Dit jaar dongen er weer veel inspirerende docenten mee voor de titel Duurzame Docent 2020. Juryleden waren afkomstig uit veel onderwijsplekken: Wieneke Maris (Duurzaam Docent 2019 in VO en bestuurslid van Teachers for Climate), Henk Veurink (Duurzaam Docent 2018), Benito Walker (6vwo-leerling en vicevoorzitter Youth for Climate) en Giuseppe van der Helm (directeur Leren voor Morgen). Samen besloten zij welke docenten zij het meest inspirerend en vernieuwend vonden. Jurycriteria die zij hanteerden staan onderaan dit artikel. De kern van de selectiecriteria luidt: de docent gaat samenwerking buiten de school aan en heeft een integrale benadering van duurzaamheid. 

De winnaars mogen zich Duurzame Docent 2020 noemen. Daarnaast ontvangt de top-3 van iedere categorie (PO, VO, mbo en hbo) inspirerende cadeaus zoals boeken, trainingen en gastlessen. Lees hier meer op de website van Leren voor Morgen. Ontzettend mooi dit jaar was het overweldigend aanbod van prijzen door partners van de Duurzame Docentverkiezing:

Laten we voorop stellen dat de jury én organisatie alle duurzame docenten enorm waardeert en aanmoedigt om zo door te gaan. Alle winnaars in de top-3 vermelden we daarom uitvoerig bij de pers én voorzien wij van een juryrapport, fysieke cadeaus en workshops/trainingen. Hieronder vind je de uitblinkers onder elkaar:

PO:
1. Ewoud van der Weide in Winsum, Gearhing It Bynt
2. Desiree Kootstra in Haarlem, Beatrixschool
3. Sebastiaan Nederhoed in Den Haag, OBS Het Startpunt IB-World school

VO:
1. Joanne Malotaux in Wageningen, Pantarijn
2. Helen Dil in Bilthoven, Het Nieuwe Lyceum
3. Francoise Zinhagel in Eindhoven, Helicon VMBO Eindhoven

MBO:
1. Marjan Nijenbanning in Groningen, Terra College Groningen
2. Shanna Hummeling in Aalsmeer, Wellantcollege mbo Aalsmeer
3. Maartje van Lanen in Utrecht, MBO Utrecht

HBO:
1. Eefje Hendriks in Den Bosch en Tilburg, Avans Hogeschool

De verhalen van de winnaars

Alle winnaars hebben gemeen dat de lessen niet binnen de schoolmuren blijven. Deze duurzame docenten maken duurzaamheid praktisch en geven veel eigenaarschap aan de leerlingen. Ook werken de docenten samen met andere docenten en organisaties. Ze laten zien dat duurzaamheid geen biologie- of aardrijkskunde-eilandje of eilandje voor welk vak dan ook is, maar een vakoverstijgend verhaal. Wij geloven sterk in deze integrale benadering van duurzame ontwikkeling. Daarbij gaat duurzaamheid dan ook niet enkel over milieu, ook sociale thema's zijn hieraan verbonden. Vanavond zijn deze winnaars te zien tijdens de livecast bij Pakhuis de Zwijger

winnaar po

Ewoud van der Weide, Gearhing, It Bynt (PO)
"Ik heb deze verkiezing mede gewonnen dankzij samenwerking met collega's en leerlingen, met jullie dus," zei Ewoud vrijdag tegen zijn collega's en klassen die meekeken toen hij hoorde dat hij winnaar in PO 2020 is. Deze uitspraak typeert Ewoud, die de kracht van samenwerken kent en inspirerende kracht is en soms wat verlegen wordt van al deze aandacht. Voor Ewoud is de eerste stap in duurzaamheid het bewust worden van je eigen omgeving. De school, gelegen aan een weiland, biedt bijvoorbeeld uitzicht op diverse vogels. Hoewel duurzaamheid maar weinig voorkomt in de schoolboeken, heeft Ewoud geen moeite met het integreren van duurzame thema’s in zijn lessen. De onderwerpen dienen zich vanzelf aan: de windmolens, gaswinning, landbouw. Met projecten weet hij leerlingen eigenaarschap te geven. Lees hier meer op de website van Leren voor Morgen.

Ewoud van der Weide zette het project Greidhoeke goes Onderwijs op. In dit project leerden zijn leerlingen veel over hun eigen omgeving en de biodiversiteit. De leerling stond hierin centraal en gingen aan de slag met de duurzame vraagstukken van vandaag de dag. Dit project bleef niet binnen de schoolmuren, vier anderen scholen uit de omgeving sloten ook aan!

Ewoud Duurzame docent

Foto van de online uitreiking aan Ewoud van der Weide - al zijn collega's zijn aanwezig in de lerarenkamer en verschillende klassen kijken mee

winnaar vo

Joanne Malotaux, Pantarijn (VO)
Toen Joanne vijf jaar geleden bij het Pantarijn kwam werken had het nog geen groene omgeving. Joanne heeft haar schouders eronder gezet, kwam in actie en nu hebben ze een schooltuin, Plantarijn, van 2500 vierkante meter op vijf minuten lopen van de school! Samen met de leerlingen is de tuin ontworpen en aangelegd.

