Eco-Schools
  • Over Eco-Schools
      • Back
      • Hoe het werkt
      • De Groene Vlag
      • Waarom Eco-Schools?
      • Internationaal
      • Het team
  • Doe mee!
      • Back
      • Aanmelden als school
      • Aanmelden als supporter
      • Veelgestelde vragen
  • Community
      • Back
      • Scholen
      • Begeleiders
      • Supporters
      • Leerlingen
      • Portfolio
  • Aan de slag
      • Back
      • De stappen
      • Thema's
      • Workshops
      • Projecten
      • Etalage
      • Webshop
  • Actueel
      • Back
      • Agenda
      • Nieuwsbrief
      • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen

Selecteer de taal

  • English (UK)

Activiteit/evenement

Space Buzz

The Space Buzz VR experience was organised by the International School Breda’s Eco-Schools coordinator in collaboration with teaching and facilities staff. The experience was booked through the Space Buzz Education Programme, which offers mobile VR visits to schools. Coordination involved liaising with the Space Buzz team in advance to arrange logistics, including scheduling, student groupings, technical setup, and health and safety considerations.

On the day, staff ensured smooth transitions between sessions, supported students during the VR experience, and facilitated post-activity reflection. The activity was planned to link meaningfully with both our curriculum and our Eco-Schools themes, and formed part of our broader efforts to embed sustainability awareness across subject areas.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Link the experience to real learning goals – Choose an activity that connects directly to your Eco-Schools themes or curriculum. For us, Space Buzz supported learning in science, sustainability, and global citizenship all at once. Plan ahead and coordinate with staff – Involve relevant teachers early to help with logistics, scheduling, and follow-up activities. This ensures smoother organisation and better integration across subjects. Think about the impact, not just the event – A powerful experience is great, but make space for reflection and action afterward. We used follow-up discussions and creative responses to help students process what they saw and translate it into meaningful change. Include every student – Make sure the activity is accessible to all learners, including EAL and SEN students. Experiences like VR can be especially inclusive if supported properly. Tell your story – Take photos, gather student quotes, and share what you’ve done. It celebrates success and inspires others within your school community (and beyond!). Highly recommended for other schools if you get a chance.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: We are proud of this activity because it offered students a powerful, emotional connection to sustainability that goes beyond what they could possibly learn in the classroom. Through virtual reality, they experienced what astronauts describe as the Overview Effect — a sense of awe and responsibility that comes from seeing Earth as one fragile, interconnected system. We had the chance to see and hear about the jungles, ice caps, algae in the sea, overfishing and erosion from a completely different angle giving us a better overall view of how interconnected Earth's systems are and how urgently we need to protect them. This experience sparked meaningful conversations about our impact on the planet and inspired students to think more deeply about the role they play in protecting it. Many expressed a renewed motivation to act — whether by reducing waste, conserving energy, or educating others. We’re especially proud that the activity reached students of all backgrounds and learning styles. It combined technology, science, and citizenship in a way that was memorable, inclusive, and aligned perfectly with the values of the Eco-Schools programme.
  • School: International School Breda

Onthulling National Park City - Breda als 1e stad in Europa

Het event is georganiseerd door Breda stad in een park dat nu is veranderd in Breda National Park city. Joost Barendrecht is voorzitter van Breda stad in een park en heeft het ecoteam Van het Stedelijk gymnasium benaderd om hen te vragen daadwerkelijke onthulling van de nieuwe naam en het nieuwe logo opzicht te nemen, in samenwerking met de burgemeester van Breda koma Paul Depla. Uiteindelijk hebben twee leerlingen van het ecoteam op de knop mogen drukken Samen met de burgemeester, zie foto. Dit is een mooi voorbeeld van het belang van deelname, als school en als ecoteam, aan een community zoals breda stad in een park. Dan komen de uitnodigingen en initiatieven bijna als vanzelf.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ons advies is om verbinding te zoeken met organisaties die vergelijkbaar zijn met breda stad in het park of met een andere community In de omgeving. Maak vooral en overal kenbaar dat je een eco school bent en dat je openstaat voor groene initiatieven en andere samenwerkingen. Dan word je vanzelf benaderd. Zo hangt er bijvoorbeeld ook een plaatje van Breda stad in het park bij de ingang van de school zodat Iedereen weet dat wij onderdeel zijn van deze geweldige groene community.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: Breda stad in een park heeft er meerdere jaren over gedaan en heel veel inspanningen geleverd om uiteindelijk National Park city te kunnen worden. Het eco team van het Stedelijk gymnasium vindt het dan ook een enorme eer dat zij zijn gevraagd om een bijdrage te leveren aan de onthulling van de naam en het logo samen met de burgemeester. Het was des te leuker Omdat de onthulling plaatsvond in een zaal met allemaal vrijwilligers binnen breda stad in een park. De community was ineens echt heel duidelijk zichtbaar en Dat was een ervaring die we niet snel zullen vergeten.
  • School: Stedelijk Gymnasium Breda

