Kies een thema

  • thema afvalAfval & grondstoffen
  • thema communicatieCommunicatie
  • thema energieEnergie
  • thema gebouwGebouw & omgeving
  • thema hygieneGezondheid & hygiëne
  • thema groenGroen
  • thema mobiliteitMobiliteit
  • thema veligheidVeiligheid & burgerschap
  • thema voedselVoedsel
  • thema waterWater

4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs

De meeste kinderen worden, tot ze naar de middelbare school gaan, van en naar school begeleid door volwassenen. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 basisschoolkinderen met de auto naar school wordt gebracht. Zelfs al woont 87,9% op loopafstand van school en 97% op fietsafstand, toch wordt een derde van de basisschoolleerlingen met de auto naar school gebracht. Vanaf hun twaalfde gaan kinderen zelfstandig deelnemen aan het verkeer. Met de fiets, maar later ook met de scooter of auto. Juist deze groep is kwetsbaar. Jongeren komen relatief het vaakst om door een verkeersongeluk. Verkeerseducatie is dan ook van groot belang om het aantal dodelijke ongelukken terug te dringen.

Wat kunnen scholen doen?

Een schoolgebouw of een weg verplaats je niet even, maar scholen kunnen wel iets doen aan de verkeerssituatie en bereikbaarheid rondom het schoolgebouw. Zo kunnen leerlingen op onderzoek uit gaan om te checken hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid rondom de school en in de nabije omgeving. Om spitsuur bij basisscholen te voorkomen zijn ‘kiss and ride’ plekken een goede optie. Daar kunnen ouders hun kinderen rustig gedag zeggen en afzetten. Aangezien 93% van de verkeersongevallen aan menselijk handelen te wijten is, is gedragsverandering van leerlingen noodzakelijk. De website van Veilig Verkeer Nederland biedt bijvoorbeeld allerlei lesmaterialen aan om leerlingen bewust te maken van de algemene verkeersregels en hun eigen gedrag in het verkeer.

Helen Parkhurst - ...
Helen Parkhurst - Groene Vlag Helen Parkhurst - Groene Vlag