Training voor nieuwe accountmanagers Eco-Schools

Alle onderwijstypen
Datum: 6 september 2018

Scholen die meedoen aan Eco-Schools, doorlopen het Zevenstappenplan om duurzaamheid een plek te geven in de school en in het onderwijs. Leerlingen nemen hierbij een centrale plaats in. Als begeleider ondersteun je de school tijdens het Eco-Schoolsproces. Je belangrijkste taak is om het Eco-team te coachen. Dit is een werkgroep van leerlingen en medewerkers (docenten, directie of conciërge) die het voortouw nemen in het verduurzamen van de school en Eco-Schools binnen de school coördineren. 

Een begeleider van Eco-Schools is…

  • coachend
  • enthousiast en positief
  • een procesbewaker
  • oplossingsgericht en flexibel
  • een duurzame realist

Tijdens deze training leer je de basisprincipes van het coachen, via actieve werkvormen en oefeningen. Je gaat aan de slag met je eigen kwaliteiten en met voorbeelden van andere Eco-Schools.

We gaan aan de slag met de volgende vragen:

  • Wat is een goede coach?
  • Wat zijn belangrijke momenten in het Eco-Schoolsproces? Wat kan je op deze momenten doen?
  • Hoe houd je een school enthousiast?
  • Hoe help je het Eco-team om de voortgang vast te houden?
  • Wat is het verschil tussen coachen op inhoud en coachen op proces?

Praktische informatie

De training vindt plaats op donderdag 6 september van 13.00 – 17.00 en wordt gegeven in het Vergadercentrum Vredenburg in Utrecht. Dit is aansluitend aan de bijeenkomst van de leerkring Energie, die wordt gemodereerd door Vereniging GDO.

Aanmelding voor de training is verplicht. Bij interesse kunt u contact opnemen met Roald Severens via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Let op! Dit is geen interessebijeenkomst. De training is alleen toegankelijk voor professionals die zich reeds hebben gecommitteerd aan Eco-Schools. Kennismaking met het team van Eco-Schools Nederland en eventuele selectie vindt vooraf plaats. Bij de selectie van accountmanagers gaat de voorkeur uit naar centra voor natuur- en milieueducatie of andere organisaties die lokaal door scholen worden gezien als hét aanspreekpunt op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. In sommige gevallen werken we hiervoor samen met zelfstandige professionals.

Achtergrond

Landelijk wordt natuur- en milieueducatie (NME) door veel partijen aangeboden en het aanbod is enorm. Op ieder thema en ieder lesniveau is er een schier eindeloze hoeveelheid aan lesbrieven, leskisten, lesmaterialen, lesactiviteiten en locaties. Zoveel zelfs dat scholen vaak door de bomen het bos niet meer zien en dat de inspanningen die de scholen doen fragmentarisch zijn: dit jaar een afvallesje, volgend jaar een waterles en daarnaast enkele vaste onderdelen zoals de Boomfeestdag, de Dag van de Duurzaamheid, de Opschoondag van Nederland Schoon, Warmetruiendag of schooltuinieren. Ook de relatie tussen NME-centra en scholen is daardoor vaak fragmentarisch.

De procesbenadering van Eco-Schools zorgt ervoor dat afzonderlijke projecten onder één vlag worden gebracht. Het Zevenstappenplan en de tien thema’s bieden een duidelijke structuur en een kapstok voor duurzaamheid op school. De samenwerking tussen NME en Eco-Schools hierbij biedt kansen om contacten met de scholen te intensiveren en om samen invulling te geven aan lokaal, gemeentelijke beleid. In onderstaande notitie lichten we diverse opties toe van hoe een samenwerking tussen Eco-Schools Nederland en lokale NME-centra eruit zou kunnen zien. Het document biedt een voorstel om te komen van ad hoc-inspanningen op het gebied van NME naar een structurele inbedding van duurzaamheid op Nederlandse scholen en daarmee de positie van NME te versterken. Het voorstel speelt in op de vraag van diverse NME-centra om de regionale positie van NME te versterken aan de hand van een rol in het programma Eco-Schools. Hieronder is toegelicht met welke gemeenten en/of NME-centra er al een samenwerking is.

Download de notitie 'Versterking NME & Eco-Schools'

Bekijk welke uitvoeringspartners al zijn aangesloten.