Activiteit/evenement
Vraag aan leerling om een gedicht te maken over de mussen rondom de school voor het mussenhotel
Op het geplande mussen hotel zou een tekst kunnen verschijnen en de ontwerpster van het hotel vroeg wie die tekst in elkaar zou kunnen zetten. Op dat moment middenin corona had een vierdeklasser, Fenna Antens, net een dichtbundel uitgebracht. Daarom besloot het ecoteam haar te benaderen met de vraag of zij een gedicht zou willen maken over de mussen, de school, en de leerlingenpopulatie. Gelukkig wilde ze dat en daar is een prachtig gedicht uit voortgekomen. vliegensvlucht als de klok acht uur slaat de zon de nacht verdringt de stad ontwaakt de dag begint als de dauw indaalt de schorre merel zingt de rups het pad verlaat en de stadse stilte klinkt als de mus haar jong begroet het kuiken leren vliegen zal jij het ochtendlicht begroet zal hij weer vliegen na z’n val zal je de vlammen leren doven je nieuwsgierigheid bekronen je zal de nacht doen geloven dat de morgen van gister was zoals de mus heeft leren vliegen en de rups een vlinder werd zal ook jij leren bloeien niet langer als jong erkend en ook als de lichte uren verdunnen en je vervloekt een schemerend bestaan zal je hun vluchten eren al blijven ze duikelen na hun val omdat zij herrijzen kunnen en vrij zullen gaan omdat u ze bestudeerde en ons dus leren vliegen zal
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ga vooral op zoek naar talent in je directe omgeving en geef bijvoorbeeld je leerlingen op deze manier een podium om hun talenten te kunnen tonen aan iedereen die daar geïnteresseerd in is. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Het loonde in ons geval om Fenna de vrije hand te geven In de keuze voor het gedicht; dat heeft fantastisch goed uitgepakt. Uiteindelijk heeft Fenna haar gedicht ook nog voorgedragen bij de onthulling van het mussenhotel. Op school is Iedereen enorm trots op haar.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn hier trots op omdat dit gedicht is geschreven In de lastige coronatijd. Wij vinden het een prachtig gedicht en het is bijna onvoorstelbaar dat dit door een vijftienjarige leerling is geschreven. Het gedicht geeft uiting aan hoe moeilijk die tijd werd ervaren door leerlingen medewerkers en buurtgenoten. Vooral de laatste regels geven weer wat een goede leraar kan betekenen voor een school en voor de leerlingen. We zijn er trots op dat deze dichtregels nu voor elke voorbijganger te zien zijn aan de rand van het schoolplein.
- School: Stedelijk Gymnasium Breda
Fietsen van Stads natuurroute en aanleveren tips inrichting stadspark
Het Ecoteam in samenwerking met ecoteam begeleider Bram Thielen, programmaleider duurzaamheid van scholenkoepel Libréon Ragne van Engelen en stadsecoloog Rombout van Eekelen van de gemeente Breda. De uitkomsten over de inrichting van het stadspark zijn uiteindelijk aangeboden aan wethouder Peter Bakker van de gemeente Breda, door het ecoteam. De stadsnatuurroute is een bedenksel van de stadsecoloog om inwoners en bezoekers meer te betrekken bij de natuur in de stad: De Stadsnatuurroute Breda neemt je mee langs een aantal groene plekken in de stad en daagt je uit om mee te denken over nog meer stadsnatuur. Als bewoner, bezoeker of (creatief) professional. Want de groene stad maken we samen. Op deze pagina vind je meer details over de stadsnatuurroute en download je de routekaart en een gedetailleerd uitgeschreven routeomschrijving. De route De route brengt je langs vele vormen van stadsnatuur. De wandeling duurt ongeveer 2 uur en is bijna 9 kilometer lang. De groene plekken zijn ontworpen door (landschaps)architecten, vormgevers en kunstenaars. Langs de route vind je ook plekken waar nog een uitdaging ligt. Voor het Singelpark, Wilhelminapark en Park Valkenberg zoeken we ideeën over hoe we deze parken geschikter kunnen maken voor wilde dieren. Dit zonder de cultuurhistorische beleving aan te tasten. Gemeente Breda en Kunstloc Brabant hebben de stadsnatuur routekaart ontwikkeld. De kaart geeft uitleg over de hotspots en een routebeschrijving.