neptunus-6642.jpg

Al ruim 17 jaar is Jan Slangen de directeur van de Vlinderboom in Maastricht. Sinds augustus 2020 wappert daar de Groene Vlag op het schoolplein. Hoe besloot de Vlinderboom een Eco-School te worden en hoe hebben zij dit aangepakt?

Jan Slangen

Kleinschalige projecten in school

Het begon allemaal met een samenwerkingstraject met de nieuwste PABO, vertelt Jan. Nadat ik samen met teamleden, ouders en kinderen tot de conclusie was gekomen dat we kinderen op de Vlinderboom willen opvoeden met een natuurlijke drive om voor de wereld te zorgen. In het leerlandschap werden wij een CoP (Community of Practice) rondom het thema ouderparticipatie. Het thema dat we uiteindelijk voor de CoP kozen was het thema duurzaamheid. Ouders, studenten van de PABO en leerkrachten die iets in duurzaamheid wilde betekenen werden betrokken en dit was de start van wat kleinschalige projecten in de school.

Samen pakten we afvalscheiding en afvalvermindering aan, zorgden we voor een groene speelplaats en zijn we gestart met meer groen in de school. Niet alleen ouders waren erg betrokken, ook leerlingen in de leerlingenraad ondernamen acties. “Juist de betrokkenheid van kinderen, studenten, ouders en leerkrachten zorgde ervoor dat er draagvlak was.”

Begin van Eco-Schools

Ondanks het draagvlak en het community gevoel, bleek de CoP maar tijdelijk te zijn. Hierdoor moesten we iets anders bedenken om verder te kunnen gaan. “Toen zijn we bij Eco-schools gekomen, dit sloot naadloos aan op het traject dat we zelf in de school waren begonnen.” Het grote verschil was nu alleen dat juist de kinderen in the lead waren en dat zij de duurzame agenda bepaalden. Als directeur ben ik de aanjager van de duurzame ontwikkeling in school, maar ik ben niet meer dan dat. Vooral het team, de ouders en bovenal de kinderen zorgen voor het draagvlak. Zo behaalden we in minder dan twee jaar een Groene Vlag. Dit motiveerde ons om door te gaan. We hebben sinds 2020 in ons nieuwe schoolplan de 17 SDG’s als leidraad gebruikt. Zo zijn we allemaal bewust dat we werken aan een duurzame wereld, maar vooral om de ouders en kinderen mee te geven dat we dit niet alleen kunnen, maar juist samen moeten doen.

Kinderen als ambassadeurs

Duurzaamheid is niet iets wat er zomaar bij komt kijken. Het is de basis voor alles wat we doen en ondernemen. We zien dat ouders bewust voor onze school kiezen en met trots de Eco-code uitdragen. De meeste ouders zijn dan ook erg enthousiast, maar helaas nog niet allemaal. Dit proberen we op te lossen door kinderen onze ambassadeur te maken. Zij kunnen hun ouders enthousiasmeren en straks ook de scholen waar zij in de toekomst heen zullen gaan.

Onze succeservaringen

Ik ben al erg trots op wat we tot nu toe hebben bereikt. Alle scholen van MosaLira (onze onderwijsstichting) scheiden afval, installeren Ecosia en maken veel lesideeën beschikbaar voor de leerkrachten. Er is nog veel te doen, maar door de kleine succeservaringen komen we verder. Duurzaamheid lijkt in een stroomversnelling te zijn gekomen op een grotere schaal dan we misschien eerst voor ogen hadden. Ik ben vooral trots op het enthousiasme van onze Eco-team leerlingen. Daar zit de kern van alle ontwikkelingen. De kinderen zijn en hebben de toekomst en wij moeten ervoor zorgen dat die toekomst beter is dan wat wij er tot nu toe van hebben gemaakt.

Ook jouw verhaal delen op Eco-Schools?

Neem contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.