Afgelopen woensdag 5 april werd de Groene vlag gehesen op basisschool De Lourdesschool in Westbeemster. Op het thema water, natuur en afval hebben zij prachtige stappen gezet. De auditeurs van Eco-Schools Nederland waren erg onder de indruk van het niveau en de hoeveelheid activiteiten en daarom zijn ze Eco-School van de maand april. Lees hier alle leuke duurzame initiatieven van de Lourdesschool!

Leerlingen centraal

Op De Lourdesschool is samenwerken mét de leerlingen heel normaal. De ‘student-led change’ aanpak van Eco-Schools komt helemaal tot zijn recht hier. Zo motiveert een van de leerlingen waarom hij bij het Eco-team zit: “ik vind het leuk om wat extra te doen zoals in de moestuin helpen. Het is wat anders dan in de klas.” Iemand anders zegt: “Ik wil graag de school vergroenen want ik houd van de natuur”. Bij de uitreiking van de Groene vlag kregen alle leerlingen een moestuinbakje voor thuis en een kleurplaat met prachtige bloemen erop, getekend door de schoolleider Anne Roos. Want ‘op onze school helpt iedereen mee aan duurzaamheid.’

De leerlingen voelen zich serieus genomen. Zo merkt een van de leerlingen op: “er wordt goed naar onze ideeën geluisterd”. Leerlingen hebben eigen taken gekregen in het team. Dit voorbeeld is een mooie manier om het eigenaarschap van de kinderen te vergroten en te bekrachtigen. De leerlingen nemen hun taken serieus, houden scherp in de gaten wat er op school duurzamer kan en bedenken creatieve oplossingen. Een gesprek met de schoolleider gaan de leerlingen ook zeker niet uit de weg!

Moestuinen en lekker buiten zijn

Net als in de natuur is het Eco-team klein begonnen. Gaandeweg wist het team kansen goed te benutten en ondervond het veel steun van externe partijen en ouders in de vorm van gastlessen en hulp bij het tuinonderhoud. Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat de hele school, van de kleuterklas tot groep 8 zorg draagt voor en betrokken is bij het vergroenen van de school. Ook heeft de Lourdesschool een prachtig buitenleslokaal dat onder andere gebruikt wordt tijdens Buitenlesdag.

 

 Moestuinbakken_in_de_school.jpeg
Zelfs ín de school staan moestuinbakken

Thema’s water, afval en natuur

De afgelopen jaren heeft de Lourdesschool een heleboel acties verkend en uitgevoerd rond het thema afval, water en groen. De boom die in de hal nadrukkelijk tentoon wordt gesteld laat het proces heel erg duidelijk zien.

Boom.jpeg

 

Proces: deze school zet steeds stappen, groot of klein

Het Eco-team van De Lourdesschool is heel overzichtelijk en geeft per thema een mooi overzicht van de doelen die ze per thema wilden bereiken, met bijbehorende concrete maatregelen. Complimenten hoe dit ook door de leerlingen consequent wordt bijgehouden.

Planten_in_de_klas.jpeg
Planten in de klas

Curriculum
Via de methoden De vreedzame school en Blink, vaste terugkerende duurzame dagen en thematische gastlessen over bijvoorbeeld afval en moestuinieren, geeft deze school duurzaamheid een vaste plek in het curriculum. Leerkrachten spelen vaak spelenderwijs in op wat er op dat moment in de natuur gebeurt en waar leerlingen enthousiast over zijn. Vaste terugkerende dagen. Zo is er bijvoorbeeld ieder seizoen een activiteit rond zaaien, verzorgen en oogsten en eten van groenten, fruit en kruiden.

Ook is het super dat iedere groep leerlingen een rol en eigen verantwoordelijkheid krijgt bij het verzorgen van jullie groen. Denk aan de aardbeien, de moestuinbakken buiten en de kruiden in moestuinbakken binnen. Zo raken leerlingen enthousiast over gezonde voeding en leren ze wat het belang is van een gezonde bodem, voldoende water, het klimaat, biodiversiteit etc.

Eco-code.jpegPoster_verzorgingstips.jpeg

 

Gedrag en ouderbetrokkenheid

Er is een hoge ouderbetrokkenheid. In een mum van tijd was de avond ‘Samen koken’ vol. Leerling en ouder bereidden samen de lekkerste vegan maaltijd. Ook weten leerlingen, de schoolleiding en leerkrachten goed hoe gedragsverandering werkt; niet verbieden wat niet mag, maar de positieve toon zetten met gewenst gedrag. Een voorbeeld hiervan: er ging onnodig veel water verloren bij het handen wassen, waarna het Eco-team campagnes voerde in de klassen en presentaties hield over hoe je water kunt besparen. Daardoor is gewenst gedrag met minder waterverspilling heel gewoon: van kleuter tot groep-8-leerling.

Via de Eco-code, school gids, website en open dagen is het voor iedereen duidelijk dat De Lourdesschool een duurzame school is die zich verbindt met wereldwijde beweging van duurzame scholen: Eco-Schools. Voor kinderen en ouders is het een belangrijke reden om voor De Lourdesschool te kiezen. 

Mooi hoe duurzaamheid echt al vanzelfsprekend is voor veel leerlingen en leerkrachten van De Lourdesschool. Daar mogen zij met recht heel trots op zijn. Laat die Groene Vlag dus maar flink wapperen!

 

Gefeliciteerd met de Groene vlag en deze titel van Eco-School van de maand april, Lourdesschool! Ook Eco-School worden? Meld je hier aan!

Wil je inspiratie opdoen voor je eigen school? Neem een kijkje in ons portfolio! Dé plek waar Eco-teams delen waar ze trots op zijn.