In februari start Eco-Schools een samenwerking met één groep van vijf studenten van de Universiteit Utrecht. De studenten volgen een TIC-cursus (Thematic Interdisciplinary Challenge) waarbij het contact tussen studenten en maatschappelijke partners wordt gestimuleerd. Eco-Schools heeft een maatschappelijk vraagstuk geformuleerd waarmee de studenten aan de slag gaan en deze met wetenschappelijke kennis proberen op te lossen. Het project zal gaan over het thema ‘groene jongeren’.

‘Groene jongeren’

Eco-Schools is partner binnen het thema ‘groene jongeren’. Jongeren zijn bezorgd over de klimaatcrisis, maar hebben ondanks dat moeite om hun eigen gedrag ‘groener’ te maken. Vragen zoals ‘Welke gedragsveranderingen zijn het meest effectief voor het bereiken van klimaatdoelen?’ of ‘Hoe motiveren we jongeren tot dit gewenste gedrag?’ zijn vragen die hierbij aan de orde komen.

De TIC Challenge

Het vraagstuk dat Eco-Schools aan de studenten van de Universiteit Utrecht heeft voorgelegd is om te onderzoeken hoe leerlingen en docenten van een Eco-team de rest van de school kunnen betrekken bij het veranderproces. Dit blijkt een terugkerende vraag te zijn van veel Eco-Scholen. Er is behoefte aan hulp en suggesties voor het ontwikkelen van ondersteunende tools voor de Eco-teams om echt "student-led-change" te stimuleren en om hen een scala aan mogelijke populaire thema's te bieden om aan te werken. Dit onderzoek draagt bij aan de vernieuwing van het Eco-Schoolsprogramma voor het nieuwe schooljaar.

Benieuwd naar meer informatie over de vernieuwing van Eco-Schools? Houd dan de website en nieuwsbrief in de gaten!

eerste estafetteblog

Benieuwd naar nieuws van scholen? Lees hier hun verhalen!

Archief nieuwsbrieven