Activiteit/evenement
Fietsen van Stads natuurroute en aanleveren tips inrichting stadspark
Het Ecoteam in samenwerking met ecoteam begeleider Bram Thielen, programmaleider duurzaamheid van scholenkoepel Libréon Ragne van Engelen en stadsecoloog Rombout van Eekelen van de gemeente Breda. De uitkomsten over de inrichting van het stadspark zijn uiteindelijk aangeboden aan wethouder Peter Bakker van de gemeente Breda, door het ecoteam. De stadsnatuurroute is een bedenksel van de stadsecoloog om inwoners en bezoekers meer te betrekken bij de natuur in de stad: De Stadsnatuurroute Breda neemt je mee langs een aantal groene plekken in de stad en daagt je uit om mee te denken over nog meer stadsnatuur. Als bewoner, bezoeker of (creatief) professional. Want de groene stad maken we samen. Op deze pagina vind je meer details over de stadsnatuurroute en download je de routekaart en een gedetailleerd uitgeschreven routeomschrijving. De route De route brengt je langs vele vormen van stadsnatuur. De wandeling duurt ongeveer 2 uur en is bijna 9 kilometer lang. De groene plekken zijn ontworpen door (landschaps)architecten, vormgevers en kunstenaars. Langs de route vind je ook plekken waar nog een uitdaging ligt. Voor het Singelpark, Wilhelminapark en Park Valkenberg zoeken we ideeën over hoe we deze parken geschikter kunnen maken voor wilde dieren. Dit zonder de cultuurhistorische beleving aan te tasten. Gemeente Breda en Kunstloc Brabant hebben de stadsnatuur routekaart ontwikkeld. De kaart geeft uitleg over de hotspots en een routebeschrijving.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: De Deze fietsroute is een bedenksel van stadsecoloog rombout van Eekelen en deze route voert langs allerlei groene hotspots In de stad breda. De fietsroute pas gratis te vinden op internet en bleek heel goed toepasbaar te zijn voor onze leerlingen. Het is oorspronkelijk een wandelroute maar wij hebben er een fietsroute van gemaakt. Het leuke aan de route is dat er ook uitleg wordt gegeven over de groene hotspots en dat de leerlingen gevraagd worden om hun mening te geven over de inrichting van verschillende groene parken. Op die manier worden de leerlingen betrokken bij het beleid In de gemeente Breda. Wij raden aan om ook opzoek te gaan naar dit soort groene activiteiten die kosteloos te realiseren zijn. Dit is de link naar de route in Breda: https://www.breda.nl/duurzaam/stadsnatuurroute-breda#:~:text=Op%20deze%20pagina%20vind%20je%20meer%20details%20over,route%20brengt%20je%20langs%20vele%20vormen%20van%20stadsnatuur.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn er trots op dat alle 100 leerlingen uit klas 5 langs al deze hotspots zijn gefietst en dat we goeie adviezen over deze opdracht hebben kunnen overhandigen aan de wethouder die zich met groen in de stad bezighoudt: Langs de route vind je ook plekken waar nog een uitdaging ligt. Voor het Singelpark, Wilhelminapark en Park Valkenberg zoeken we ideeën over hoe we deze parken geschikter kunnen maken voor wilde dieren. Dit zonder de cultuurhistorische beleving aan te tasten.
- School: Stedelijk Gymnasium Breda
Start MDT-traject
Het Eco-team, Bram Thielen, Ragne van Engelen, Uitnodiging aan om en nabij 100 leerlingen van jaarlaag 5. Inplannen van medewerkers voor het begeleiden van de leerlingen. Uitnodiging van sprekers zoals Bredaas Bijenhouderscollectief en stichting Breda Stad in een Park. Het uitwerken van de mogelijkheden voor het vergroenen en verduurzamen van de school en de buurt, hiervoor zijn leerlingen namelijk langs de buurt gelopen. Ook zijn er hotspots aangewezen bij ons op school, die vergroening en verduurzaming nodig hebben. Hiervan zijn de leerlingen op de hoogte gesteld en hebben zij zich kunnen inschrijven voor bepaalde activiteiten. Organiseren en bedenken van een vegetarische lunch, in samenwerking met de kantine. Dat was voor de kantine de allereerste, maar zeker niet de laatste, keer!
