Kies een thema

  • thema afvalAfval & grondstoffen
  • thema communicatieCommunicatie
  • thema energieEnergie
  • thema gebouwGebouw & omgeving
  • thema hygieneGezondheid & hygiëne
  • thema groenGroen
  • thema mobiliteitMobiliteit
  • thema veligheidVeiligheid & burgerschap
  • thema voedselVoedsel
  • thema waterWater

Nordwin DvdDEen zakje chips mee naar school of toch een biologische appel? Trakteren met cakejes of cherrytomaatjes? Kinderen krijgen op school dag in dag uit te maken met eten. Op de bassischool zijn het vooral ouders die de keuze maken of ze hun kind iets gezonds meegeven of niet. In het voortgezet onderwijs en het MBO spelen scholen en de directe omgeving van scholen een grotere rol. Schoolkantines, snoepautomaten en de snackbar om de hoek: keuzes te over en daar wringt tegelijkertijd de schoen. Jongeren kiezen tijdens een schooldag namelijk lang niet altijd voor gezond voedsel. Uit onderzoek blijkt dat ruim 15% van de jongeren kampt met een flink overgewicht. Wat kunnen scholen doen om dit probleem terug te dringen?

Wat kunnen scholen doen?

Voedsel is meer dan alleen een basisbehoefte, het heeft ook invloed op de leerprestaties en gezondheid van kinderen. Het is dan ook een belangrijk en dankbaar onderwerp om te bespreken in de les. Scholen kunnen op beleidsniveau afspraken over voedsel in het curriculum opnemen, zoals het aanbod in de schoolkantine of dat van de schoolmelk. Op de website van het Voedingscentrum vind je er meer over.

Sta als school ook eens stil bij voedselverspilling, of organiseer een voedselweek waarbij kinderen zelf duurzame gerechten koken met gewassen uit de groentuin van de school. Zo verminderen scholen niet alleen hun voedselafdruk, maar leren kinderen ook waar hun voedsel vandaan komt en wat gezond eten nu precies inhoudt.

Helen Parkhurst - ...
Helen Parkhurst - Groene Vlag Helen Parkhurst - Groene Vlag