neptunus-6642.jpg

Afgelopen maand is onze nieuwe stagiair Julia Kok van start gegaan binnen het Eco-Schools team van SME. Zij is al druk bezig met communicatie en acquisitie werkzaamheden. Hoogste tijd om haar dus officieel voor te stellen!

Foto Eco Schools website 2Hey Julia, vertel eens: wie ben je en wat houdt jou bezig?

Hi! Ik ben Julia. Momenteel zit ik in mijn afstudeerjaar van de opleiding International Development Management op het HBO Van Hall Larenstein in Velp. Ik ben gek op voetbal, wielrennen en reizen en beschrijf ik mijzelf als een sociaal, enthousiast en betrokken persoon. Ik heb voor zolang ik mij kan herinneren al een grote bewondering voor de natuur. Hierdoor heb ik ook een passie voor duurzaamheid ontwikkelt. Daarnaast zijn diversiteit en inclusie extra belangrijke thema’s in mijn leven, dit komt mede voort uit het feit dat ik twee geadopteerde zussen uit Kenia heb. Al deze passies en interesses passen perfect bij Eco-Schools. Toen ik de vacature voorbij zag komen wist ik dus meteen: hier moet ik stage lopen! En dat is gelukt. De komende vijf maanden ga ik aan de slag bij SME binnen het Eco-Schoolsprogramma, specifiek met communicatie en relaties met scholen.

Wat spreekt je het meeste aan bij Eco-Schools?

De manier waarop leerlingen centraal staan en dus intensief betrokken worden bij het verduurzamen van hun school. Zij zijn nou eenmaal de toekomst. Het enthousiasme van deze kinderen is daarom ook mooi om te zien. Ik vind het goed dat mede door het Eco-Schools programma de jongeren in gaan zien dat juíst hun stem telt als het gaat om duurzaamheid en milieu.

Waar kijk je naar uit tijdens je stage?

Ik kijk er vooral naar uit om zoveel mogelijk te leren, met name op het gebied van communicatie en acquisitie. Ik ben benieuwd naar het proces van verschillende scholen in hun weg naar de Groene Vlag en hoe zij duurzaamheid in hun curriculum verweven. Ik ben benieuwd tegen wat voor obstakels scholen en Eco-Teams aanlopen in hun weg naar duurzaamheid en hoe zij hiermee om gaan. Ik hoop hier veel van te leren en de Eco-Teams misschien zelfs een handje te kunnen helpen!

Wat neem je mee van vorige ervaringen?

Tijdens mijn opleiding ben ik twee keer voor drie maanden naar Nepal geweest, waar ik beide keren vrijwilligerswerk heb gedaan voor Stichting Maya.  Daar ben ik aan de slag gegaan met microkredieten, (dit is een kleine lening die wordt verstrekt aan vrouwen in rurale gebieden om  een eigen bedrijf te starten) en met sponsorkinderen.  Dit zijn Nepalese kinderen uit armoedige gezinnen waarvan hun school wordt gefinancierd door sponsoren uit Nederland. Mijn tijd in Nepal heeft mijn wereld letterlijk en figuurlijk groter gemaakt. Door samen te werken met deze twee doelgroepen, ben ik enorm onder de indruk geraakt hoe armoedig sommige mensen leven. Dit heeft een heel ingrijpend effect gehad wat mij goed heeft doen beseffen dat wij het in Nederland eigenlijk ontzettend fijn hebben. Daarnaast heeft het verblijf in de Himalaya mij doen inzien hoe belangrijk het is om goed met de wereld en het milieu om te gaan. Duurzaamheid heeft nu nog meer mijn aandacht. Ook op de plekken waar ik verbleef zag ik dat ze duurzaam omgaan met landbouw en op natuurlijke wijze verschillende landbouwproducten door elkaar groeien. Dit ten opzichte van hoe wij in Nederland aan grootschalige en eenzijdige landbouw doen. Echter zag ik daar ook hoe weinig notie ze hebben van wat bijvoorbeeld de (plastic) afvalberg die zij daar hebben doet met de omgeving en de gezondheid van de lokale bevolking. Deze ervaring heeft mij gemotiveerd om de wereld beter te maken. Daarom wil ik mij inzetten bij het stimuleren van Eco-Schools om mooie duurzame stappen te zetten. 

 

Heb jij ideeën over hoe we Eco-Schools internationaler kunnen maken of over de communicatie? Mail mij via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.