Activiteit/evenement
Uitreiking Bronzen certificaat Van Hasseltschool
De leerlingenraad was aanwezig bij het Middeleeuwse feest waarbij de nieuwe naam van onze school bekend werd gemaakt. Omdat we met de school een nieuwe richting in zijn gegaan: Ecologische school, paste het heel erg goed om ook dan de uitreiking te doen van het certificaat wat we behaald hebben.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: We hebben geen tips, gewoon goed doorgaan met waar je al mee bezig bent! Want uiteindelijk krijg je een mooi certificaat. We hebben hard gewerkt en alle leerkrachten deden ook mee aan onze activiteiten. Dat heb je ook wel nodig. En we hebben ook een moestuin coach om ons te helpen.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn er trots op dat we nu een echte Ecologische school zijn en dat we nu op weg zijn naar het groene certificaat. We hebben nu al brons gehaald. We zijn heel trots op alles wat we dit jaar hebben mogen doen. We zijn ook trots dat Sandra het certificaat heeft overhandigd en dat ze zulke mooie dingen zei over ons. En de burgemeester was er ook bij.
- School: Van Hasseltschool
Samenwerking met Circulaire Werkplaats Amersfoort krijgt vervolg!
Het Ecoteam heeft samen met de Circulaire Werkplaats Amersfoort een tweedaags project georganiseerd voor de brugklassen. De leerlingen kregen de kans om een object (chill plek, inleverplek voor statiegeld flessen of tafels en stoelen voor in de aula) ontwerpen met bouwmateriaal uit de oude gebouw dat onderhand gesloopt is. Het ware leuke dagen waarbij de leerlingen hun ideeën presenteren en een schaalmodel bouwde met behulp van knutselmateriaal.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: - De leerlingen moesten hun modellen twee keer pitchen met verschillende doelen. De eerste pitch had als doel informatie ophalen voor verbetering van het ontwerp. Tijdens de tweede pitch moesten de leerlingen aangeven waarom hun ontwerp de beste was. -Geef de docenten die de klas begeleiden veel ruimte over hoe alles te organiseren wat betreft de pitches. Dit leverde bij ons mooie initiatieven op die tot verbetering leidde. -Laat de leerlingen zelf ook knutselmateriaal meenemen. Verbazingwekkend wat leerlingen dan allemaal meenemen.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Het Eco-team is er trots op dat de samenwerking wordt voorgezet. Een van de modellen wordt daadwerkelijk gerealiseerd. Volgend jaar staan er in de tuin 8 stoelen en 2 banken die zijn gebouwd met het materiaal uit het gesloopte oude gebouw! In de bankjes wordt een korte tekst gelaserd: Deze bank is gemaakt van materiaal uit het oude gebouw. Mogelijk gemaakt door: de brugklassen (23-24 en 24-25), de Circulaire Stadswerkplaats en het Ecoteam. Aug 2025.
- School: Openbaar Lyceum De Amersfoortse Berg
Collecting used backpack for asylum-seeking kids (Primary)
Our PYP5 students recently partnered up with the childcare centre next door to start a special collection project. They gathered used backpacks and filled them with gently-used toys to give to children living in asylum centres in the Netherlands and Greece. With help from teachers and staff, the students organised how the collection would work. They informed families about the project and set up a way to collect and sort the donations. Each backpack was packed with care, with the hope of bringing happiness to children who have had to leave their homes and belongings behind.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Working together with another local group—like we did with the childcare centre next door—helps make a bigger difference and brings people together. When students take part in every step of the project, like collecting, sorting, and packing the donations, they feel more involved and connected to what they’re doing. It’s also important to talk with the students afterwards about how the activity made them feel. This helps them understand the experience better and grow their sense of empathy.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are incredibly proud of our students’ empathy, initiative, and compassion. They saw a need and took meaningful steps to help—sharing their own beloved toys to bring comfort and happiness to others. These children in asylum centres have left behind much of what they knew, and our students responded with kindness and generosity. What stood out most was how our learners understood that their actions, however small, could make a real difference. They showed us what it means to care deeply and act thoughtfully, and they reminded the entire ISB community of the power of empathy in action.
- School: International School Breda
Setting up a wormery (Primary)
This activity was organised by the teaching team as part of a broader project where students were growing their own potatoes and peppers. As part of their learning about healthy soil, the class explored the important role of earthworms in keeping soil rich and full of nutrients. Together, they set up a wormery in the classroom, giving students the chance to observe worms up close. They learned about the worms’ anatomy, life cycle, and diet. Once the project was finished, the worms were gently returned to nature.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: For anyone planning a similar activity, we recommend keeping it simple by starting with a small, clear setup like a classroom wormery. Involve students in daily observation and care routines, and connect the learning to real-world environmental issues like composting and reducing waste. Most importantly, create time for reflection so students can talk about what they learned and how their thinking has changed. This makes the learning more meaningful and memorable.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are proud of how curious and respectful the students were throughout the activity. They showed a strong interest in understanding how these tiny creatures support life in the soil, and they made clear connections between worms, composting, and the health of the environment. The students came away with a real appreciation for how even small creatures can make a big difference.
- School: International School Breda
Growing potatoes and peppers (Primary)
Who Organised the Activity and How Was It Done? This garden-to-table activity was organised by the teaching team as part of a hands-on learning unit about food and sustainability. Students took the lead in growing their own potatoes and peppers, learning how to prepare the soil, ensure proper sunlight and watering, and care for their plants over time. As part of their exploration into healthy soil, the class also learned about earthworms and their role in keeping soil rich and fertile.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Choose easy vegetables like potatoes and peppers that grow well and are simple for students to care for. Let them take part in the whole process—planting, growing, picking, and even cooking the food. Make it fun and hands-on so they enjoy learning, especially when they get to taste what they’ve grown. Use the activity to talk about healthy eating, taking care of the planet, and how their small actions can make a big difference.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are proud of how curious and committed the students were throughout the entire process. They showed real patience and care in growing their vegetables and were excited to harvest and cook with them. Seeing students connect the dots between growing food, understanding nature, and making healthy meals was incredibly rewarding.
- School: International School Breda