Training Werken aan de school van de toekomst: jouw rol in de klimaatneutrale school
Doelgroep: docenten in het VO
Tijd: 09:30-16:30
Aanmelden: https://www.wur.nl/nl/activiteit/Werken-aan-de-school-van-de-toekomst-Jouw-rol-in-de-klimaatneutrale-en-duurzame-school-.htm
Hoe ziet jouw school van de toekomst eruit? En wat kun jij doen om jouw school en het curriculum te verduurzamen? Wil je aan de slag met thema’s als klimaat en duurzaamheid en wil je de hele school meekrijgen? Dan is deze trainingsdag iets voor jou.
Inhoud training
Duurzaamheid staat nauwelijks in het curriculum, maar veel scholen willen er wel mee aan de slag. Misschien ben je al heel actief bezig met duurzaamheid op school, of wil je er net mee beginnen.
Tijdens deze training werken we vanuit de Whole School Approach aan hoe jij het thema duurzaamheid binnen jouw lessen en op jouw school steviger kunt verankeren.
We werken o.a. aan:
- De kansen voor het verduurzamen van jouw school op basis van je eigen casus.
- Het activeren van leerlingen rondom duurzaamheidsdilemma’s.
- Het motiveren van je de directie, je collega’s en de leerlingen voor een duurzame transitie.
- Concrete tips en ideeën van andere duurzame scholen (o.a. Eco-Schools) en uit recent onderzoek.
Met afwisselende werkvormen en ervaringsgericht werken gaan we aan de slag met duurzaamheid op school. Door de kleine groepsgrootte van 8 tot 10 deelnemers is persoonlijke aandacht en onderlinge uitwisseling gegarandeerd. Een excursie naar het Plantarijn, de leertuin van RSG het Pantarijn in Wageningen, is onderdeel van het programma.
Na afloop
Na afloop van deze training kun je direct met je concrete ideeën aan de slag met duurzaamheid binnen jouw school. Je weet welke rol jij hebt, en welke rol jouw collega's, leerlingen en de schoolleiders kunnen spelen. Deze training helpt je te reflecteren, geïnspireerd te raken en je focus te bepalen voor duurzaam onderwijs op jouw school.
Kosten
Als docent neem je deel aan de training voor €450,-. Eco-Schoolsdocenten krijgen 10% korting.
Reacties van deelnemers
‘Nuttig, toepasbaar, actueel, kundige cursusleiders, probleemoplossend werken.’
‘Goede afwisseling van theorie en praktijk. Goede werkvormen.’
‘Prettige sfeer, veel interactie, aandacht voor visievorming en ruimte om na te denken over waar je zelf staat en wat je wilt.’
Over de trainers
Ruth Pasternak is projectleider onderwijs bij Eco-Schools Nederland. Via training van docenten, inspiratiesessies en met concrete lessen uit de Eco-Schools toolkit helpt zij om duurzaamheid een vaste plek in het onderwijs te geven. De energie van jongeren en kinderen en hun ideeën over duurzaamheid inspireren haar. Ze wil leerlingen empoweren en hen het gevoel geven: hee, dit kan ik, mijn mening doet ertoe en mijn ideeën krijgen een plek. Ruth werkt graag samen met ‘de mensen in de praktijk’: met leerlingen, docenten, schoolleiders, conciërges en ander ondersteunend personeel omdat zij weten wat er speelt op hun school. Door haar ervaring als docent kent zij de dagelijkse worsteling van ‘te weinig tijd, te veel te doen’. “Duurzaam gedrag binnen een school stimuleren in je rol als docent of leerling, gaat niet vanzelf. Het kost tijd en energie, maar het kan wel.” Niet voor niets zorgt zij graag voor goede begeleiding en houdt zij van korte lijntjes met de scholen.
Reina Kuiper is van oorsprong ecoloog, werkte voor de milieubeweging, het ministerie en een adviesbureau en is al ruim 20 jaar betrokken bij natuur en duurzaamheidseducatie. Zij is coach en trainer en is als projectleider docenten bij Wageningen Pre-University verantwoordelijk voor de Teacher Academy en de ontwikkeling van lesmaterialen en educatieve projecten. Ze begeleidt een multidisciplinair team van docenten en de Leergemeenschap Duurzaam Onderwijs.
Vanuit de universiteit probeert zij de nieuwste inzichten op het gebied van ecologie, duurzaamheid en onderwijs te vertalen naar de praktijk binnen het VO en in te zetten voor de transitie naar een duurzame samenleving.
“Een onderwerp dat mij als coach bijzonder interesseert, is het leren omgaan met klimaatemoties. Hoe kun je er als docent zelf mee omgaan en hoe creëer je er ruimte voor in de klas?”
Powered by iCagenda