Select your language

OLV Breda

In de activiteitenweek van april 2025 hebben de leerlingen van 2havo van het OLV de Klimaatgame van Urbo3D gespeeld. In deze game krijgen de leerlingen de kans om de wijk rondom de school op duurzame en klimaatadaptieve wijze te ontwikkelen. De leerlingen werden verdeeld in groepjes van drie en ieder groepslid kreeg één van de volgende taken: wonen, voorzieningen of klimaat. Ieder groepje kreeg een eigen spel en moest samenwerken om aan alle doelen te kunnen voldoen. Zij konden bijvoorbeeld een school bouwen, groene daken aanleggen of woningen (uit)bouwen.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Bij het organiseren van deze activiteit is een goede voorbereiding van belang. Het is fijn dat je als begeleidend docent het spel zelf al een keer gespeeld hebt voordat je met de leerlingen aan de slag gaat. Eén van de collega's heeft een PowerPoint ontwikkeld bij het spel. Daarnaast had hij op post-its de startcode's van de leerlingen geschreven. De post-its waren in 3 kleuren; voor elke rol een aparte kleur. Hierdoor kon het overzicht goed behouden blijven en wist de docent wie welke rol had in de game.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: De klimaatgame van Urbo3D is eerder bij ons op school getest in een aantal lessen aan klas 3. Dit was de eerste keer dat het spel breder ingezet kon worden en dat alle leerlingen van 2havo het spel konden gaan spelen. De game paste goed binnen het MDT-kortproject omdat de leerlingen bewust bezig waren met het toekomstbestendig inrichten van de wijk rondom de school. Het was leuk om de reacties van de leerlingen te horen. Deze workshop was weer totaal verschillend van andere workshops waardoor er voor iedere leerling een workshop was waarbij zij enthousiast werden over het thema duurzaamheid.
  • School: OLV Breda