Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

inspiratiedag klein

Onze stagetoppers Cindy en Floortje hebben hun stages bijna volbracht! Dit betekent dat we vanaf augustus/september op zoek zijn naar hun opvolgers. Dus, ben jij goed in teksten schrijven voor offline en online media? Wil jij graag jongeren en kinderen motiveren voor duurzaamheid en meer ervaring opdoen in positieve gedragsverandering en klimaat? Kom dan stage lopen bij ons! Cindy en Floortje vertellen over hun ervaring.

Hoe kwam je terecht bij de stage van SME?

Cindy: ik was al een hele tijd geïnteresseerd in educatie en duurzaamheid. Daarom ben ik binnen mijn Master Climate Studies het vak Teaching, Learning and Capacity Building for Sustainable Development gaan volgen op de WUR. Hier werd mijn interesse nog meer versterkt. Toen onze docent ons opriep om met haar te komen praten als we geïnteresseerde waren in stage lopen binnen deze branche, ben ik daar natuurlijk meteen op in gegaan. Door haar ben ik bij Wageningen Pre University en bij SME terecht gekomen. Twee organisaties die elkaar goed aanvullen op het gebied van educatie en duurzaamheid. Voor SME ben ik onder andere aan de slag gegaan binnen het platform Watereducatie waar ik bijvoorbeeld artikelen en nieuwsbrieven voor schrijf en contact onderhoud met docenten en gastsprekers uit de watersector.

Floortje: bij mij ging het iets anders. Ik ben bezig met de Master Communication Health and Life Sciences op de WUR. Dit is een heel brede studie, waarvan ik ook nog eens álle vakken en onderwerpen interessant vond. Gelukkig had ik voor mijn stage wel een voorkeur: eentje die zich bezighield met het curriculum op middelbare scholen en duurzaamheid of gezondheidsongelijkheid. Toen ik in mijn zoektocht Eco-Schools voorbij zag komen en las dat zij zich bezig houden met het verduurzamen van scholen, maar ook nog eens met het thema ‘mensen’ (waarbij onderwerpen als diversiteit, culturele identiteit en (gender)gelijkheid aan bod komen) wist ik: dit is de perfecte match! Ik ben nu Communicatiestagiair binnen het Eco-Schoolsteam. Dit betekent dat ik mij onder andere bezighoud met het schrijven van artikelen, blogs en content over de tien thema’s van Eco-Schools Nederland, contact leg met potentiële -nieuwe Eco-Scholen en help met het organiseren van inspiratiemiddagen en -webinars. 

Wat was je eerste indruk?

Floortje: het voelde meteen als een warm team waar we in terechtkwamen, waar wordt gekeken naar hetindividu en naar hoe jij je voelt. Ik was in de eerste stageweek ook nog bezig met mijn scriptie afronden. Dit was dus erg druk. Ruth, onze stagebegeleidster, had dit meteen door en stelde voor dat ik een dagje vrij nam van stage zodat ik niet ’s avonds na stage nog aan mijn scriptie hoefde te werken. Ruth zei toen: “We zijn gewend om alsmaar door te stomen; het is eerst belangrijk dat je je goed voelt. Daar kijk ik als stagebegeleider dus goed naar.”

Cindy: ja, mijn eerste indruk was ook dat het een open en warm team is! We werden meteen serieus genomen als stagiairs en betrokken bij projecten. Iedereen nam echt de tijd om kennis te maken door bijvoorbeeld na de lunch nog even samen koffie te drinken of een wandelingetje te maken.

Hoe bevalt het?

Cindy: goed! Ik vind het een heel fijn team om mee samen te werken. Mijn ideeën worden serieus genomen en echt overwogen. Het team is heel open: ondanks dat ik maar één keer per week op kantoor ben, heb ik het idee dat ik mijn collega’s al goed ken. Dat komt bijvoorbeeld door de gezellige gesprekken tijdens de gezamenlijke lunch en de wekelijkse online teammomentjes op donderdagochtend, waarbij we elkaar vertellen waar we mee bezig zijn, wat er goed gaat en wat we van het team nodig hebben.

Floortje: vind ik ook. Ik ben wel vijf dagen in de week voor Eco-Schools bezig, waarvan twee op kantoor, dus ik zie de collega’s iets meer. Ik ga ook vaak met Ruth naar scholen of congressen toe wat heel gezellig (en leerzaam!) is.

Wat hebben jullie geleerd?

Floortje: ik vond het heel leuk om na jaren weer eens op een middelbare school te komen. Grappig om vanuit een nieuwe invalshoek de dynamiek op zo’n school mee te maken en interessant om te leren waar een school mee te maken heeft als ze het verduurzamingstraject ingaan.

Cindy: ik heb ook veel geleerd over initiatieven en het educatieve aanbod dat bestaat op het gebied van duurzaamheid binnen scholen. Op persoonlijk gebied heb ik geleerd hoe je een capaciteitsplanner gebruikt en hoe je je taken prioriteert.’

Floortje: taken prioriteren is inderdaad een groot leerpunt geweest. Op de universiteit is het vaak duidelijk wat je per dag of week moet doen. In het werkleven moet je die planning meestal zelf maken. Met veel verschillende projecten, uitjes naar scholen en individuele taken die je moet doen kan het overzicht bewaren dus uitdagend zijn.

Cindy: precies. Gelukkig heeft Ruth ons daar goed in begeleid en kwam ze met veel tips en tricks die ik zeker mee ga nemen na mijn stage.

Cindy en Floortje in koor: al met al is het dus een geslaagde, leerzame en gezellige stageperiode!

Lijkt het jou ook leuk om bij SME en/of Eco-Schools stage te lopen? Bekijk dan de vacature hier en mail je CV en motivatie naar Wietske Stoelinga, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.!

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}