Plaatsing en onthulling mussenhotel (faunatoren) op het plein

Ecoteam, Ragne van Engelen, Bram Thielen, rector van het Stedelijk Gymnasium Breda, stadsecoloog, Merel van der Linden, Gemeente Breda 14 november is de faunatoren eindelijk geplaatst op ons schoolplein. De nestkastjes voor de mussen zijn erin geplaatst en de dakpannen, waar hopelijk de vleermuizen in zullen huizen, zullen hopelijk gebruikt worden. 29 november was de officiële opening, waarbij vele mensen en belanghebbenden waren uitgenodigd. Wethouders van klimaat en kunst. De ontwerper en de aannemer van de faunatoren. En de leerling die het gedicht heeft geschreven wat op de faunatoren te zien is. Stadsecoloog. En nog vele anderen. Ook de lokale omroep BredaNu was aanwezig (zie bijgevoegde filmpje).

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Betrek conciërge of facilitair beheerder van de school bij dit soort werkzaamheden. Er komt namelijk vaak meer bij kijken dan je van te voren kunt bedenken en de conciërge heeft hier natuurlijk wel veel verstand van. Het is het verstandig om ver van te voren te plannen, omdat bijvoorbeeld vergunningen moeten worden aangevraagd en de gemeente natuurlijk een grote rol speelt. Wees heel duidelijk naar jezelf, als Ecoteam, en de mensen waarmee je samenwerkt. Omdat het nog wel eens kan voorkomen dat er zich onverwachte eisen/problemen voordoen.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: De faunatoren is echt een pronkstuk in de vergroenende carrière van het Stedelijk Gymnasium Breda. Toen het nieuwe gebouw hier 14 jaar geleden werd geplaatst zijn alle, in het oude gebouw wel aanwezige, kiertjes en gaatjes, waar mussen hun nestgelegenheid vonden, verdwenen. Waardoor de gehele mussenpopulatie is verplaatst. Dit was natuurlijk rampzalig voor de biodiversiteit en voor de beleving van een schoolplein. Nu deze toren er staat, hopen we dat deze populatie zich hersteld, met de toevoeging van andere soorten dieren. Ook iets waar we heel trots op zijn is de samenwerking die we hebben gerealiseerd tussen allerlei verschillende partijen. Van kunstenaars en gemeente tot leerlingen en mussen.
  • School: Stedelijk Gymnasium Breda

Vraag aan leerling om een gedicht te maken over de mussen rondom de school voor het mussenhotel

Op het geplande mussen hotel zou een tekst kunnen verschijnen en de ontwerpster van het hotel vroeg wie die tekst in elkaar zou kunnen zetten. Op dat moment middenin corona had een vierdeklasser, Fenna Antens, net een dichtbundel uitgebracht. Daarom besloot het ecoteam haar te benaderen met de vraag of zij een gedicht zou willen maken over de mussen, de school, en de leerlingenpopulatie. Gelukkig wilde ze dat en daar is een prachtig gedicht uit voortgekomen. vliegensvlucht als de klok acht uur slaat de zon de nacht verdringt de stad ontwaakt de dag begint als de dauw indaalt de schorre merel zingt de rups het pad verlaat en de stadse stilte klinkt als de mus haar jong begroet het kuiken leren vliegen zal jij het ochtendlicht begroet zal hij weer vliegen na z’n val zal je de vlammen leren doven je nieuwsgierigheid bekronen je zal de nacht doen geloven dat de morgen van gister was zoals de mus heeft leren vliegen en de rups een vlinder werd zal ook jij leren bloeien niet langer als jong erkend en ook als de lichte uren verdunnen en je vervloekt een schemerend bestaan zal je hun vluchten eren al blijven ze duikelen na hun val omdat zij herrijzen kunnen en vrij zullen gaan omdat u ze bestudeerde en ons dus leren vliegen zal

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ga vooral op zoek naar talent in je directe omgeving en geef bijvoorbeeld je leerlingen op deze manier een podium om hun talenten te kunnen tonen aan iedereen die daar geïnteresseerd in is. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Het loonde in ons geval om Fenna de vrije hand te geven In de keuze voor het gedicht; dat heeft fantastisch goed uitgepakt. Uiteindelijk heeft Fenna haar gedicht ook nog voorgedragen bij de onthulling van het mussenhotel. Op school is Iedereen enorm trots op haar.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn hier trots op omdat dit gedicht is geschreven In de lastige coronatijd. Wij vinden het een prachtig gedicht en het is bijna onvoorstelbaar dat dit door een vijftienjarige leerling is geschreven. Het gedicht geeft uiting aan hoe moeilijk die tijd werd ervaren door leerlingen medewerkers en buurtgenoten. Vooral de laatste regels geven weer wat een goede leraar kan betekenen voor een school en voor de leerlingen. We zijn er trots op dat deze dichtregels nu voor elke voorbijganger te zien zijn aan de rand van het schoolplein.
  • School: Stedelijk Gymnasium Breda

