Activiteit/evenement
Klimaatgame Urbo3D
In de activiteitenweek van april 2025 hebben de leerlingen van 2havo van het OLV de Klimaatgame van Urbo3D gespeeld. In deze game krijgen de leerlingen de kans om de wijk rondom de school op duurzame en klimaatadaptieve wijze te ontwikkelen. De leerlingen werden verdeeld in groepjes van drie en ieder groepslid kreeg één van de volgende taken: wonen, voorzieningen of klimaat. Ieder groepje kreeg een eigen spel en moest samenwerken om aan alle doelen te kunnen voldoen. Zij konden bijvoorbeeld een school bouwen, groene daken aanleggen of woningen (uit)bouwen.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Bij het organiseren van deze activiteit is een goede voorbereiding van belang. Het is fijn dat je als begeleidend docent het spel zelf al een keer gespeeld hebt voordat je met de leerlingen aan de slag gaat. Eén van de collega's heeft een PowerPoint ontwikkeld bij het spel. Daarnaast had hij op post-its de startcode's van de leerlingen geschreven. De post-its waren in 3 kleuren; voor elke rol een aparte kleur. Hierdoor kon het overzicht goed behouden blijven en wist de docent wie welke rol had in de game.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: De klimaatgame van Urbo3D is eerder bij ons op school getest in een aantal lessen aan klas 3. Dit was de eerste keer dat het spel breder ingezet kon worden en dat alle leerlingen van 2havo het spel konden gaan spelen. De game paste goed binnen het MDT-kortproject omdat de leerlingen bewust bezig waren met het toekomstbestendig inrichten van de wijk rondom de school. Het was leuk om de reacties van de leerlingen te horen. Deze workshop was weer totaal verschillend van andere workshops waardoor er voor iedere leerling een workshop was waarbij zij enthousiast werden over het thema duurzaamheid.
- School: OLV Breda
Spacebuzz
De leerlingen van 2havo mochten als afsluiting van hun MDT-kort traject plaatsnemen in de Spacebuzz. De Spacebuzz is een nagebouwde raket die door Europa reist. Hierin kunnen de leerlingen via een VR-bril een ruimtereis maken en de kwetsbaarheid van de aarde vanaf een afstand bekijken. Per ronde kunnen er maximaal 9 leerlingen plaatsnemen in de Spacebuzz. Een ruimtereis duurt vervolgens 15 minuten. Rondom deze ervaring hebben wij een werkblad ontwikkeld met behulp van het aangeleverde lesmateriaal van de Spacebuzz waar de leerlingen voor en na hun bezoek aan de raket mee aan de slag gingen.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Het ontvangen van de Spacebuzz is spectaculair aangezien de raket behoorlijk van formaat is. Helaas moesten wij de Spacebuzz op een andere locatie ontvangen dan voor de school. Het is goed om hier meer dan 8 weken van te voren afspraken over te maken met de gemeente. Zo krijgt heel de school het bezoek van de Spacebuzz mee. Daarnaast is het lesmateriaal van de Spacebuzz op dit moment nog erg gericht op de basisschool. Er zit echter voldoende nuttige informatie in die je de leerlingen kan voorschotelen, maar dan wel in eigen vorm.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: De leerlingen zijn de afgelopen maanden bezig geweest met een MDT-project rondom verduurzaming en klimaatadaptatie. Het bezoek van de Spacebuzz aan het OLV is een spectaculaire afsluiting waarbij de leerlingen beloond worden voor hun bijdrage aan het project, maar het bezoeken van de Spacebuzz laat ook zien dat de leerlingen de afgelopen maanden hun werk niet voor niets hebben gedaan. Alle duurzame initiatieven waar de leerlingen aan deelgenomen hebben passen in het grotere plaatje van de kwetsbare aarde. De leerlingen hebben nu vanaf een afstand gezien waarvoor zij zich hebben ingezet: de aarde.
