Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!
Jullie hebben de Eco-Scan uitgevoerd als begin van jullie reis als Eco-School. Wat kwam hier uit? Hoe hebben jullie dit gebruikt om thema’s te kiezen?
‘’We hebben de Eco-scan uitgevoerd met behulp van de leerlingenraad. We hadden toen nog geen Eco-team. We hebben alle punten bij elkaar opgeteld en we kwamen toen op twee urgente thema’s: energie en natuur. We wisten dus meteen wat prioriteit had. Dat kwam ook overeen met de gevoelens en wensen en interesses van het Eco-team, dat we later formeerden. Doordat we begonnen met de Eco-scan, merkten de leerkrachten wie er betrokken waren bij dit onderwerp. Deze leerlingen zijn later getipt om deel te nemen aan het Eco-team.’’
Jullie hebben een tekenwedstrijd actie georganiseerd rondom het duurzaam omgaan met speelgoed op het schoolplein. Wat was hier de aanleiding voor? Hoe ging het?
‘’De aanleiding was dat we een enorm mooi groen schoolplein hadden gekregen, maar dat kinderen dwars door de groene gedeelten van het schoolplein heenrenden, schepten in de bloemenperken, etc. Het leek ons goed uit te leggen hoe je je gedraagt op een schoolplein, ook vanuit duurzaamheid gezien. We hebben gevraagd of mensen een mooie tekening met duurzame pleinregels konden ontwerpen. We hebben heel veel inzendingen gekregen en uiteindelijk heeft het Eco-team gestemd. Sommige teamleden hadden zelf ook meegedaan, die mochten uiteraard niet stemmen.
Duurzame pleinregels hebben voor ons ook te maken hadden vragen als : hoe ga je om met het speelgoed? Met een schep schep je en je timmer je dus niet, want dan gaat de schep kapot. En dan eindigt de plastic schep in de prullenbak of in de bosjes, en dan moet de speelgoedfabriek weer worden opgestookt om nieuw spul voor ons te maken. Op deze manier hebben we het niet alleen over goed omgaan met de groene elementen in ons schoolplein, maar ook over afval en circulariteit.’’
Waar kijken jullie naar uit voor de rest van het schooljaar?
‘’We gaan tegels wippen op het pleintje voor de school! We gaan dat met ouderhulp en andere geïnteresseerden doen. We werken hierbij samen met het buurtcentrum, we zijn samen actief bezig met het bevorderen van de biodiversiteit in de stad. Er komen dus ook struiken en vlinders op dat pleintje (in plaats van de tegels) die goed zijn voor de insecten en die tegen schaduw kunnen. We hebben zelf een lijst opgesteld met planten die daar mogelijk goed kunnen groeien. Ook gaan we een insectenhotel maken.’’
Wat merk je tot nu toe in het enthousiasme van leerlingen binnen en buiten het Eco-Team?
‘’Iedereen kent het Eco-team, het is in korte tijd een beroemd clubje geworden. Maar we kunnen nog wel wat meer input van de andere leerlingen gebruiken om het onderwerp blijvend op de kaart te zetten. De rest van de school hopen we te betrekken als we het feestje van de bronzen vlag gaan vieren. Een mijlpaal die we met z’n allen bereikt hebben!’’