OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun toekomstplannen als Eco-School van de maand januari.
Jullie hebben recent twee insectenhotels geplaatst. Hoe was de aanloop hiernaartoe? Doen jullie nog meer op het thema groen en zo ja, wat?
''Tijdens onze klus dag kwam het idee vanuit het Eco-team om iets aan de biodiversiteit te doen en de ouder die deze hotels heeft gemaakt zit ook in het Eco-team. Begin november zijn deze geplaatst op het schoolplein en voor het speel/leercentrum. Die dag hebben meerdere ouders, grootouders, collega’s en leerlingen geholpen met het verfraaien van het schoolplein en hebben we moestuinbakken geplaatst en zijn de schooltuinen winterklaar gemaakt.
Verder maken de school en omgeving rondom school één keer in het kwartaal schoon. We doen dit op Nationale Opschoondag en eigen opschoondagen, maar willen graag ondersteund worden door de gemeente om een win-win situatie te creëren.
Verder willen we uitbreiding bieden op de lessen in de moestuin om leerlingen bewust te maken hoe groente en fruit groeien. De biologische cirkel van zaadje tot product willen we nu gaan vormgeven. Ook willen we leerlingen stimuleren om van de gemaakte gerechten een kleine onderneming te maken. Op deze manier kunnen we dan weer geld inzamelen om nieuwe zaden aan te schaffen en de cirkel weer rond te laten gaan!’’
Aan welke andere thema’s werken jullie?
Het thema vervoer is binnen ons Eco-team een hot item. We zijn hard op weg om hier stappen in te zetten. Zo hebben we d.m.v. het project met de verkeersouders een autovrije zone gecreëerd. We hebben ouders duidelijk gemaakt dat het voor iedereen veiliger is en ook beter is voor het milieu om lopend of met de fiets naar school toe te komen. Hier was in het begin wat weerstand tegen, maar inmiddels wordt dit goed ontvangen door alle ouders.
Verder meten we op dit moment via een peiling “hoe kom je naar school?” wat het gedrag is van kinderen en ouders.. Dit delen we op een later moment ook met ouders om hen er bewust van te maken hoe het leeft bij leerlingen. In de toekomst willen we 'fiets naar school-dagen' organiseren, en ook goed monitoren en evalueren wat de impact van deze maatregelen is.
Het thema voedsel hebben we nu standaard in ons schoolontwikkelplan zitten omdat we gebruikmaken van schoollunches en schoolfruit. Alle leerlingen krijgen twee keer per week een schoollunch en we bieden drie keer per week schoolfruit aan. Dit om ervoor te zorgen dat we ten eerste minder afval hebben en ten tweede om ervoor te zorgen dat iedereen fruit en gezond eet. Dit valt onder ons burgerschapsdocument “Gelijke kansen voor iedereen”.
In de toekomst willen we gezonde en duurzame voeding verder stimuleren, bijvoorbeeld door het aanbieden van biologische en lokale producten in de schoolkantine.
Op het thema afval groeien we naar ons idee het beste en snelste. We hebben voor iedere klas afvalbakken om te recyclen en zamelen afval in wat in en rondom school ligt ieder kwartaal. Dit leeft het meest bij de leerlingen op dit moment en hier komen binnen het Eco-team de meeste ideeën voor.
We krijgen van ouders ook te horen dat we hier hard aan werken en ze rondom school veel verbetering zien ten aanzien van de start van Eco-schools. Een schone omgeving biedt in hun ogen een leerzame omgeving. We willen dit uitbreiden naar projecten rondom recyclen en composteren, zodat kinderen nog verder leren hoe ze verantwoord met afval om kunnen gaan. Ook willen we lesmateriaal dat duurzaam is geproduceerd gebruiken en het gebruik van digitale bronnen stimuleren om papierafval te verminderen.
Hoe betrekken jullie anderen binnen en buiten de school bij Eco-Schools?
''We werken nauw samen met lokale ondernemers, verenigingen, jongerenwerkers, Halt, MEC en Gemeente Reimerswaal. Voor ons is het belangrijk om samen te werken met de gemeenschap rondom de school. We werken daarom samen met lokale organisaties en bedrijven zodat leerlingen leren hoe duurzaamheid praktisch toepasbaar is en ze deze initiatieven leren kennen.
Ook werken we veel projectmatig. We moedigen leerlingen aan om projecten te ondernemen die
gericht zijn op duurzaamheid, bijvoorbeeld door het organiseren van lokale schoonmaakacties, het opzetten van een schooltuin, of het ontwikkelen van duurzame technologieën. Hierbij werken ze waar mogelijk ook samen met anderen binnen en buiten de school.’’
Wat zijn jullie ambities om van de zilveren audit naar de Groene Vlag te gaan?
''“We zouden het heel fijn vinden om de groene Vlag te ontvangen”, volgens één van de leerlingen. We kunnen dit goed gebruiken als PR naar buiten toe en om zichtbaar te maken waar we als kleine school voor staan en sterk in zijn.
We zien nog veel mogelijkheden voor de toekomst om duurzaamheid verder te verweven in de school en in het curriculum, bijvoorbeeld door:
- Inhoudelijke Integratie: Duurzaamheid kan nog meer worden geïntegreerd in de inhoud van bestaande vakken, zoals biologie (ecologie en biodiversiteit), aardrijkskunde (klimaatverandering) en economie (duurzame ontwikkeling).
- Interdisciplinair Onderwijs: Duurzaamheid leent zich goed voor een interdisciplinaire aanpak, waarbij verschillende vakken samenwerken om complexe vraagstukken rond duurzaamheid te behandelen.
- Waarden en Ethiek: Duurzaamheid kan ook worden behandeld vanuit een moreel en ethisch perspectief. Dit kan leerlingen helpen om na te denken over hun rol en verantwoordelijkheid in de wereld.
- Levenslang Leren: Duurzaamheid is een belangrijk thema in de ontwikkeling van vaardigheden voor de toekomst. Dit kan leerlingen helpen om kritisch te denken en innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor duurzame vraagstukken.
- Educatie over Duurzaamheid: We willen meer specifieke vakken of modules over duurzaamheid introduceren, waarin thema's zoals de circulaire economie, hernieuwbare energie, sociale rechtvaardigheid en milieubehoud aan bod komen.
Door duurzaamheid in het curriculum te verweven, worden leerlingen niet alleen bewust gemaakt van de uitdagingen, maar worden ze ook voorbereid om praktische en innovatieve oplossingen te vinden. Een ambitieuze route dus naar de Groene Vlag!
Verder zijn de leerlingen en ouders erg trots op de manier hoe het team de ontwikkelingen oppakt w.b.t. schoollunch/ schoolfruit en opruimacties in en rondom school. Dit is een groot compliment wat we hebben ontvangen en we hopen deze gemotiveerde team-spirit erin te houden!’’