15. Leven op het land15. Leven op het land15. Leven op het land16. Vrede veilligheid en s15. Leven op het land16. Vrede veilligheid en s15. Leven op het land16. Vrede veilligheid en s16. Vrede veilligheid en s

Een zakje chips mee naar school of toch een biologische appel? Trakteren met cakejes of cherrytomaatjes? Kinderen krijgen op school dag in dag uit te maken met eten. Op de bassischool zijn het vooral ouders die de keuze maken of ze hun kind iets gezonds meegeven of niet. In het voortgezet onderwijs, hoger onderwijs en MBO spelen scholen en de directe omgeving van scholen een grotere rol. Schoolkantines, snoepautomaten en de snackbar om de hoek: keuzes te over en daar wringt tegelijkertijd de schoen. Jongeren kiezen tijdens een schooldag namelijk lang niet altijd voor gezond voedsel. 

Aan de slag met dit thema

Wil je met dit thema aan de slag? Doe dan de Eco-scan (stap 2) op dit thema. Daaruit wordt duidelijk op welke onderdelen jullie nog duurzamer kunnen worden. Bepaal vervolgens in stap 3 welk doel jullie hebben en welke acties daarbij horen. Zo kan je als school op beleidsniveau afspraken maken, kunnen jullie het aanbod van de kantine aanpassen, maar kan je ook stilstaan bij voedselverspilling. Of organiseer een voedselweek waarbij leerlingen zelf duurzame gerechten koken met gewassen uit de moestuin van de school. Zo verminderen scholen niet alleen hun voedselafdruk, maar leren kinderen ook waar hun voedsel vandaan komt en wat gezond eten nu precies inhoudt.

Word Eco-School en hijs samen de Groene Vlag!