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: De Deze fietsroute is een bedenksel van stadsecoloog rombout van Eekelen en deze route voert langs allerlei groene hotspots In de stad breda. De fietsroute pas gratis te vinden op internet en bleek heel goed toepasbaar te zijn voor onze leerlingen. Het is oorspronkelijk een wandelroute maar wij hebben er een fietsroute van gemaakt. Het leuke aan de route is dat er ook uitleg wordt gegeven over de groene hotspots en dat de leerlingen gevraagd worden om hun mening te geven over de inrichting van verschillende groene parken. Op die manier worden de leerlingen betrokken bij het beleid In de gemeente Breda. Wij raden aan om ook opzoek te gaan naar dit soort groene activiteiten die kosteloos te realiseren zijn. Dit is de link naar de route in Breda: https://www.breda.nl/duurzaam/stadsnatuurroute-breda#:~:text=Op%20deze%20pagina%20vind%20je%20meer%20details%20over,route%20brengt%20je%20langs%20vele%20vormen%20van%20stadsnatuur.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn er trots op dat alle 100 leerlingen uit klas 5 langs al deze hotspots zijn gefietst en dat we goeie adviezen over deze opdracht hebben kunnen overhandigen aan de wethouder die zich met groen in de stad bezighoudt: Langs de route vind je ook plekken waar nog een uitdaging ligt. Voor het Singelpark, Wilhelminapark en Park Valkenberg zoeken we ideeën over hoe we deze parken geschikter kunnen maken voor wilde dieren. Dit zonder de cultuurhistorische beleving aan te tasten.
- School: Stedelijk Gymnasium Breda
Start MDT-traject
Het Eco-team, Bram Thielen, Ragne van Engelen, Uitnodiging aan om en nabij 100 leerlingen van jaarlaag 5. Inplannen van medewerkers voor het begeleiden van de leerlingen. Uitnodiging van sprekers zoals Bredaas Bijenhouderscollectief en stichting Breda Stad in een Park. Het uitwerken van de mogelijkheden voor het vergroenen en verduurzamen van de school en de buurt, hiervoor zijn leerlingen namelijk langs de buurt gelopen. Ook zijn er hotspots aangewezen bij ons op school, die vergroening en verduurzaming nodig hebben. Hiervan zijn de leerlingen op de hoogte gesteld en hebben zij zich kunnen inschrijven voor bepaalde activiteiten. Organiseren en bedenken van een vegetarische lunch, in samenwerking met de kantine. Dat was voor de kantine de allereerste, maar zeker niet de laatste, keer!
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ruim op tijd beginnen met communicatie met álle belanghebbende partijen, voor elk event dat je organiseert. Dit helpt namelijk iedereen in de hoe en wat zij moeten doen en wat er nog te regelen valt. Veel projecten zijn namelijk in samenwerking met vele partijen, waardoor een goede communicatie echt een keypoint is. Daarnaast is het van belang dat taken duidelijk verdeeld worden. Deadlines worden gesteld voor je team. Maak je activiteit bekend! Deel het via socials, mails, docenten en praat erover met je vrienden
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Leerlingen van klas 5 hebben inzicht gekregen in de huidige problemen rondom de afname van biodiversiteit en hebben de urgentie ingezien van hier iets tegen doen. De start was echt een eco-toppunt van het jaar, waarop de rest van het MDT-traject goed kan worden gebouwd en uitgebreid. De kantine is voor het eerst in aanraking gekomen met een geheel vegetarisch aanbod, waar veel mensen heel enthousiast over waren. Het contact met de buurt is hier echt op gang gekomen, de aankondiging van het MDT-traject is heel enthousiast ontvangen.