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ruim op tijd beginnen met communicatie met álle belanghebbende partijen, voor elk event dat je organiseert. Dit helpt namelijk iedereen in de hoe en wat zij moeten doen en wat er nog te regelen valt. Veel projecten zijn namelijk in samenwerking met vele partijen, waardoor een goede communicatie echt een keypoint is. Daarnaast is het van belang dat taken duidelijk verdeeld worden. Deadlines worden gesteld voor je team. Maak je activiteit bekend! Deel het via socials, mails, docenten en praat erover met je vrienden
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Leerlingen van klas 5 hebben inzicht gekregen in de huidige problemen rondom de afname van biodiversiteit en hebben de urgentie ingezien van hier iets tegen doen. De start was echt een eco-toppunt van het jaar, waarop de rest van het MDT-traject goed kan worden gebouwd en uitgebreid. De kantine is voor het eerst in aanraking gekomen met een geheel vegetarisch aanbod, waar veel mensen heel enthousiast over waren. Het contact met de buurt is hier echt op gang gekomen, de aankondiging van het MDT-traject is heel enthousiast ontvangen.
- School: Stedelijk Gymnasium Breda
Awareness of Bathroom Habits
The activity was organized by my supervisor Dr. Eren and me, Olwakhe Msiya from MYP5. The project was designed to educate students on sustainable bathroom habits by using colourful and informative posters placed in school bathrooms. The project focused on promoting responsible toilet paper usage and proper flushing techniques to help conserve resources and reduce environmental impact. By linking daily actions to broader themes of ethical responsibility and global water and waste issues, the initiative encouraged students to understand how small behavioural changes contribute to sustainability. Conducted within the school environment, the project effectively raised awareness and fostered a sense of responsibility among students, supporting both personal and collective efforts toward a cleaner and greener future.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Make your posters fun and eye catching.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: I'm proud of this project because I helped to inspire my school community to make small changes that really matter. By raising awareness about everyday habits, I helped to shape responsible, caring students who are making a positive difference for the environment. By taking action we are saving water and toilet paper.
- School: International School Breda
Project 'De Graaf gaat voor Groen' - Inspiratie en brainstormdagen
Vanuit het onderwijsteam Duurzaamheid zijn er een aantal collega's betrokken bij de organisatie van het Project 'De Graaf gaat voor Groen' dat we hebben kunnen opzetten m.b.v. subsidie vanuit het MDT-kort traject (Maatschappelijke Diensttijd). In oktober werd de aftrap gegeven tijdens de activiteitenweek. De leerlingen hebben zich in die week georiënteerd in het vergroenen en verduurzamen van de (omgeving) van de school en hiervoor mooie plannen bedacht. Er werd inspiratie opgedaan tijdens gastlessen van de stadsecoloog van de Gemeente Breda, het bijenlandschap West-Brabant, Woningcorporatie Laurentius en Breda Stad In Een Park. De leerlingen werden elke dag even op buurtsafari gestuurd. Dit was een groot succes! Leerlingen kregen (foto-)opdrachten mee om de buurt te leren kennen en met de buurtbewoners in gesprek te gaan. Tijdens de praktijkmiddagen zijn er bloembommen en insectenhotels gemaakt onder leiding van The Pollinators, bloembollenzakjes gemaakt en uitgedeeld in de buurt en bloembollen gepland rondom de school. Ook zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het maken van concrete plannen voor het vergroenen en verduurzamen van de omgeving van de school en het schoolplein. Ideeën die hieruit voortkwamen zijn: tegelwippen, extra bloemen planten, insectenhotels maken, een overkapping over de fietsenstalling met een groen dak, composthoop op het schoolplein, groene klimwand etc. De leerlingen hebben dit aan elkaar gepresenteerd. Deze plannen zijn allemaal verzameld en later tijdens de praktijkdagen voor een groot deel gerealiseerd.
