vrVanuit een onderzoeker aan de Wageningen Universiteit start binnenkort een internationaal onderzoek dat zich richt op de rol van internationalisering en Virtual Reality (VR) in duurzaam onderwijs. Het doel van dit wetenschappelijke onderzoeksproject is om jonge generaties wereldwijd binnen het onderwijs met elkaar te verbinden en te betrekken bij de mondiale uitdagingen en de Sustainable Development Goals (SDGs)* van de Verenigde Naties. Om van elkaar te leren, samen te zoeken naar oplossingen en om bewustwording, begrip, respect, empathie en compassie te ontwikkelen voor elkaars leefwijze en omgevingen. De huidige uitdagingen, zoals klimaatverandering, extreme armoede, duurzaamheid, etc. zorgen ervoor dat vaardigheden als kritisch denken, samenwerken, creativiteit en oplossingsgericht handelen steeds belangrijker worden. Deze 21e-eeuwse vaardigheden zullen naast leuke, actiegerichte en sociaal verantwoorde vormen van leren uitgebreid aan bod komen tijdens dit onderzoeksproject. 

Rol van internationalisering en Virtual Reality in duurzaam onderwijs

Om de wereld mooier te kunnen maken voor mens, dier en (natuurlijke) omgeving door een internationale verbinding van jonge generaties en VR-technologie, zal met de hulp van leerlingen, docenten, ouders/verzorgers tijdens het gehele traject de zingeving en de relevantie kritisch worden onderzocht. Hebben we echt iets aan deze ontwikkeling? Wat heeft die voor nut? Hoe kunnen we deze het beste inzetten? Is de VR technologie hierbij een verrijking? Of zijn er ook andere mogelijkheden die dergelijk effect teweegbrengen, bijvoorbeeld een verbinding via Skype? Wat zijn de (lange termijn) effecten, o.a. wat betreft duurzame bewustwording en gedragsverandering?

Voor dit onderzoek is de onderzoeker op zoek naar scholen die willen meedoen:

1. Scholen die een internationale samenwerking willen aangaan
Scholen die een internationale samenwerking willen aangaan met een school elders in de wereld om de leerlingen te laten samenwerken in het bedenken en uitvoeren van oplossingen voor de SDGs, zowel binnen de eigen omgeving als die van de ander. De verbinding tussen de twee scholen is voor de duur van ten minste 1 jaar waarbij de scholen 1 keer per week/2 weken contact met elkaar zullen hebben middels een VR livestream. Deze VR verbinding zal de leerlingen een bijzondere ervaring geven omdat ze hierdoor ‘echt’ in een andere wereld stappen waardoor ze het gevoel zullen krijgen dat ze met elkaar in 1 grote klas zitten. Op deze manier kunnen ze o.a. bewust worden van leefomgevingen ver weg, leren over verschillende culturen en landen, zonder dat ze een lange reis hoeven te maken. De communicatie zal in de Engelse taal plaatsvinden zodat het communiceren in het Engels en het zelfvertrouwen wordt gestimuleerd.

Gedurende deze periode is het van belang dat de leerlingen voldoende tijd en ruimte krijgen om hun zelf bedachte oplossingen voor 1 van de 17 SDGs uit te kunnen werken - zowel voor de andere school/omgeving als voor de eigen school/omgeving. Om de leerlingen meer bewust te maken van de SDGs zullen tijdens het traject VR films worden getoond.

Tijdens de internationale samenwerking zal een vaste onderzoeker regelmatig aanwezig zijn om in de klas te observeren dan wel vragen te stellen aan leerlingen, docenten en evt. ouders/verzorgers.

2. Scholen die Virtual Reality willen gebruiken
Ook scholen die geen internationale samenwerking willen, maar wel willen deelnemen aan het onderzoek naar de effecten van VR-films op de ontwikkeling van bewustwording, begrip, empathie, compassie en 21e-eeuwse vaardigheden, kunnen meedoen aan het onderzoek. De VR-films zijn allen gericht op de SDGs, beschikken over een positieve en educatieve inhoud, zijn geschikt voor alle leeftijden en zowel in de Nederlandse als in de Engelse taal te beleven. Deelname aan dit onderzoek zal naar verwachting 1 lesduur per 3 weken gedurende 3 maanden in beslag nemen.

Meedoen?

Door deel te nemen helpt u mee om vooruitgang te boeken in wetenschappelijk onderzoek dat kan leiden tot een betere wereld voor mens, dier en (natuurlijke) omgeving. Om een zo betrouwbaar en valide mogelijk resultaat te krijgen is uw deelname van groot belang en daarom hoop ik op uw medewerking om in september 2018 onze samenwerking te starten. Scholen die meedoen, ontvangen daarvoor een certificaat. 

Voor vragen en deelname kunt u uiterlijk vóór 1 juli 2018 een mail sturen naar de onderzoeker van het project (Jolanda Kramers): Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Ik dank u bij voorbaat voor uw tijd en moeite!

Hartelijke groet,
Jolanda Kramers 

*Hier vindt u een uitleg over de SDGs: https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300

eerste estafetteblog

Benieuwd naar nieuws van scholen? Lees hier hun Estafetteblogs!

Archief nieuwsbrieven