Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

Wil je op school afvalscheiding stimuleren? Of minder zwerfafval op en rond de school? Dat vraagt om een gedragsverandering van leerlingen en medewerkers. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Deze 5 tips helpen je op weg!

2019 08 13 tips gedrag

Tip 1: benut natuurlijke verandermomenten

Gewoontegedrag is niet makkelijk te veranderen. Mensen hebben meestal niet zoveel zin in nieuwe informatie en verandering van gedrag. Wat daarbij helpt is het benutten en creëren van momenten waarop de doelgroep extra openstaat voor verandering. Denk bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar. Iedereen is een tijdje van school geweest en komt weer ‘fris’ binnen. Op zo’n moment sta je meer open om te kijken naar wat wenselijk gedrag is in een omgeving. Dit is een mooi moment om bijvoorbeeld nieuwe afvalbakken neer te zetten of om een snoeproute aanpak in te voeren. Andere momenten zijn: na een verbouwing (van bijvoorbeeld de kantine), reorganisatie, een groep nieuwe medewerkers of na de kerstvakantie (nieuw jaar, goede voornemens).

Tip 2: zorg voor de juiste omgeving

De (school)omgeving beïnvloed het gedrag van leerlingen en medewerkers. Met een goede inrichting lok je ook gewenst gedrag uit. Wil je bijvoorbeeld zwerfafval voorkomen op het schoolplein, maar heb je maar één afvalbak in een hoekje staan? Dan is de drempel om het gewenste gedrag te vertonen erg groot. Als je als school een bepaald doel hebt, is het belangrijk om de school ook zo in te richten dat dit vanzelfsprekend en makkelijk is. Een paar tips:

  • Voorkom papierafval door de printer automatisch op dubbelzijdig en zwart-wit te zetten
  • Voorkom verpakkingsafval door drinkpakjes te vervangen door hervulbare flesjes, plastic zakjes door broodtrommels en frisdrankautomaten door watertappunten.
  • Voorkom zwerfafval door het aantal tussenuren te verminderen en voldoende afvalbakken op het schoolplein te plaatsen.
  • Stimuleer het scheiden van afval door de afvalbakken op de juiste plekken te zetten, bijvoorbeeld bij de in- en uitgang van de school, in de gangen, de kantine, naast de koffieautomaat en printer en bij de uitgang van een klaslokaal.

2019 08 13 tips gedrag 2

Tip 3: laat de doelgroep leren, ervaren en binden

Vroeger dacht men dat je gedrag verandert door het rijtje: kennis, houding en gedrag. Als je mensen voldoende informeert, veranderen ze hun houding en daarmee ook hun gedrag. Vandaag de dag blijkt dat dit niet zo werkt. Het gedrag werkt grotendeels onbewust en is beïnvloedbaar door tal van factoren, bijvoorbeeld wat andere mensen doen, hoe de omgeving eruit ziet en de toon van de boodschap. Toch kan een basiskennis over afval wel belangrijk zijn. Besteed er bijvoorbeeld in lessen meer aandacht aan, maar kijk ook of je leerlingen het kunt laten ervaren en ze kan binden aan het gewenste gedrag. Een paar voorbeelden:

  • Als leerlingen zelf projecten aandragen met oplossingen voor afval, dan binden ze zich automatisch ook aan de oplossing. Ze staan er meer achter dan wanneer het door iemand anders verzonnen wordt. Laat ze de afvalbakken ontwerpen, posters maken, onderzoek doen naar waar afval heen gaat voor verwerking of presentaties geven.
  • Richt een Greenteam of Eco-team op, waarbij leerlingen in samenwerking met docenten aan duurzaamheidsprojecten werken. Deze leerlingen committeren zich aan hun eigen werk en zullen het goede voorbeeld geven.
  • Maak gebruik van de gastlessen en lespakketten van de NME-centra
  • Herhaal het thema in de verschillende vakken, van biologie tot maatschappijleer tot Nederlands.

Tip 4: communiceer het gewenste gedrag

Voor effectieve verandering van gedrag is het belangrijk dat alle communicatiesignalen hetzelfde gedrag oproepen. Van voorbeeldgedrag tot de posters en mededelingen. Een paar tips:

  • Leg in de communicatie de nadruk op wat je wil bereiken. Gebruik bijvoorbeeld het woord ‘schoon’ in plaats van ‘rommel’. Onbewust hebben mensen aandacht voor de woorden en beelden die worden gebruikt. Laat je het ongewenste gedrag zien in beeld of woord? Dan roept dat dus onbewust dat gedrag op.
  • Zet een sociale norm neer. Leerlingen zijn meer dan gemiddeld gevoelig voor wat andere leerlingen doen. Gebruik dat principe in je communicatie door te vermelden wat de sociale norm is of wat de meeste leerlingen doen.
  • Door in de pauzes het schoolplein op te ruimen of schoon te maken laat je zien dat schoon de norm is. Als dit wordt gedaan door leerlingen, wordt dat signaal nog sterker, omdat leerlingen zich identificeren met leeftijdsgenoten. Belangrijk is wel dat het schoonmaken niet wordt gezien als straf, maar als iets positiefs. Maak er bijvoorbeeld een wedstrijd van.

2019 08 13 tips gedrag 3
(bron afbeelding: www.podiumvooronderwijs.nl)

Tip 5: verminder weerstand door bewust te zijn van heersende gevoel

Weerstand tegen afvalscheiding en (zwerf)afval preventie komt vaak voort uit:

  1. Het gevoel dat iemand anders voor jou bepaalt wat jij met afval moet doen.
  2. Twijfel aan het effect van afvalscheiding (het wordt toch weer bij elkaar gegooid) en zwerfafvalaanpak (als het blijft liggen waar het ligt vergaat het vanzelf).
  3. Gevoel dat de eigen bijdrage niet zo groot is (wat ik doe maakt op wereldschaal toch niet uit).
  4. Het gevoel dat het veel moeite is.

Om weerstand te voorkomen of te verminderen is het dan ook belangrijk om je bewust te zijn van deze gevoelens en hier actief op in te spelen. Bijvoorbeeld door:

  • De acties en maatregelen te ontwikkelen met leerlingen, zodat het niet een idee is ‘van iemand anders’ (invloed op 1).
  • De doelgroep te wijzen wat de mogelijkheden om iets goed te doen, in plaats van te wijzen op wat er mis gaat (invloed op 2).
  • Garandeer dat gescheiden afval ook echt gescheiden wordt verwerkt en dat daar nieuwe producten van worden gemaakt (invloed op 2).
  • Te laten zien wat het nieuwe gedrag oplevert voor het milieu, het liefst zo specifiek mogelijk voor de eigen school (invloed op 3).
  • Het gewenste gedrag zo gemakkelijk mogelijk te maken (invloed op 4).
  • Te laten zien dat wat je doet succesvol is (invloed op 2 en 3).

Meer informatie

Deze tips komen uit de handreiking ‘Aanpak gedragsverandering: stap voor stap naar een schone school door gedragsmaatregelen’. Deze is geschreven door SME en Bovenkamers, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderdeel van het programma Afval op School.

Wil je meer weten over de aanpak voor gedragsverandering?

Download de handreiking

Het project Afval op School is mede tot stand gekomen door een financiële bijdrage vanuit het EFMZV fonds en de Kaderrichtlijn Mariene strategie (KRM), Rijkswaterstaat, gericht op vermindering van vervuiling van de zeeën. Kijk voor meer informatie op www.afvalopschool.nl

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}