Wellant Boskoop.jpg

De Dag van de Duurzaamheid Onderwijs viel dit jaar op 8 oktober. Op deze dag hebben scholen door heel Nederland duurzame activiteiten georganiseerd om aandacht te geven aan duurzaamheid op school. Eén van de georganiseerde activiteiten was de Duurzame Docentverkiezing! Collega's of leerlingen konden hun favoriete duurzame docent van de school nomineren. De genomineerden maakten kans op de titel van 'Duurzame Docent 2021'. Tim Verhoef, een Eco-Schoolsdocent, won dit jaar de prijs van Duurzame Docent in het voortgezet onderwijs. Wie is Tim Verhoef en wat maakt hem een Duurzame Docent? 

Duurzame Docentverkiezing 

De Duurzame Docentverkiezing wordt ieder jaar georganiseerd tijdens de Dag van de Duurzaamheid Onderwijs.  Een jury stelt gezamenlijk criteria op waar een duurzame docent aan moet voldoen en kiest deze uit alle lagen van het onderwijs: primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. De verkiezing heeft als doel om docenten aan te moedigen en in het zonnetje te zetten als het gaat over duurzaamheid op school. Deze docenten zetten zich in om de jongere generatie voor te bereiden op de complexe toekomst die hen te wachten staat. Zij bespreken urgente zaken met leerlingen zoals: 

  • Wat doen we om minder spullen te kopen?
  • Heb je straks een eigen auto of reis je alleen met het ov?

 Duurzame docenten betrekken studenten, hebben een inspiratierol, werken samen met externe partijen én krijgen een groot deel van de school mee. Dit jaar waren 4 van de 11 genonimeerden docenten een Eco-Schoolsdocent!

Eigenaarschap ligt bij de leerlingen

Tim Verhoef is aardrijkskundedocent op het Maerlant lyceum in Den Haag én tevens een Eco-Schoolsdocent. "Als ik iets wil, is het de studenten een stem geven, dus niet top-down maar samen met leerlingen het onderwijs verduurzamen", vertelt Tim. "Stap 1 hierin is collega's en studenten bewust maken van de problematiek en de urgentie erachter." Hij betrekt leerlingen erg bij verduurzaming in de school. Het eigenaarschap ligt dan ook bij de leerlingen zelf. Hoe hij dit heeft gedaan? "Dat is een vrij lang traject geweest. Dat begon vanuit mijn vak aardrijkskunde en toen we bezig gingen met duurzaamheid zijn we op zoek gegaan naar iets wat ons kon helpen met onze projecten. Toen zijn we bij Eco-Schools terechtgekomen. Wat ons daarin aansprak is dat het op de SDG's gericht is en dat de leerlingen zo'n grote stem krijgen", vertelt Tim. "Het moet gaan leven en blijven leven onder de leerlingen." En dat duurzaamheid leeft onder de leerlingen is te zien aan de ideeën waarmee ze naar hem toe komen, zoals over het aanleggen van een groen dak of een groene muur in school. Daarnaast onderneemt hij veel duurzame activiteiten en gaat hij met de leerlingen buiten de natuur in.  Alle excursies hebben een duurzaamheidsthema: bijvoorbeeld fietsen langs de rivier de Ijssel en het gesprek aangaan over de gevaren en uitdagingen. Ook heeft Tim veel contact met de gemeente Den Haag over activiteiten op een zonnepark en voor een samenwerking met een Eco-tuin. Ook betrekt hij internationale activiteiten en organisaties.

Gedragsverandering

Een omslag in denken is ook belangrijk volgens Tim. Hij heeft met een aantal collega's workshops gevolgd over gedragsverandering en hoe je dat teweegbrengt in organisaties. De volgende stap is dat het handelen ook moet veranderen. Dat is het moeilijkste, want dat moet je blijven voeden tot het normaal gedrag wordt. "Dingen kunnen nu tegenwoordig echt niet meer. Iets op de grond gooien doe je gewoon niet en dat moet normaal worden", vertelt Tim.  "Begin klein met een kleine club van leerlingen en docenten die al met duurzaamheid bezig zijn en ga zo langzaam het gedrag veranderen van de rest. Doe het vooral samen en vergeet de omgeving van de school ook niet mee te nemen!"

Livecast Duurzame Docentverkiezing

Benieuwd naar de andere winnaars? Kijk dan de Livecast terug waarin we met alle winnaars in gesprek gaan!