- Filmpje insluiten vanaf Youtube:
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Ondanks dat dit niet activiteit was die direct door het Eco-team georganiseerd werd is het wel belangrijk om jezelf als Eco-team wel te laten zien bij activiteiten die draaien om duurzaamheid. In dit geval het project 'De Graaf gaat voor Groen'. Vanuit het onderwijsteam duurzaamheid is het project georganiseerd en hierbij is telkens gepolst welke leerlingen uit het Eco-team inzetbaar waren tijdens de project- en praktijkdagen. De leerlingen uit het Eco-team trokken dan hun T-shirt aan zodat ze ook echt zichtbaar aanwezig waren.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We zijn enorm trots op dit project waarbij er echt grote stappen zijn gezet en er zo'n 100 leerlingen aan de slag zijn gegaan met het vergroenen en verduurzamen van de (omgeving van de) school. Hierbij waren de leerlingen aan zet, zij hebben plannen bedacht en het Eco-team is aangesloten waar dat mogelijk is. Kortom de leerling stond echt centraal. Daarnaast zijn er in de eerste activiteitendagen niet alleen plannen bedacht maar ook al kleine stapjes gezet richting een duurzamere omgeving, door bijvoorbeeld bloembollen uit te delen, het gesprek aan te gaan met buurtbewoners etc.
- School: Graaf Engelbrecht
ISB Shop & See
This is a new event this year with all initiative coming from the students. There were 2 markets which were organised by a team of DP1 and MYP5 students. They collected donations of toys, clothes and books from our school community then after organsing everything they had a market for all our students and parents and sold the items for 1 - 2 euros. Anything that was not sold was donated to the local kringloop. There were 2 editions of this market. One before Christmas and one in the Spring. This is a summary as written by Reem Abadi - DP1 Student: “The main purpose of the ISB Shop and See Eco Club is to raise money for different school needs and to support students in particular. At the same time, we would like to contribute to saving the planet from fast fashion. For this, we take different clothes donated from students, make sure they are in a good state, and then sell them at low prices. This will not only lessen the amount of waste generated for clothes, but it will also inculcate a sense of using sustainable fashion and, simultaneously, help in raising money to support the school. I will be a member of the stock management and pricing group. This will involve sorting the donations made, taking inventory, and pricing the clothes at an affordable rate but ensuring this reflects in quality. This part of the project helps in ensuring that we make quality, second-hand clothes available to the students and in a manner that will help our fund-raising and sustainability goals. This project has scope for rich learning outcomes. Collaboration is important, as from it, the successfulness of the project is highly dependent. This means we will have to work with other members of the club to manage donations and plan the sales process in order for everything to go well. This experience will develop our communication and team coordination skills. Global Value: At the core of our initiative, this teaches positive actions and behaviors that play an important role in development. We support bigger environmental sustainability by reusing our clothes and not demanding fast fashion. We enable ourselves to understand how local action can have a global impact with respect to climate change and resource conservation. This activity will be undertaken throughout the whole academic year under the guidance of Mrs. Van Zundert.”
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Allow the students to decide what they want to see, when and what will be done with the money. I think it is empowering for the students to have agency over what happens with the money they raise. It is also powerful that all money goes back to school to be used for the students.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: We are very proud of this not only because of the effort that the ISB Shop & See Team put in, but also because all of the takings made in the market were spent back in the school again for the students. Any club / body in school were able to apply for some funding (max of €50) and give explanations about how they wanted to use the money. All money was raised by the students and went back to the students whilst also showing everyone the importance of buying second hand and donating to the kringloop. The students worked together as a team and the mix of students means that those who set up this project this year and had leading roles will be able to hand the reins on to the current MYP5's to carry on the activity next year. We really see it as the start of something that can be long running in our school.
- School: International School Breda