IMG_3295.jpg

Het nieuwe schooljaar is begonnen. Om je te inspireren blikken we terug op de audits van afgelopen jaar! vlinderboom 2We delen hier enkele successen en praktijkvoorbeelden van student-led initiatieven uit de Eco-Schools praktijk. Een kijkje in keuken van het Eco-Schools programma!

Enthousiasme van het Eco-Team slaat over op boer en kerk


Het Eco-team van Basisschool De Bosseschool uit Middelharnis pleit voor meer groen en natuur. “Ik ben bij het Eco-team gekomen omdat ik wilde dat het beter werd voor de natuur, want de opwarming van de aarde gaat ineens heel snel” zegt Tygo uit groep 6. Met een trotse glimlach van oor tot oor laten de kinderen het natuurvriendelijke schoolplein zien. Tegels werden ingewisseld voor een bloementuin en dit enthousiasme sloeg over op de naburige kerk. Zij wilden graag een stukje braakliggend terrein beschikbaar stellen om ook de langgekoesterde wens voor een schoolmoestuin in vervulling te brengen. En daar was de lokale boer die in z’n spaarzame vrije uurtjes graag met de kinderen aan slag wilde om van de moestuin een succes te maken. En dat is gelukt. Het is oogsttijd. Overal krioelen kinderen door elkaar om de groenten van hun eigen moestuintje te oogsten. “Meneer, kijk eens wat een grote ui!” Met twinkelende ogen geeft de boer antwoord op de vraag, wat hem nu motiveert om de school te helpen: “Je ziet het: de kinderen zijn enthousiast, dan wil je niet achterblijven. Het gaat over hun toekomst.”

Eco-Schools creëert urgentie en commitment aan duurzaamheid


Keer op keer horen we het de leerlingen van de Eco-teams zeggen: ze maken zich zorgen over hun toekomst en de leefbaarheid van de aarde. Het is tijd voor actie! Op school, in de buurt, met de leerkrachten en zoveel mogelijk medeleerlingen. Veronica, Eco-team lid van de Rotterdam International Secondary School is vastberaden: “It’s our responsibility to look after the environment and not to destroy it.” Eco-schools geeft leerlingen handelingsperspectief. De leerlingen staan namelijk aan het roer van een continue duurzame beweging op school. Geen eenmalige actie dus: je committeert je voor de langere termijn. Tussentijds zijn er meet- een reflectiemomenten (audits) en is er begeleiding om de teams op weg te helpen naar een de volgende stap. Daardoor blijf je gemotiveerd om verder op te bloeien als duurzame school. De schoolleider van de Paradijsvogel  in Den Haag zegt: ‘Soms zijn er tegenslagen, maar doordat je met de school voor Eco-Schools kiest heb je een continue herinnering dat je moet doen waar je voor staat. Als er een tegenslag is dan probeer je het anders of maak je het kleiner. En achteraf na een paar jaar zie ik wat het effect is. Leerling Emma verlaat groep 8 met een missie: haar middelbare school in Delft ook duurzamer maken. Dat onze leerlingen zo bevlogen de samenleving in gaan maakt Eco-Schools waardevol voor mij.‘

Docenten als de verbindende schakel


Ook docenten maken deel uit van het Eco-Team. Vaak zijn het die docenten die duurzaamheid vanuit eigen interesse en/of vak inhoudelijk hoog op de agenda hebben staan. De motivatie en energie die van deze leerkrachten uitgaat zorgt ervoor dat het team floreert. Schoolleider; ‘Ik ben trots op de power van de docenten in het Eco-Team! Ze weten steengoed hoe ze ouders erbij kunnen betrekken en hoe Eco-Schools zich kan verbinden aan organisaties in de lokale omgeving en de support van de gemeente kan worden gewonnen. Daarmee is het Eco-Team de changemaker van onderaf!’

Effectief samenwerken van klaslokaal tot gemeente

In Nederland zijn meer dan 30 Eco-Schools begeleiders opgeleid om de scholen adviseren in het Eco-Schools proces en kansen vanuit de regio te verbinden met de school. Eco-Schools zorgt voor korte lijntjes horizontaal en verticaal en zo in een opwaartse spiraal komt met elkaar. Zo zorgde begeleider Marieke dat er met subsidie van de gemeente Middelharnis (kook)workshops op school konden worden gegeven over gezonde (duurzame)voeding. Leerling Riemer van het Eco-team Pantarijn werd gekozen tot klimaatburgemeester van Wageningen. En kreeg daarmee de kans om ook de gemeente te inspireren met ideeën voor een meer duurzame gemeente.

Hoewel klimaatverandering een zwaar onderwerp is wat veel zorgen met zich mee kan brengen, geven de acties van de jongeren in de Eco-Teams ons hoop, perspectief en zingeving. Ook ouders, schoolleiding en facilitair gaan mee met het duurzame gedrag door mee te helpen op school of te investeren in een duurzaam gebouw.

 

Wil jij dat jouw school of de school van jouw kind ook een Eco-School wordt? Ga dan met ons in gesprek! Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie of om een afspraak in te plannen.