Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

Wanneer je denkt aan duurzaamheid op scholen, is inclusiviteit misschien niet het eerste waar je aan denkt. Toch speelt het een belangrijke rol wanneer je aan duurzaamheid werkt. Je wilt immers dat alle leerlingen én docenten zich uitgenodigd voelen om bij te dragen aan een duurzamere school. Een veilige sfeer en ruimte voor ieders identiteit, is dus van belang. Taal speelt daar een belangrijke rol in: zowel in hoe je leerlingen aanspreekt, als wat voor taal je binnen je lesmateriaal gebruikt. Daarom heeft het LAKS de inclusieve taalgids gelanceerd. Een mooie aanleiding om vanuit Eco-Schools in te zoomen op dit thema. Hoe kan je als docent aan de slag met diversiteit & inclusie binnen je school?

Sociale duurzaamheid als thema binnen Eco-Schools

Sinds twee jaar is het thema ‘mensen’ één van de tien thema’s binnen Eco-Schools. Vanuit scholen zien we dat sociale duurzaamheid steeds meer een gespreksonderwerp werd en dat er vraag was om ondersteuning hierbij. Binnen dit thema werk je bijvoorbeeld aan inclusiviteit, culturele identiteit, (gender)gelijkheid, respect en vreedzaamheid. Dit alles om een school te zijn waar iedereen zich thuis voelt en kan meewerken aan duurzaamheid. Sinds het introduceren van dit thema, hebben al veel Eco-Schools dit thema gekozen om mee aan de slag te gaan. Waar kun je aan denken als je het hebt over inclusiviteit? En wat voor link heeft het met duurzaamheid?

De link tussen duurzaamheid en inclusiviteit in het onderwijs

De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat duurzaamheid in het onderwijs niet alleen gaat over ruimte in het curriculum opzoeken of het schoolgebouw verduurzamen, maar dat er ook een groot sociaal aspect bij komt kijken. Gedragsverandering is essentieel voor duurzame transities. Leerlingen, docenten en schoolbesturen moeten duurzame stappen immers gaan uitvoeren. Dat je hen meekrijgt, is dus cruciaal.

Daar komt het thema diversiteit en inclusiviteit kijken. Deze twee termen worden vaak in combinatie gebruikt en er bestaan verschillende definities van. Diversiteit gaat uit van de verschillende eigenschappen, identiteiten en achtergrond van personen, zoals culturele afkomst, gender en beperking. Inclusiviteit is hier het proces waarbij je naar een gelijkwaardige samenleving streeft uitgaande van die diversiteit. Wanneer je dit betrekt op scholen, komen bijvoorbeeld de volgende vragen op: hoe toegankelijk is het gesprek over duurzaamheid op jouw school? Wie wordt er uitgenodigd om bij te dragen, en wie (onbewust) niet? Als je je Eco-Schools meeting houdt op locatie waar een leerling of docent met een beperking niet kan komen, is het duidelijk dat diegene er dan niet bij kan zijn. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het zorgen voor een veilige sfeer waar iedereen zich thuis voelt, door je als school actief uit te spreken tegen racisme of je juist uit te spreken voor LGBTQ+ rechten. Op deze manier maak je de processen en gesprekken rondom duurzaamheid op jouw school toegankelijker en voelen meer mensen zich welkom om bij te dragen.

Daarnaast is er ook een duidelijke inhoudelijke link tussen de twee thema’s. Dit kan interessant zijn om aandacht op te vestigen binnen het curriculum. Wist jij bijvoorbeeld dat vegetarisch en veganistisch eten in bepaalde landen vanuit traditie al veel voorkomt? En dat 80% van de biodiversiteit van de wereld door Inheemse volken wordt beschermd? Zo zijn er allerlei inhoudelijke voorbeelden denkbaar waardoor de twee thema’s samen besproken kunnen worden in de klas. Deze thema’s kunnen uiting krijgen in allerlei vakken, van aardrijkskunde tot biologie. Het kan voor leerlingen een manier zijn om te leren over de rijke diversiteit van personen en culturen op aarde, en op welke manier zij aan duurzaamheid bijdragen. Dat zien we ook terug in het portfolio van Eco-Schools die aan dit thema werken: geen enkel voorbeeld is hetzelfde!

Inclusieve taal

Je kunt direct aan de slag met het thema inclusiviteit, ook als je nu nog geen Eco-School bent Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren lanceerde recent de LAKS taalgids. Met deze taalgids wil het LAKS bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is. Niet alleen binnen de muren van een school, maar ook op papier. Deze gids met tips en adviezen focust zich daarom in brede zin op taalgebruik in het onderwijs. Deze is gemaakt op initiatief van scholieren binnen het LAKS, maar is samengesteld in samenwerking met het onderwijs. Het laat zien dat leerlingen én docenten graag met dit thema aan de slag willen. In dat opzicht past het goed bij de samenwerkingen die we ook binnen Eco-Schools aanjagen, waarbij docenten, scholieren en ander personeel elkaar goed weten te vinden als partner.

In de gids vind je allerlei thema’s die als gespreksstof gebruikt kunnen worden. Het eerste onderdeel van de taalgids gaat over taalgebruik in beleid. Zo worden er woorden als “hoog- en laag opgeleiden”, “op- en af stromen” en “achterstandsleerling” wel eens gebruikt in beleidsdocumenten. De term “hoog- en laag opgeleiden” kan bijvoorbeeld oproepen dat de ene opleiding beter is dan de andere. Het tweede onderdeel gaat over taalgebruik in de klas, zoals gendersensitief taalgebruik en taalgebruik rondom de behandeling van het koloniale- en slavernijverleden van Nederland.

De taalgids is een laagdrempelige manier om te leren en het gesprek te openen over het thema diversiteit en inclusie, en de raakvlakken die het heeft met duurzaamheid. Bovendien is het een handig document om naast je beleid en lessen over duurzaamheid te leggen.

Benieuwd naar nog meer dimensies van ‘sociale duurzaamheid’? Meld je dan aan als Eco-School, waar je he thema ‘mensen’ kunt kiezen om als school aan te werken!

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}