Op 10 oktober, de dag van Duurzaamheid in het Onderwijs, vond het Duurzaamheidsfestival plaats in samenwerking met Leren voor Morgen op de Groene Ruijter. Met zo’n 150 bezoekers die allemaal aan de slag gingen met duurzaam onderwijs, was het een bruisende dag. Docenten, leerlingen, schoolbestuurders en onderwijsprofessionals doken samen in het onderwerp duurzaamheid in het onderwijs, met een focus op het thema ‘Binnenstebuiten leren” Wat kunnen we leren van wat er allemaal is gedaan, ontdekt en uitgewisseld op die dag?

Leerlingen maken zich zorgen om het klimaat

Op het Duurzaamheidsfestival waren leerlingen aanwezig die allen in een Eco-Team van Eco-Schools actief zijn. Zij benadrukten dat ze zich zorgden maken over het klimaat, bijvoorbeeld om de verdwijnende diersoorten, de smeltende ijskappen, en of er voor hun kinderen en kleinkinderen nog wel wat van de aarde overblijft. Ook maakten ze zich zorgen over de tijd die we nog hebben om dingen te veranderen.

Een positief handelingsperspectief werkt

Tegelijkertijd merken zij ook hoe fijn het is om zelf te werken aan een betere toekomst. Leerlingen gaven aan dat zij door het Eco-Team tenminste iets deden om de wereld beter te maken. Leerlingen motiveren andere leerlingen binnen hun school om ook iets kleins te doen, zoals afval scheiden. En wanneer sommige leerlingen zich niet bezig lijken te houden met duurzaamheid, is het juist heel fijn om in een Eco-Team te landen met leerlingen die zich óók willen inzetten. Het Eco-Team speelt zo een belangrijke rol in het vormen van hun eigen identiteit. Het helpt ze om hun zorgen om te zetten in acties én natuurlijk plezier tijdens toffe acties die ze zelf organiseren.

Duurzaamheid in het onderwijs kan er op veel verschillende manieren uitzien

Beginnen met duurzaamheid in het onderwijs kan overweldigend voelen: waar begin je dan? Op het Duurzaamheidsfestival werd duidelijk dat er enorm veel manieren zien waarop dit kan en dat elke manier weer eigen impact kan maken! Op de supporters markt lieten allerlei supporters van Eco-Schools zien hoe zij dit doen en scholen kunnen helpen, van lespakketten tot duurzame producten. In de workshops werd een breed palet van handvaten besproken. Groepjes gingen afval rapen met de Plandelman en tijdens een workshop over outdoor learning gingen bezoekers de omgeving van de Groene Ruijter verkennen. De workshop van Leren voor Morgen liet zien hoe een duurzaamheidscoördinator te werk gaat.

Docenten deelden vervolgens zelf in de workshops hoe zij al op allerlei manieren actie ondernamen: van groene schoolpleinen tot een middag met duurzame styling en make-up voor leerlingen, en van een project over duurzaam ondernemerschap tot het curriculum verduurzamen. Ook in de SustainaBulVO uitreiking werd duidelijk dat effectief werken aan duurzaamheid enorm divers kan zijn. Er is niet één succesroute, als je maar begint!

Doe ook mee!

Wil je aan de slag met duurzaamheid in het onderwijs? Dan hoef je natuurlijk niet te wachten tot het volgende Duurzaamheidsfestival vorig jaar! Laat je inspireren door de verhalen van supporters en Eco-Schools. Of kom naar het webinar ‘Duurzaamheid op school, waar begin je?’ op 12 november!