Als laatste Eco-School van de maand voor de zomervakantie delen we het verhaal van OBS het Karrepad. Recent haalden zij het Bronzen certificaat. Wat zijn voor hen de redenen om te beginnen en hoe beviel het eerste jaar?

Wat was voor jullie de reden om met Eco-Schools te beginnen?

‘’Wij doen mee met Eco-Schools omdat dit een mooie kans is om duurzaamheid een (nog) duidelijkere plek te geven in ons onderwijs. Als school zijn we zeker al op de goede weg, maar het programma van Eco-Schools helpt ons om in kaart te brengen wat er allemaal aan duurzaamheid gedaan wordt en waar verbeteringen mogelijk zijn. Op die manier kunnen we duurzaamheid een vaste plek geven in alles wat we doen op school. We hopen dat de leerlingen hierdoor bewust bezig zijn met een betere toekomst.

Wat wij fijn vinden aan het programma van Eco-Schools is dat de leerlingen, onder andere d.m.v. het Eco-team, een grote rol krijgen bij het meedenken. Hierdoor creëer je meer draagvlak onder de leerlingen. Ze leren echt na te denken over de impact die ze hebben op de wereld. Je merkt bij de bijeenkomsten van het Eco-team dat leerlingen vaak veel creatieve ideeën hebben waar wij als volwassen niet eens aan gedacht hebben!

Het fijne aan het Eco-Schools programma is dat je deel uitmaakt van een wereldwijd netwerk. Het is erg inspirerend om te kijken wat andere scholen doen. Doordat je inzicht hebt in de portfolio’s van de andere deelnemers kun je veel goede ideeën opdoen.''

Op welke thema’s richten jullie je en welke activiteiten hebben jullie uitgevoerd?

‘’De leerlingen van het Eco-team hebben alle punten uit de Eco-scan heel uitgebreid onderzocht en geïnventariseerd wat er al goed gaat en waar verbetering mogelijk is. Daar zijn voor komend schooljaar twee thema’s uitgekomen: gezonde voeding en afval.

Het thema gezonde voeding sluit mooi aan bij de activiteiten die we in onze nieuwe kookstudio willen gaan uitvoeren. We hebben twee schooltuinen (één bij de onderbouw en één bij de bovenbouw) en wat is er nou leuker dan je eigen gekweekte groente en fruit verwerken in de kookstudio tot een gezonde maaltijd of snack? Vanuit de MR kregen we de vraag of we aandacht kunnen besteden aan gezonde traktaties wat prima binnen dit thema past.

Vanuit het Eco-team zelf kwam de vraag of we kunnen zorgen voor meer prullenbakken in het park. In de pauzes spelen de leerlingen van groep 4 en hoger in het park naast de school en daar komen ze regelmatig afval tegen. Als er meer prullenbakken komen te staan is het voor bezoekers van het park makkelijker om je afval daar snel even in te gooien.

In dit eerste jaar hebben we ons vooral bezig gehouden met het samenstellen van het Eco-team en het invullen van de Eco-scan. Daar ging best wat tijd in zitten, maar gelukkig was er ook wel ruimte voor andere activiteiten. Zo hebben we drie naschoolse talentblokken (lessen) gegeven over de natuur in de omgeving van de school; een les over bodemdiertjes, over slakken en over slootdiertjes. We hebben met leerlingen insectenhotels gemaakt en het Eco-team heeft de kleuters geholpen in de schooltuintjes. Het onkruid stond heel erg hoog, dus ze konden wel wat hulp gebruiken bij het verwijderen hiervan. Inmiddels hebben de kleuters de eerste planten in de grond gezet (tomaten, aardbeien, citroenmelisse en zonnebloemen) en zijn er verschillende soorten groente gezaaid. De komende weken gaan we hier mee verder.

Als laatste activiteit voor de zomervakantie willen we met het Eco-team verschillende gezonde traktaties gaan maken en deze uitdelen in de klassen. De leerlingen van het Eco-team hebben allerlei verschillende recepten verzameld en daar kiezen we dan een paar uit. We hopen dat dit leerlingen (en ouders) inspireert om hier bij verjaardagen mee aan de slag te gaan, want ook gezonde traktaties zijn lekker!’’

Waar willen jullie als Eco-School nog in groeien? Hoe ziet jullie Eco-School er over een paar jaar uit?

‘’Dit eerste jaar zien we echt als een opstartjaar waarbij we op zoek zijn gegaan naar een goede werkwijze voor het Eco-team. Op dit moment richten we ons vooral op activiteiten binnen de school. Het zou mooi zijn wanneer die activiteiten jaarlijks terugkomen in het programma. Bijvoorbeeld doordat het Eco-team een vast onderdeel wordt van de werkgroep schooltuinen.

Het is voor de komende tijd belangrijk om ons curriculum goed te analyseren en te kijken wat er al aan duurzaamheid wordt gedaan in de lessen. Als we dat goed in kaart hebben gebracht kunnen we gericht aan de slag om eventuele ontbrekende thema’s te verwerken in het onderwijsprogramma. We gaan komend schooljaar in ieder geval de kookstudio al structureel inzetten voor alle leerjaren zodat gezonde voeding een vaste plek krijgt.

Tot nu toe zijn vooral de leerlingen van het Eco-team betrokken geweest bij de activiteiten. We willen dit uitbreiden zodat alle leerlingen zich betrokken voelen bij het programma van Eco-Schools. Op die manier hopen we meer naamsbekendheid te krijgen binnen de school. Wanneer het binnen de school allemaal goed geregeld is gaan we kijken hoe we (nog meer) samen kunnen werken met externe partijen.

Over een paar jaar hopen we dat de verschillende duurzaamheidsthema’s een vaste plek hebben gekregen in de lessen en activiteiten van onze school en dat we de Groene Vlag kunnen hijsen!’’