- School: Stedelijk Gymnasium Breda
Awareness of Bathroom Habits
The activity was organized by my supervisor Dr. Eren and me, Olwakhe Msiya from MYP5. The project was designed to educate students on sustainable bathroom habits by using colourful and informative posters placed in school bathrooms. The project focused on promoting responsible toilet paper usage and proper flushing techniques to help conserve resources and reduce environmental impact. By linking daily actions to broader themes of ethical responsibility and global water and waste issues, the initiative encouraged students to understand how small behavioural changes contribute to sustainability. Conducted within the school environment, the project effectively raised awareness and fostered a sense of responsibility among students, supporting both personal and collective efforts toward a cleaner and greener future.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Make your posters fun and eye catching.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: I'm proud of this project because I helped to inspire my school community to make small changes that really matter. By raising awareness about everyday habits, I helped to shape responsible, caring students who are making a positive difference for the environment. By taking action we are saving water and toilet paper.
- School: International School Breda
Project 'De Graaf gaat voor Groen' - Inspiratie en brainstormdagen
Vanuit het onderwijsteam Duurzaamheid zijn er een aantal collega's betrokken bij de organisatie van het Project 'De Graaf gaat voor Groen' dat we hebben kunnen opzetten m.b.v. subsidie vanuit het MDT-kort traject (Maatschappelijke Diensttijd). In oktober werd de aftrap gegeven tijdens de activiteitenweek. De leerlingen hebben zich in die week georiënteerd in het vergroenen en verduurzamen van de (omgeving) van de school en hiervoor mooie plannen bedacht. Er werd inspiratie opgedaan tijdens gastlessen van de stadsecoloog van de Gemeente Breda, het bijenlandschap West-Brabant, Woningcorporatie Laurentius en Breda Stad In Een Park. De leerlingen werden elke dag even op buurtsafari gestuurd. Dit was een groot succes! Leerlingen kregen (foto-)opdrachten mee om de buurt te leren kennen en met de buurtbewoners in gesprek te gaan. Tijdens de praktijkmiddagen zijn er bloembommen en insectenhotels gemaakt onder leiding van The Pollinators, bloembollenzakjes gemaakt en uitgedeeld in de buurt en bloembollen gepland rondom de school. Ook zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het maken van concrete plannen voor het vergroenen en verduurzamen van de omgeving van de school en het schoolplein. Ideeën die hieruit voortkwamen zijn: tegelwippen, extra bloemen planten, insectenhotels maken, een overkapping over de fietsenstalling met een groen dak, composthoop op het schoolplein, groene klimwand etc. De leerlingen hebben dit aan elkaar gepresenteerd. Deze plannen zijn allemaal verzameld en later tijdens de praktijkdagen voor een groot deel gerealiseerd.
- Filmpje insluiten vanaf Youtube:
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ondanks dat dit niet activiteit was die direct door het Eco-team georganiseerd werd is het wel belangrijk om jezelf als Eco-team wel te laten zien bij activiteiten die draaien om duurzaamheid. In dit geval het project 'De Graaf gaat voor Groen'. Vanuit het onderwijsteam duurzaamheid is het project georganiseerd en hierbij is telkens gepolst welke leerlingen uit het Eco-team inzetbaar waren tijdens de project- en praktijkdagen. De leerlingen uit het Eco-team trokken dan hun T-shirt aan zodat ze ook echt zichtbaar aanwezig waren.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn enorm trots op dit project waarbij er echt grote stappen zijn gezet en er zo'n 100 leerlingen aan de slag zijn gegaan met het vergroenen en verduurzamen van de (omgeving van de) school. Hierbij waren de leerlingen aan zet, zij hebben plannen bedacht en het Eco-team is aangesloten waar dat mogelijk is. Kortom de leerling stond echt centraal. Daarnaast zijn er in de eerste activiteitendagen niet alleen plannen bedacht maar ook al kleine stapjes gezet richting een duurzamere omgeving, door bijvoorbeeld bloembollen uit te delen, het gesprek aan te gaan met buurtbewoners etc.
- School: Graaf Engelbrecht
