Extern artikel | www.houtensnieuws.nl

Basisschool Het Mozaïek in Houten heeft een tweede stap gezet op de weg naar een duurzame school.Het mozaiek eco school

Afgelopen maandag kwam de Britse econoom Kate Raworth langs om iets te vertellen op Christelijk College Groevenbeek in Ermelo. In deze blog vertelt de school over deze bijzondere ervaring.

Kate Raworth 1

Kate Raworth, een beroemde Engelse econoom, was maandagavond 4 februari bij ons op school om te vertellen over Doughnut Economics / Donuteconomie. In het gelijknamige boek beschrijft ze een economisch model met aan de ene kant de menselijke behoeften en aan de andere kant de grenzen van onze planeet. Aan de hand van deze “donut” heeft ze laten zien hoe landen in de wereld zich tot elkaar en tot de donut verhouden op het gebied van mensenrechten en milieuvervuiling. Het belangrijkste van de discussie over klimaatverandering is hoe we dit probleem gaan aanpakken. Hier heeft Kate Raworth het natuurlijk ook over gehad.

Na haar lezing werden er vragen gesteld vanuit het publiek die vooral gingen over de manieren om het milieuprobleem op te lossen, en tegelijkertijd het welzijn van de mensen de verhogen. Hierbij waren ook een aantal kritische vragen over hoe Kate Raworth zelf rekening houdt met het milieu. Het eerste wat ze noemde: reizen per trein in plaats van met het vliegtuig.

Al met al was het een hele interessante avond met kennis die elk mens te horen zou moeten krijgen. Dit onderwerp sluit heel goed aan bij Groevenbeek als ECO-school en bij ons motto: “groen, groener, groevenbeek.” Wij zijn erg blij dat ze de moeite heeft genomen om naar ons toe te komen en haar ideeën met ons te delen.

Extern artikel | Bron: www.noordhollandsdagblad.nl

De schoolbesturen in Hilversum hebben samen met wethouder Annette Wolthers een uitnodiging gestuurd aan minister van onderwijs Arie Slob. De scholen en de wethouder zijn van mening dat Hilversum als voorbeeld kan dienen voor onderwijshuisvesting in monumenten en duurzaamheid.

8a28f3a2 20a1 11e9 b42e 2141a6bb582d

’Duidelijk is dat er grote uitdagingen voor ons liggen, als wij kwalitatief goed onderwijs willen blijven bieden en tegelijkertijd aan onze klimaatdoelstellingen willen werken’, staat in de brief. ’Via ons programma EcoSchools werken teams op scholen met leerlingen aan het verduurzamen van hun school en omgeving. Dit laten we aan u zien’, meldt de uitnodiging. Maar de brief vermeldt ook een kritisch punt: ’Het verduurzamen en fris maken van een monumentaal pand is echter een aanzienlijke uitdaging, zeker binnen de beschikbare middelen. Het wetsvoorstel waarin renovatie een alternatief wordt voor vervangende nieuwbouw, zal voor monumentale panden extra problemen opleveren.’

De briefschrijvers hopen dat Slob zijn licht kan laten schijnen over het dit jaar op te stellen Integraal Huisvestingsplan. ’Wij willen er alles aan doen om leerlingen een gezond leerklimaat te bieden en om onze gebouwen te verduurzamen. Daar roepen wij uw hulp bij in.’

Extern artikel | Bron: informatiebulletin van het Christelijk Lyceum Delft


Het Eco-Schoolsteam van de locatie Hof van Delft gaat jaarlijks naar de landelijke kennisdag Eco-Schools. Dit jaar vond de kennisdag Eco-Schools op 2 oktober plaats in Almere bij het Aeres VMBO.

artikel CLD bulletin2

Extern artikel | Bron: www.downtoearthmagazine.nl

Françoise Zinhagel (50)
Beroep: docent duurzaamheid op een VMBO
Missie: leerlingen bewust maken van hun eigen verantwoordelijkheid

“Ik blijf net zo lang vragen stellen tot het kwartje valt”

Francoise Zinhagel 004Je was genomineerd als duurzame docent van het jaar. Wat maakt jouw aanpak bijzonder?
“Ik vraag me altijd af: wat betekent een maatschappelijk probleem voor mijn leerlingen? Jonge mensen denken vaak nog niet na over het opraken van fossiele brandstoffen en de opwarming van de aarde. Ik maak het klein en concreet, en zoek verbinding met hun leven. Dan vraag ik: hebben we hier op school ook een afvalprobleem? Ja, vinden ze, want leerlingen ruimen hun troep niet op. De volgende stap is dan: wat gaan jullie daaraan doen?”

Worden ze daar enthousiast van?
“Soms zeggen ze: daar zijn we te jong voor, naar ons gaat niemand luisteren. Dat vind ik flauwekul. Ik laat ze in werkgroepjes oplossingen bedenken. Zoals een gratis broodtrommel voor iedereen aan het begin van het schooljaar. Die oplossingen presenteren ze aan de teamleiders. Dat werkt, dan voelen ze zich belangrijk. Ik werk al zo lang met pubers, ik weet wel hoe ik ze moet motiveren.”

Wat wil je bereiken?
“Onze school kreeg twee keer de Groene Vlag, het keurmerk van Ecoschools. Mij gaat het om bewustwording. Ik blijf net zo lang vragen stellen tot het kwartje valt. Laatst kreeg ik een vraag terug: ‘Mevrouw, u komt zelf altijd met de auto naar school, dat is toch ook niet goed?’ Ze hebben gelijk natuurlijk, maar met de trein ben ik een uur onderweg.. Toch word ik blij van zo’n vraag, want dan weet ik dat ze zelf nadenken. Dat deel van de opvoeding hoort ook bij het onderwijs. Ik bereid ze voor op de maatschappij van morgen. Daarna is het hun eigen verantwoordelijkheid.”

  • Filter:
Viewing all.
Reset