Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

Elke Eco-School werkt weer aan andere thema’s om duurzaamheid in de school te integreren. Een thema waar mensen niet direct aan denken, maar wat wel ontzettend veel duurzame impact kan maken, is transport. ISE zet zich met het Eco-Team in om de transport van en naar de school op een sociale manier te verduurzamen. Zij delen hun inzichten hierover als Eco-School van de maand!

ISE heeft het hoogste niveau van Eco-Schools bereikt: de Groene Vlag. Hoe lang werkt ISE al aan het Eco-School programma? Wat zijn enkele van de hoogtepunten?

De afgelopen drie jaar heeft de International School of Eindhoven actief gewerkt aan het Eco-Schools programma. In nauwe samenwerking met medewerkers, studenten en faculteitsleden is het team een veilige ruimte geworden om het bewustzijn over duurzaamheid binnen de schoolcampus te vergroten.

Verschillende subteams binnen het Eco-Schools programma houden zich bezig met verschillende aspecten van ons actieplan. We benadrukken hierbij het nut van grote én kleine acties. Hierdoor hebben we leerlingen van verschillende leeftijdsgroepen en culturele achtergronden betrokken, die nieuwe ideeën bedacht hebben en deze samen tot uitvoering gebracht. We zijn hierdoor een betrokken team geworden.

Vorig jaar hadden we onze eerste warmetruidag en we willen dat dit jaar weer doen. Dit was een hoogtepunt omdat het het eerste evenement is dat we hebben georganiseerd, en dat jaarlijks zal worden voortgezet. Veel mensen buiten het Eco-Team waren betrokken, vooral onze oudere leerlingen. Het was een effectieve manier om het bewustzijn te vergroten, want de belangrijkste feedback die we kregen was dat mensen het verschil niet merkten. Dit toont aan dat het verlagen van de temperatuur met 1 graad niet veel effect had op de temperatuur die de studenten ervoeren, wat hen hopelijk heeft aangemoedigd om de verwarming in hun eigen huizen ook lager te zetten.

Transport is een van de gekozen thema's voor jullie Eco-Team. Samen met de school en partners in de omgeving hebben jullie grote stappen gezet. Waarom hebben jullie dit thema gekozen? Welke lessen heb je geleerd tijdens het proces om de uitstoot te verminderen?

Als internationale school hebben we veel leerlingen die elke dag grote afstanden afleggen om op school te komen. Hierdoor hebben we veel auto's bij het brengen en halen, wat verkeersopstoppingen veroorzaakt omdat onze school met de auto maar via één weg bereikbaar is. Daarom is vervoer een belangrijk probleem voor onze hele school. We willen het autoverkeer op school terugdringen door duurzamere manieren om naar school te gaan te stimuleren en het voor leerlingen gemakkelijker te maken om via deze vervoersmiddelen naar school te komen.

We hebben geleerd dat er gebieden zijn waar veel van onze leerlingen wonen. Dit heeft ons opties gegeven om te beginnen met het opzetten van systemen zoals carpooling en bike-pooling, een idee dat we hadden waarbij leerlingen samen naar school kunnen fietsen onder begeleiding van meerdere volwassenen. Dit heeft ons laten zien dat er mogelijkheden zijn om buiten schooltijd te connecten met elkaar, ook als je verspreid over regio Eindhoven woont.

We hebben geduld en doorzettingsvermogen moeten hebben, omdat de systemen die we willen implementeren tijd nodig hebben om op te zetten. Deze langetermijnprojecten zijn vaak moeilijk voor studentenbetrokkenheid omdat op een internationale school een hoge wisseling van leerlingen is. Zij zullen de resultaten van   zulke langetermijnprojecten vaak niet te zien krijgen. Dus we moeten het hebben van de motivatie om het nieuwe systeem door te geven aan de nieuwe studenten die er dan de vruchten van plukken.

Jullie hebben al heel wat bereikt. Zijn er specifieke volgende stappen, evenementen of acties die jullie dit jaar willen bereiken?

Dit jaar willen we een Eco-week organiseren, waarin de hele school en alle betrokkenen buiten de school samenkomen om onze vooruitgang te vieren en verder te werken aan de duurzaamheid van onze school. We willen activiteiten organiseren om het bewustzijn te vergroten over hoe belangrijk het is om te streven naar duurzaamheid en om duurzaamheid verder te integreren in ons lesprogramma. Welke dit precies zullen zijn, moeten we nog zien.

Een andere stap die we dit jaar willen zetten is de implementatie van een nieuw afvalplan. Ons facilitaire team is uitgebreid bezig geweest om een nieuw afvalplan op te stellen en het vervolgens door de andere partijen op onze school te laten goedkeuren. Het facilitaire team is van mening dat we heel dicht bij de goedkeuring van dit nieuwe afvalplan zijn en dat we het daarom in de school kunnen implementeren. We hopen de leerlingen te kunnen informeren over het nieuwe afvalverzamelsysteem en over het gebruik ervan.

Wat zouden jullie Eco-Teams adviseren die ook geïnteresseerd zijn om als team aan Transport te werken?

Ons eerste advies aan andere scholen is om eerst uit te zoeken waar de grootste behoefte aan verandering is op hun school als het gaat om transport. Wij zijn hier ook mee bezig en geloven dat dit zal leiden tot de meest effectieve oplossingen, omdat je het probleem oplost op een duurzame manier en hiermee twee vliegen in een klap slaat.

Richt je daarnaast op alternatieve vormen van vervoer, want alleen het ontmoedigen van het gebruik van de auto zal geen enorm effect hebben op de manier waarop de school omgaat met hun voorkeursvormen van vervoer. Tot slot kan een specifiek doel een goede motivator zijn. Wij hebben een doel van 10% minder autoverkeer, wat ons transportteam stimuleert en hen een specifiek doel geeft om naar te streven!

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}