Fietsen van Stads natuurroute en aanleveren tips inrichting stadspark

Het Ecoteam in samenwerking met ecoteam begeleider Bram Thielen, programmaleider duurzaamheid van scholenkoepel Libréon Ragne van Engelen en stadsecoloog Rombout van Eekelen van de gemeente Breda. De uitkomsten over de inrichting van het stadspark zijn uiteindelijk aangeboden aan wethouder Peter Bakker van de gemeente Breda, door het ecoteam. De stadsnatuurroute is een bedenksel van de stadsecoloog om inwoners en bezoekers meer te betrekken bij de natuur in de stad: De Stadsnatuurroute Breda neemt je mee langs een aantal groene plekken in de stad en daagt je uit om mee te denken over nog meer stadsnatuur. Als bewoner, bezoeker of (creatief) professional. Want de groene stad maken we samen. Op deze pagina vind je meer details over de stadsnatuurroute en download je de routekaart en een gedetailleerd uitgeschreven routeomschrijving. De route De route brengt je langs vele vormen van stadsnatuur. De wandeling duurt ongeveer 2 uur en is bijna 9 kilometer lang. De groene plekken zijn ontworpen door (landschaps)architecten, vormgevers en kunstenaars. Langs de route vind je ook plekken waar nog een uitdaging ligt. Voor het Singelpark, Wilhelminapark en Park Valkenberg zoeken we ideeën over hoe we deze parken geschikter kunnen maken voor wilde dieren. Dit zonder de cultuurhistorische beleving aan te tasten. Gemeente Breda en Kunstloc Brabant hebben de stadsnatuur routekaart ontwikkeld. De kaart geeft uitleg over de hotspots en een routebeschrijving.

  • Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: De Deze fietsroute is een bedenksel van stadsecoloog rombout van Eekelen en deze route voert langs allerlei groene hotspots In de stad breda. De fietsroute pas gratis te vinden op internet en bleek heel goed toepasbaar te zijn voor onze leerlingen. Het is oorspronkelijk een wandelroute maar wij hebben er een fietsroute van gemaakt. Het leuke aan de route is dat er ook uitleg wordt gegeven over de groene hotspots en dat de leerlingen gevraagd worden om hun mening te geven over de inrichting van verschillende groene parken. Op die manier worden de leerlingen betrokken bij het beleid In de gemeente Breda. Wij raden aan om ook opzoek te gaan naar dit soort groene activiteiten die kosteloos te realiseren zijn. Dit is de link naar de route in Breda: https://www.breda.nl/duurzaam/stadsnatuurroute-breda#:~:text=Op%20deze%20pagina%20vind%20je%20meer%20details%20over,route%20brengt%20je%20langs%20vele%20vormen%20van%20stadsnatuur.
  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn er trots op dat alle 100 leerlingen uit klas 5 langs al deze hotspots zijn gefietst en dat we goeie adviezen over deze opdracht hebben kunnen overhandigen aan de wethouder die zich met groen in de stad bezighoudt: Langs de route vind je ook plekken waar nog een uitdaging ligt. Voor het Singelpark, Wilhelminapark en Park Valkenberg zoeken we ideeën over hoe we deze parken geschikter kunnen maken voor wilde dieren. Dit zonder de cultuurhistorische beleving aan te tasten.
  • School: Stedelijk Gymnasium Breda
  1. Start MDT-traject
  2. Awareness of Bathroom Habits
  3. Project 'De Graaf gaat voor Groen' - Inspiratie en brainstormdagen
  4. ISB Shop & See

Pagina 1 van 44

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

fDelen
Whatsapp

eco schools rgb

Eco-Schools Nederland
info@eco-schools.nl
030 635 89 20

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Inschrijven

Over Eco-Schools

  • Hoe het werkt
  • De Groene Vlag
  • Internationaal
  • Thema's
  • De stappen

Doe mee!

  • Aanmelden als school
  • Aanmelden als supporter
  • Veelgestelde vragen
  • Privacyverklaring
  • Deelnamevoorwaarden
Omhoog
Inloggen Mijn Eco-Schools

Bewerk je profiel, beheer je portfolio in en krijg toegang tot alle belangrijke documenten van Eco-Schools.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Login My Eco-Schools

Edit your profile, manage your portfolio and acquire access to all important documents.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief:

Inschrijven