Joannes doel is om betekenisvol onderwijs te geven en aan leerlingen te laten merken dat ze verschil kunnen maken. Ze wil duurzaamheid concreet en tastbaar maken, zodat het echt gaat leven. "Een winnaar moet ook echt invloed hebben op de leerlingen en echt leerlingen bereiken en enthousiasmeren om duurzaam te gaan leven," zegt juryled Benito Walker, 6vwo-leerling en vicevoorzitter van Youth for Climate. De link met haar vak biologie was logisch: Hoe groeit een plant? Wat doen bijen? Waar komt onze groente vandaan? Toch trok ze het nog veel breder. Ze vormde een team met docenten uit verschillende vakgebieden om bezig te gaan met de tuin. Klassieke taal en cultuur, techniek, economie, scheikunde en informatica worden nu aan de tuin verbonden. De lessen zijn zoveel mogelijk onderdeel van het curriculum. Hierdoor laat ze haar leerlingen kijken naar de natuur en duurzaamheid vanuit verschillende perspectieven.

Joanne weet de klimaatdiscussie te verkleinen tot één tuin wat de complexiteit ervan doet versimpelen en brengt de samenhang van verschillende aspecten samen tot een behapbaar probleem. Daarnaast geeft ze ook trainingen over duurzaamheid op andere scholen. Zo inspireert ze anderen en vervult ze een aanjagersrol. Lees hier meer op de website van Leren voor Morgen.

Lees hier meer over buitenonderwijs - het belang ervan en hoe je dat concreet in kan vullen 

Joanne Duurzame Docent

Online uitreiking aan Joanne 

winnaar mbo

Marjan Nijenbanning, Terra College Groningen
Marjan is actief en weet duurzame ontwikkeling levendig en interessant te maken voor de studenten. Afgelopen jaar heeft ze de nieuwe opleiding Food, Life & Innovation vormgegeven met duurzaamheid als rode draad. De studenten krijgen bedrijfsopdrachten die duurzame vraagstukken concreet maken. In de vakken wordt ook samengewerkt met studenten van andere opleidingen. Aan de hand van het SDG-Kompas integreert ze de SDG’s in het nieuwe curriculum. Dit kompas maakt het voor docenten makkelijker om duurzame thema’s in hun vakken te integreren. Terra college is sinds vrijdag lid van de SDG community en wil de SDG’s in alle vakken integreren.

Daarnaast zet Marjan veel projecten op en werkt ze samen met organisaties op school en daarbuiten. Marjan zegt: “Samen met onze eerstejaars studenten wonnen we de voedselverspilling challenge 2019 en hebben we meegedaan aan de SustainaBul het afgelopen jaar.” Zij vormde mede een voedseljongerenraad met studenten van verschillende opleidingen. In de buurt heeft ze een Buurtbijenstal met een bijenwijde opgericht en ze heeft een buurtbijenimker opgeleid. Basis- en middelbare scholen krijgen hier les van de imker. Ook ze zet zich in voor onderwijsprojecten in Oeganda. Hiermee levert ze een bijdrage aan de pedagogische en didactische vaardigheden van docenten die jonge boeren opleiden om de voedselzekerheid te vergroten.

Kortom, Marjan laat de leerlingen de relevantie van duurzaamheid zien en stoomt hen klaar voor een duurzame, inclusieve wereld. 

Marjan Duurzame Docent

Online uitreiking aan Marjan 

winnaar hbo

Eefje Hendriks, Avans Hogeschool
Overstromingen, orkanen, aardbevingen, een pandemie, grote vluchtelingenstromen, terroristische aanslagen en klimaatverandering: dit zijn allemaal thema’s die aanbod komen in de minor Disruptive Events. Als coördinator van de Minor Disruptive Events brengt Eefje studenten met verschillende studieachtergronden samen om aan de slag te gaan met complexe en urgente vragenstukken in onze samenleving.  De studenten doen onderzoek naar de vraagstukken van organisaties, die daar door gebrek aan budget zelf niet aan toekomen. De studenten leveren zo een zinvolle bijdrage.

Elk jaar neemt ze haar leerlingen mee naar een vluchtelingenkamp in Europa om hier vrijwilligerswerk te doen. Hierdoor laat ze zien en ervaren hoe complex het probleem omtrent migratie is. Een zeer indrukwekkend project. Lees hier meer op de website van Leren voor Morgen.

Wil je meer verhalen lezen over inspirerende docenten?
Kijk dan hier. Daar lees je verhalen van Duurzame Docenten van voorgaande jaren.  

Doe ook mee en behaal de Groene Vlag!