Draagvlak is belangrijk voor een bruisend Eco-Team. Leerlingen en docenten moeten zich geïnspireerd voelen om zelf actie te ondernemen en samen aan de thema's te werken. Hoe zorg je voor een enthousiast Eco-team? En hoe houd je dat vervolgens vast? Yuverta mavo Nederweert heeft hier een mooie reis in doorgemaakt en delen hun verhaal als Eco-School van de maand.

Hoe lang is het Eco-Team al actief? Welke successen hebben jullie behaald?

‘’Ons Eco-Team is sinds 2019 actief. Kort daarna hebben we onze eerste groene vlag behaald. Inmiddels hebben we meerdere successen behaald, zoals o.a. ons plantenasiel en prachtige groene paradijs buiten. Door corona heeft het Eco-Team een paar jaar stil gelegen. We merkten dat het Eco-Team na deze periode een ‘stoffig’ imago had gekregen. Er was geen team meer met enthousiaste leden en leerlingen werden niet enthousiast van het verhaal van de docenten.’’

Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

‘’Afgelopen schooljaar is het toch gelukt om er weer nieuw leven in te blazen. Dit hebben we onder andere gedaan door de leerlingenraad en het Eco-Team te combineren. We kwamen er namelijk achter dat de uitgangspunten van het Eco-Team niet ver lagen van het doel van een leerlingenraad. Beide willen de school verbeteren op een manier waarbij ze heel veel autonomie hebben. Dit sprak de leerlingen erg aan en de samenvoeging is een feit.


We zijn inmiddels weer hard op weg om draagvlak te creëren en mooie acties op te zetten zoals o.a. ‘Giving Tuesday’, ‘Warme Truiendag’ en ‘Wereld Plantendag’. Tijdens ‘Giving Tuesday’ hebben leerlingen bijvoorbeeld zelf kerstkaarten gemaakt en langsgebracht in het zorgcentrum in het dorp. De blijdschap en waardering van de bewoners inspireerde de leerlingen om vaker iets te organiseren voor de mensen in de buurt. We proberen op deze manier ook steeds meer de verbinding op te zoeken buiten de schoolmuren. Met het oog op Wereld Plantendag organiseren wij deze week een plantjesmarkt, waarbij leerlingen zelf de plantjes gezaaid, gestekt, vermeerderd en verzorgd hebben.’’

Een van de projecten die we vinden opvallen is een podcast. Kunnen jullie daar meer over vertellen?

‘’Sinds kort zijn we gestart met het maken van een podcast waardoor iedereen de acties van het Eco-Team kan volgen. De leerlingen maken deze podcast zelf en vinden dit harstikke leuk om te doen. Hierin wordt besproken welke acties op de planning staan, maar kunnen ook kritische vragen gesteld worden of mensen geïnterviewd worden. De invulling ligt bij de leerlingen van het Eco-Team. We hopen dat dit andere leerlingen, docenten en luisteraars inspireert om mee te doen of een steentje bij te dragen.’’

Waar kijken jullie voor de rest van het jaar nog naar uit?

‘’Het is ons dit jaar weer gelukt om de Groene Vlag te behalen, dat gaan we komende week eerst even goed vieren. Daarna maken we de laatste plannen voor het eind van het schooljaar en willen we een mooie actie opzetten voor het begin van volgend schooljaar zodat we weer sterk kunnen starten. Die grijze jaren laten we achter ons, als het aan dit huidige Eco-Team ligt, worden ze vanaf nu alleen nog maar groener!’’