Dit jaar bestaat Eco-Schools 25 jaar! Om dit te vieren gaan we de komende tijd langs bij scholen door heel Nederland die meedoen aan het Eco-Schools programma. We halen mooie en eerlijke verhalen op bij bijzondere scholen. Voor dit verhaal gingen we langs bij het Wellantcollege de Groenstrook in Aalsmeer en spraken we met leerlingen en docenten van het Eco-team: de ‘Eco Heroes’. We hoorden hoe het Eco-team met elkaar samenwerkt en hoe ze omgaan met leerlingen die niet mee willen doen.

Wellantcollege de Groenstrook is een VMBO school met ongeveer 650 leerlingen. Naast gewone lessen zoals Nederlands, wiskunde en biologie, volgen de leerlingen op deze school ook praktijklessen binnen een bepaald ‘groen’ thema. Zo kun je denken aan voeding, paardenverzorging of techniek. Vanwege de ‘groene’ insteek van alle scholen binnen de Wellant-scholengemeenschap, is er ook veel plek voor duurzaamheid op deze scholen en doen veel van de scholen mee aan Eco-Schools. Zo ook de Groenstrook in Aalsmeer. 

 IMG 2105 klein

Invulling van de thema’s

Sinds oktober 2016 doet de Groenstrook mee aan Eco-Schools. Inmiddels hebben ze het Zilveren certificaat behaald en zijn ze op weg naar de Groene Vlag. De thema’s waar het Eco-team aan werkt zijn afval, hygiëne en communicatie. Binnen de school heeft het Eco-team op een concrete manier invulling gegeven aan de thema’s. Ze hebben posters in de school gehangen om aan leraren te communiceren dat ze het licht uit moeten doen als ze het klaslokaal verlaten en het Eco-team was  zichtbaar op de open dag voor nieuwe leerlingen. Waar eerst in de kantine op alle tafels een bak stond waar leerlingen hun afval in konden gooien, zijn er nu afvalstations op verschillende plekken door de school, waar leerlingen hun afval gescheiden kunnen weggooien. In het begin was er veel weerstand: leerlingen lieten hun afval gewoon op tafel liggen. Steeds vaker wordt het toch goed weggegooid. ‘Het is een traject, het duurt even voor alles op de rails is’ zegt de docent van het Eco-team hierover. Hoe om te gaan met luie leerlingen die niet naar de juiste bak willen lopen om hun afval weg te gooien? ‘Plaats meer afvalbakken! Zo maak je het ook de leerlingen die niet te ver willen lopen makkelijk’ tipt een van de leerlingen van het Eco-team.

Samenwerken

Het Eco-team bestaat uit leerlingen van de eerste tot en met de vierde klas. Een leerling van het Eco-team geeft aan dat ze veel van elkaar leren, ‘dan zegt een andere leerling je kan het beter zo doen en dan denk ik “o ja!”’. De docent van het Eco-team zegt dat de leerlingen heel mooi mixen, dat ze goed naar elkaar luisteren, maar ook allemaal zelf iets durven te zeggen. ‘De eersteklassers durven net zoveel te zeggen als de leerlingen uit de vierde klas. Ze doen het samen en dat is mooi om te zien.’ De docent denkt dat leerlingen op een VMBO school relatief minder betrokken zijn, dat ze liever gaan gamen dan zich inzetten voor een leerlingenraad of een Eco-team. Maar: ‘de leerlingen die wel meedoen, zetten zich echt in’ zegt hij. ‘Het allerleukste vind ik dat leerlingen zelf initiatief nemen, zelf verantwoording nemen en zichzelf ontplooien op een totaal ander gebied dan normaal gesproken op school.’

Ecoteam Wellant Groenstrook klein

Een handjevol verpest het voor de rest

Leerlingen die niet mee willen doen, vormen echter een probleem voor de activiteiten van het Eco-team. Naast het niet scheiden van afval, heeft de school last van vandalisme. Vuilnisbakken op het terrein van de school worden in brand gestoken en zeeppompjes in de toiletten worden kapot gemaakt. ‘We weten allemaal hoe het zou moeten, maar een handjevol leerlingen verpest het voor de rest.’ De oplossing voor omgaan met weerstand van leerlingen heeft het Eco-team nog niet gevonden, maar ze hebben hier al wel ideeën over. Het ene idee is meer surveilleren en leerlingen aanspreken op hun gedrag. Een ander idee is een positieve benadering: leerlingen belonen als ze het juist goed doen. Bijvoorbeeld dat als leerlingen afval in de juiste bak gooien, ze muntjes krijgen waarmee ze iets in de kantine kunnen kopen. 

IMG 2101 klein

Bewustzijn vergroten

Een belangrijk punt waar de school dus nog aan gaat werken is het vergroten van het bewustzijn bij alle leerlingen. Voor het behalen van de Groene Vlag werkt het Eco-team op dit moment aan de Eco-code, een creatieve manier om zichtbaar te maken dat ze een Eco-School zijn. Er zijn plannen voor een schilderij of een vlinderstruik. Ze hopen dat als de Groene Vlag en de Eco-code straks zichtbaar in of om de school hangen, meer leerlingen bij hun plannen betrokken worden. En dat duurzaamheid zo nog meer gaat leven bij leerlingen.

Doe ook mee en behaal de Groene Vlag!