Activiteit/evenement
papierbakken in elk klaslokaal
De leerlingen van het eco team hebben plannen gemaakt voor een papierbak in lokaal. Mevr van Gemert heeft uiteindelijk bij de financiële directeur ervoor gezorgd dat de bakken daadwerkelijk aangeschaft mochten worden. wel moest er nog een plan bedacht worden wie de bakken moest gaan legen. De conciërges hebben deze taak op zich genomen
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: hou vol. Zorg voor een zo groot mogelijk draagvlak. Laat zien dat wat je wilt invoeren erg belangrijk is. hoe groter het draagvlak hoe makkelijker bijvoorbeeld een directeur overtuigd kan worden. Kom met sterke argumenten. Probeer mee te denken over de kosten of eventuele andere problemen die zich voordoen. denk in oplossingen niet in problemen.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Dat de bakken er sowieso gekomen zijn, zijn er erg trots op. Het hele proces heeft erg lang geduurd. heel veel heen en weer gepraat en wachten op anderen voor er een beslissing genomen kon worden. door de doortastendheid van mevr. van Gemert is het uiteindelijk toch gelukt. Dankzij, dat moet wel gezegd worden, de conciërges. als zij niet hun medewerking hadden aangeboden, was de financieel directeur niet akkoord gegaan
- School: KSE
Uitreiking Bronzen Certificaat + officiële afsluiting 'De Graaf gaat voor Groen' + Opening Schoolplein
De coördinatoren van het MDT (Maatschappelijke Diensttijd) project 'De Graaf gaat voor Groen' hebben gezorgd voor de officiële afsluiting van het project en de opening van het schoolplein in combinatie met de uitreiking van het Bronzen Certificaat. Want zo'n speciaal moment moest natuurlijk gevierd worden. Hiervoor werden de leerlingen van het Eco-team extra in het zonnetje gezet. Er is een officiële uitnodiging de deur uitgegaan naar leerlingen, ouder(s) en verzorger(s), betrokken partijen, collega's etc. Ook was de Wethouder van Onderwijs van de Gemeente Breda van de partij en was de pers aanwezig. Ook werden de leerlingen getrakteerd op een lekker biologisch ijsje van een ijsboerderij uit de buurt.
- Filmpje insluiten vanaf Youtube:
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Blijf speciale momenten vieren met een feestje. Denk aan de startbijeenkomst, het uitreiken van het bronzen certificaat, de opening van een vergroend schoolplein etc. Op deze manier ben je op een leuke en positieve manier zichtbaar in de school en voor de omgeving van de school. Dit is goede PR!
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Voor het Bronzen Certificaat is het belangrijk om de eerste stappen te zetten richting een duurzame school, en dit hebben we enorm goed aangepakt. We zijn dan ook op alle punten goed tot zeer goed beoordeeld. Daar zijn we trots op. Met het project 'De Graaf gaat voor Groen' hebben we hier zeker een grote bijdrage aan geleverd. Niet alleen het Eco-team heeft hier een steentje aan bijgedragen maar ook zo'n 120 andere leerlingen uit klas 2. We hebben dit dus echt samen gedaan. De leerlingen die mee hebben gedaan aan het project zijn deze dag extra beloond met een mooie certificaat een een tegoedbon voor een T-shirt van biologisch en duurzaam katoen. De leerlingen van het Eco-team hebben van de Wethouder van Onderwijs het certificaat met veel trots ontvangen en ook het mooie vergroende schoolplein, met het luiden van de bel, geopend.
- School: Graaf Engelbrecht
Uitreiking Bronzen certificaat Van Hasseltschool
De leerlingenraad was aanwezig bij het Middeleeuwse feest waarbij de nieuwe naam van onze school bekend werd gemaakt. Omdat we met de school een nieuwe richting in zijn gegaan: Ecologische school, paste het heel erg goed om ook dan de uitreiking te doen van het certificaat wat we behaald hebben.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: We hebben geen tips, gewoon goed doorgaan met waar je al mee bezig bent! Want uiteindelijk krijg je een mooi certificaat. We hebben hard gewerkt en alle leerkrachten deden ook mee aan onze activiteiten. Dat heb je ook wel nodig. En we hebben ook een moestuin coach om ons te helpen.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn er trots op dat we nu een echte Ecologische school zijn en dat we nu op weg zijn naar het groene certificaat. We hebben nu al brons gehaald. We zijn heel trots op alles wat we dit jaar hebben mogen doen. We zijn ook trots dat Sandra het certificaat heeft overhandigd en dat ze zulke mooie dingen zei over ons. En de burgemeester was er ook bij.
- School: Van Hasseltschool
Samenwerking met Circulaire Werkplaats Amersfoort krijgt vervolg!
Het Ecoteam heeft samen met de Circulaire Werkplaats Amersfoort een tweedaags project georganiseerd voor de brugklassen. De leerlingen kregen de kans om een object (chill plek, inleverplek voor statiegeld flessen of tafels en stoelen voor in de aula) ontwerpen met bouwmateriaal uit de oude gebouw dat onderhand gesloopt is. Het ware leuke dagen waarbij de leerlingen hun ideeën presenteren en een schaalmodel bouwde met behulp van knutselmateriaal.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: - De leerlingen moesten hun modellen twee keer pitchen met verschillende doelen. De eerste pitch had als doel informatie ophalen voor verbetering van het ontwerp. Tijdens de tweede pitch moesten de leerlingen aangeven waarom hun ontwerp de beste was. -Geef de docenten die de klas begeleiden veel ruimte over hoe alles te organiseren wat betreft de pitches. Dit leverde bij ons mooie initiatieven op die tot verbetering leidde. -Laat de leerlingen zelf ook knutselmateriaal meenemen. Verbazingwekkend wat leerlingen dan allemaal meenemen.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Het Eco-team is er trots op dat de samenwerking wordt voorgezet. Een van de modellen wordt daadwerkelijk gerealiseerd. Volgend jaar staan er in de tuin 8 stoelen en 2 banken die zijn gebouwd met het materiaal uit het gesloopte oude gebouw! In de bankjes wordt een korte tekst gelaserd: Deze bank is gemaakt van materiaal uit het oude gebouw. Mogelijk gemaakt door: de brugklassen (23-24 en 24-25), de Circulaire Stadswerkplaats en het Ecoteam. Aug 2025.
- School: Openbaar Lyceum De Amersfoortse Berg
Collecting used backpack for asylum-seeking kids (Primary)
Our PYP5 students recently partnered up with the childcare centre next door to start a special collection project. They gathered used backpacks and filled them with gently-used toys to give to children living in asylum centres in the Netherlands and Greece. With help from teachers and staff, the students organised how the collection would work. They informed families about the project and set up a way to collect and sort the donations. Each backpack was packed with care, with the hope of bringing happiness to children who have had to leave their homes and belongings behind.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Working together with another local group—like we did with the childcare centre next door—helps make a bigger difference and brings people together. When students take part in every step of the project, like collecting, sorting, and packing the donations, they feel more involved and connected to what they’re doing. It’s also important to talk with the students afterwards about how the activity made them feel. This helps them understand the experience better and grow their sense of empathy.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are incredibly proud of our students’ empathy, initiative, and compassion. They saw a need and took meaningful steps to help—sharing their own beloved toys to bring comfort and happiness to others. These children in asylum centres have left behind much of what they knew, and our students responded with kindness and generosity. What stood out most was how our learners understood that their actions, however small, could make a real difference. They showed us what it means to care deeply and act thoughtfully, and they reminded the entire ISB community of the power of empathy in action.
- School: International School Breda