handboek Eco SchoolsEen duurzame school worden is niet eenvoudig. Daarom heeft elke school die meedoet aan Eco-Schools een eigen begeleider om daarbij te ondersteunen. Nu er steeds meer scholen meedoen aan Eco-Schools, zijn er ook steeds meer begeleiders nodig. En nu scholen steeds beter bezig zijn, moeten de begeleiders ook steeds beter worden! Daarom is de basistraining voor nieuwe Eco-Schoolsbegeleiders helemaal vernieuwd.

Handboek

Alle praktische informatie over Eco-Schools is in een dik handboek op papier gezet. De informatie in het handboek loopt uiteen van een toelichting op de filosofie van Eco-Schools, tot de tijdsbesteding, tot heel veel praktische tips en trucs voor alle stappen. Het handboek dienst als instructie en naslagwerk voor de begeleiders. In de komende maanden zal het handboek ook worden omgeschreven en beschikbaar komen voor Eco-teams op scholen.

Training coachen

Doordat de begeleiders alle informatie al van te voren hadden gelezen, konden we in de training direct de praktijk in. Wat kenmerkt een goede coach? En op wat voor niveaus kun je coachen? In de training was niet alleen aandacht voor de inhoud van duurzaamheid en Eco-Schools, maar ook voor je toon en houding als coach. We geloven namelijk dat het minstens zo belangrijk is dat jullie begeleider enthousiasmerend is!

20180906 162256

begeleiders

Waarom ben jij met Eco-Schools aan de slag?

We begonnen de training met het persoonlijke verhaal van alle aanwezigen. Wat drijft ze om met duurzaamheid en specifiek met Eco-Schools aan de slag te gaan? Er kwamen heel mooie persoonlijke verhalen boven en het leukste: de drijfveren van mensen zijn zo verschillend! Het werd wel weer duidelijk dat er heel veel verschillende motivaties zijn om je in te zetten voor duurzaamheid. Het mooie van Eco-Schools is dat iedereen er vanuit zijn of haar eigen passie mee aan de slag kan.

Rollenspellen met Eco-teams

Het team van Eco-Schools Nederland had rollenspellen voorbereid op basis van situaties die we bij jullie op school zijn tegengekomen. De nieuwe begeleiders kregen rollen toegekend van onder andere overenthousiaste en juist verlegen pubers, docenten en ouders. Hoe ga je daar als begeleider het beste mee om? Het was een ontzettend gezellige én leerzame middag, waardoor de begeleiders nu nog beter zijn voorbereid om jullie te ondersteunen!

Pauline Hoevenaars, NME Culemborg:

“Dank voor de zeer inspirerende middag. Veel geleerd en veel gelachen. En nóg enthousiaster geworden over dit fantastische programma.”

41438847 2081013765250533 8048039405782302720 n

eerste estafetteblog

Benieuwd naar nieuws van scholen? Lees hier hun Estafetteblogs!

Archief nieuwsbrieven