- School: OLV Breda
Insectenhotels bouwen
In de activiteitenweek van april 2025 zijn de leerling onder begeleiding van een docent van het vak tekenen van onze school aan de slag gegaan met het bouwen van insectenhotels. Vooraf heeft de docent blikken ingezameld onder collega's. Daarnaast heeft zij oude wijnkisten gevraagd bij een wijnwinkel. De leerlingen zijn tijdens de workshop de blikken gaan vullen met o.a. bamboe en riet, materiaal wat zij op maat moesten knippen en zagen. De blikken zijn in de wijnkisten gestopt en afgesloten met kippengaas.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Bij het organiseren van deze workshop is het goed een praktijklokaal in de school te reserveren. Hiermee heb je mogelijk voldoende gereedschap tot je beschikking, daarnaast is het niet erg als er op tafels gewerkt wordt. Ook is het leuk als er op tijd gestart wordt met de inzameling van materialen. Hierdoor kan een groot deel van de school betrokken zijn en kunnen veel mensen een bijdrage leveren aan het bevorderen van de biodiversiteit bij de buitenruimten van de school.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: De leerlingen zijn bij deze workshop aan de slag gegaan met het creëren van insectenhotels voor het dakterras en de binnentuin van het OLV. De inzameling van de blikken heeft aan bewustzijn van collega's rondom recycling bijgedragen. Daarnaast zijn de leerlingen bewust bezig geweest met het stimuleren van de biodiversiteit in de buitenruimten van de school. De leerlingen zijn fanatiek en gefocust aan het werk gegaan. Zowel de leerlingen als docenten waren zeer enthousiast over hoe de workshop verlopen is.
- School: OLV Breda
Plantenbakken maken
In de activiteitenweek van april 2025 hebben de leerlingen uit klas 2havo plantenbakken in elkaar geschroefd en gebeitst voor op het dakterras van het OLV. Vier klassen zijn onder begeleiding van docenten en ondersteunend personeel aan het werk gegaan met schroefmachines en kwasten. Eén van de collega's heeft vooraf het hout ingekocht, op maat laten zagen en een handleiding gemaakt zodat de leerlingen zelf de plantenbakken in elkaar konden zetten. Zij hoefden dus alleen zelf nog het schroefwerk te verrichten.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: Een goede voorbereiding en goed materiaal is het halve werk. Doordat al het hout op maat was gezaagd en er een handleiding klaarlag konden de leerlingen snel aan de slag. Het frustreerde de leerlingen als er even geen schroefmachine en schroeven beschikbaar waren. Ook is het belangrijk om met voldoende collega's aanwezig te zijn om de leerlingen op weg te helpen en bij te sturen, vooral bij de start van het project. Tot slot; gewoon beginnen en het zal je verrassen wat het project oplevert!
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: Vooraf waren er twijfels of de leerlingen uit 2havo enthousiast te maken waren voor dit project. Voor velen was dit de eerste keer dat zij een schroefmachine in handen kregen. Daarnaast waren er twijfels bij het personeel over of de leerlingen op dit moment wel in staat waren om het kluswerk uit te voeren. Beide zaken hebben ons positief verrast. De leerlingen zijn fanatiek aan het werk gegaan en een aantal begon zelfs te juichen toen zij voor de tweede keer het dakterras op mochten om aan het werk te gaan. Door deze ervaring hebben we besloten om vaker projecten als deze uit te laten voeren door leerlingen.
- School: OLV Breda
Kauwgomkunst
Voor de activiteitenweek van april 2025 hebben wij SNENS gevraagd om een buitenactiviteit voor onze leerlingen uit 2havo te bedenken waarbij zij bewustzijn zouden creëren rondom duurzaamheid. De leerlingen zijn bij deze workshop de stad Breda ingegaan en daar hebben zij van kauwgomafdrukken op straat mini kunstwerkjes gemaakt. Voordat de leerlingen naar buiten vertrokken moest er eerst een ontwerp gemaakt worden onder begeleiding van de gastdocent van SNENS en van een docent van het OLV. Vervolgens konden de leerlingen hun creatie op straat gaan creëren.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven bij het organiseren van een activiteit/evenement?: De samenwerking met SNENS is ons goed bevallen. Het organiseren van de workshop in samenwerking met deze organisatie kon gedaan worden vanwege de MDT-kortsubsidie die aan ons toegewezen is. Ook bij een beperkter budget zou je dit zelf als school kunnen organiseren, bijvoorbeeld als vakoverstijgend project of gewoon tijdens de lessen rondom kunst / tekenen. Tot slot is het goed om vooraf contact op te nemen met de wijkbeheerder over de geplande locaties. Hiermee voorkom je dat er op de dag zelf nog verplaatst moet worden of dat er scheve gezichten van bijvoorbeeld bedrijven of omwonende ontstaan.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- Waarom zijn jullie hier trots op?: In totaal zijn er meer dan honderd leerlingen in twee dagen de stad Breda ingegaan om de kauwgomkunst te gaan maken. De eerste reactie van leerlingen is vaak negatief, aangezien zij de workshop op voorhand vies vinden. Toch is gebleken dat voor creatieve leerlingen de workshop zeer leuk en uitdagend was. Daarnaast is er meer bewustzijn gecreëerd over het vraagstuk rondom zwerfafval. Verder zijn we trots op het feit dat de kunstwerken nog altijd in het straatbeeld te zien zijn. Per toeval loop je er af en toe tegenaan.
- School: OLV Breda