Alle deelnemende Eco-Schools hebben afgelopen mei en juni de kans gekregen om online een evaluatie in te vullen over Eco-Schools. 58 scholen hebben hierop gereageerd. Dit heeft handige informatie opgeleverd, er waren zowel positieve verhalen als verbeterpunten. Ook benieuwd naar de resultaten? Lees dan snel verder.

Algemene indruk

Eco-Schools is blij te melden dat de gemiddelde waardering van het keurmerk een 7.1 is! Ruim voldoende, maar dit geeft ook ruimte voor verbetering. Wat als positief wordt ervaren is dat het student-led is en leerlingen daarmee eigenaar zijn van het duurzamer maken van de school. Daarnaast wordt ook de structuur die het keurmerk biedt genoemd. Dit wordt kort samengevat in onderstaande quote:

“Het geeft zicht op wat we doen, waarom we het doen. Het geeft ook zicht op wat we niet doen. Het geeft structuur.”

De scholen zijn positief over de begeleiding vanuit Eco-Schools. Het enthousiasme en de positieve houding van de begeleider worden hierbij het meest benoemd. Ook de kennis die de begeleider heeft over duurzaamheid wordt gewaardeerd door de scholen. Een aantal scholen vindt dat er ook verbeterpunten zijn voor de begeleiding en geeft hier ook adviezen voor. Zo zouden ze graag zien dat er meer initiatief en contact komt vanuit de begeleider naast de vaste mailtjes en momenten.

Beoordeling begeleiding

Waarom scholen meedoen en het resultaat

Op de vraag of er verandering is te zien binnen de school en omgeving geeft 12% van de scholen aan grote veranderingen binnen de school te zien. Dit percentage is lager dan vorig jaar, maar is te verklaren doordat het grootste deel van de scholen die gereageerd hebben net zijn begonnen met Eco-Schools en nog geen certificaat hebben. 32% van de scholen ziet redelijke grote verandering binnen de school en 33% ziet redelijk grote veranderingen in houding en gedrag. Bijna de helft van de scholen zegt kleine veranderingen te zien binnen de school en in houding en gedrag.

De belangrijkste reden die scholen aangeven om mee te doen aan Eco-Schools is ‘het stimuleren van duurzaam gedrag’ (81%). De redenen ‘profileren als duurzame school’ en ‘leerlingen centraal stellen’ volgen beide met een score van 60%. Daarnaast zijn duidelijke hoogtepunten het behalen van de certificaten en uiteraard het kunnen hijsen van de Groene Vlag. Ook de betrokkenheid van leerlingen wordt als een hoogtepunt ervaren. Onderstaande quote is van een school die hun hoogtepunt omschrijft:

“Het enthousiasme van de kinderen en de betrokkenheid. Hoe met heel veel liefde een kastanjeboompje werd geplant op het schoolplein, kinderen ongeduldig worden als de Eco-team vergadering nog niet gepland staat en verontwaardigde opmerkingen van kinderen als ze zien dat iemand afval op straat gooit. De kleine dingen!”

Ruim 80% beoordeelt de Eco-scans en de audits als nuttig of zeer nuttig. Bij de andere producten is er ruimte voor verbetering. Het Eco-Schools team is druk bezig met het verbeteren van onder andere het handboek en het simpeler maken een audit aan te vragen.

Help ons verder!

Als Eco-Schools Nederland zijn we erg blij met de feedback van de scholen. We zijn trots op de complimenten en gaan vol energie aan de slag met de verbeterpunten. Heb je de evaluatie gemist en wil je graag iets aan ons meegeven? Je mening is altijd welkom! Stuur in dat geval een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..