Op 13 september 2023 speelt klas 3 een hymne terwijl het schoolplein volloopt. Meerdere klassen zijn aanwezig, maar ook de wethouder van de gemeente Hengelo, teamleiders en lokale pers zijn aanwezig. De Groene Vlag wordt door twee leden van het Eco-Team gehesen. Binnen twee jaar is het Twickel College een boegbeeld van integrale verduurzaming geworden. Hoe zijn ze zover gekomen? Wat valt op in dit Eco-Team en waar willen ze nog aan werken?
Leerlingen gaan de wijk in voor World Cleanup Day
Afval is vanaf het begin een belangrijk thema voor dit Eco-Team. Voor Manon Kruse, docent uit het Eco-Team, is het mooi om te zien hoe leerlingen zelf anders met afval omgaan in het gebouw. Zij is vanaf het begin bij het Eco-Team betrokken en het heeft bijna twee jaar geduurd voordat de afval scheidbakken er daadwerkelijk zijn gekomen. Inmiddels staan ze er en heeft het Eco-Team er gelijk een leuke gedragscampagne aan gekoppeld. Vanaf de aula zijn duidelijk posters te zien die sturen op gedragsverandering. ‘’Gooi je afval in de juiste bak, anders ben je een …’’.
Deze structurele verandering zorgt voor meer bewustzijn over het thema afval en betere recycling. Daarnaast organiseert Twickel ook activiteiten zoals een afvalraapactie binnen World Cleanup Day. Klassen gingen met prikkers de wijken in om afval op te ruimen. Ook schreven ze hier in groepjes een blog over. Het idee is om elk jaar een actie te organiseren rondom deze wereldwijde actie dag.
Sociale duurzaamheid binnen het thema Mensen
Naast het thema Afval, stuurt het Eco-Team ook op sociale duurzaamheid. De teamleider Merle Busscher zet de toon duidelijk in haar toespraak voor de uitreiking van de vlag: je hoeft maar in het nieuws te kijken om de urgentie te zien van verduurzaming. Ook in de toespraak van wethouder Onderwijs en Duurzaamheid Claudio Bruggink wordt duurzaamheid in de breedste zin van het woord aangehaald. Voorbeelden zoals de overstromingen nu in Libië, racisme en gebrek aan biodiversiteit komen langs. Problemen die met elkaar samenhangen en waar een integrale duurzame oplossing nodig is. Ook Frans Westerveen, docent in het Eco-Team, noemt dit expliciet:
‘’Duurzaamheid is voor mij niet alleen afval of ecologie. Duurzaamheid is voor mij ook: hoe gaan wij met elkaar om?’’ Logisch dus ook dat dit Eco-Team het afgelopen jaar aan het thema Mensen heeft gewerkt. Zo organiseerden ze onder andere de omgekeerde winkel. Leerlingen van alle klassen leverden eten in blikjes of dichte verpakkingen in, die vervolgens in buurtkast de Mus werden gezet. Bewoners uit de wijk die het niet breed hebben kunnen hier gratis deze voedingsmiddelen ophalen. Deze actie werd volgens Manon Kruse echt omarmd binnen de school. De kast werd continu aangevuld! Bovendien is het een mooi voorbeeld van hoe een Eco-Team kan samenwerken met lokale burgerinitiatieven en zo de school breder te trekken dan alleen het gebouw.
En nu verder?
De Groene Vlag wappert na de uitreiking vrolijk op het schoolplein. Waar gaat het Eco-Team zich aankomend jaar op richten? Frans geeft aan dat ze daar nog een knoop over moeten doorhakken. Als echte volger van ‘student led change’ willen ze namelijk de leerlingen de keus laten maken waar ze dit schooljaar mee aan de slag gaan. Duurzaamheid ligt inmiddels vastgelegd in het koersplan van de school, wat een vruchtbare bodem biedt voor verdere stappen. We wensen deze Eco-School veel succes aankomend jaar om hun verduurzaming door te zetten!