Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én gewerkt aan actiepunten om duurzaamheid wel hoog op de agenda te houden. Zij delen hun verhaal als Eco-School van de maand november.

Hoe sluit jullie deelname aan Eco-Schools aan bij jullie duurzame visie als school?

''De visie van De Amersfoortse Berg bestaat uit de volgende pijlers: de leerling centraal, eigenaarschap, betrokken en sociaal, resultaatbericht, eigen ruimte en groen, gezond en duurzaam. Als je de eerste letter van elke pijlers pak, dan krijg je het woord De Berg. Onze werkzaamheden wat betreft Eco-schools hebben betrekking op de letter “G” van groen, gezond en duurzaam.

Het is onze ambitie de meest duurzame school van Amersfoort te zijn waarbij ‘groen, gezond en duurzaam’ is verweven in ons hele onderwijsprogramma en ons schoolterrein. Onze leerlingen en medewerkers zien en ervaren het belang van zorg voor hun omgeving en het samen werken aan een leefbare wereld. Wij stellen ons ten doel een gezonde werkomgeving voor lichaam en geest te bieden voor alle leerlingen en medewerkers.''

Op welke thema’s richten jullie je en welke activiteiten hebben jullie gedaan?

''Onze thema’s van de afgelopen periode waren: afval, natuur en spullen. Hieronder een aantal activiteiten die we hebben gekoppeld aan deze thema’s.

  • Tweedaags project met de Circulaire Werkplaats voor de brugklassen.
  • Schoolbreed aandacht geschonken aan Green Friday, Nationale Tuinvogeltelling en de Dag van de Biodiversiteit.
  • Vogelvoeder plaats ingericht in onze tuin.
  • Zomerbloeiers en zonnebloemen gezaaid in de tuin.
  • Organiseren van een kledingruilbeurs.
  • Plantenproject waarbij elke docent een zelf geteeld plantje kreeg (met potje waarop een Eco-Schools sticker was geplakt)''

Recent hebben jullie een enquête uitgezet over duurzaamheid in het curriculum. Wat is hieruit gekomen? Welke vervolgstappen gaan jullie zetten?

''We merkten vooral in de resultaten dat door de werkdruk in het onderwijs, andere prioriteiten binnen school en vakdidactische keuzes van de secties, duurzaamheid binnen de vaksecties soms een ondergeschoven kindje blijft. Begrijpelijke omstandigheden, maar uiteraard zijn er ook uitzonderingen, bijvoorbeeld bij biologie waar onder andere een leuk project over biodiversiteit wordt gegeven.

De docenten van het Eco-Team hebben daarom besloten om hun pijlen meer te richten op projecten buiten het curriculum. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Een vaste rubriek binnen onze mentormail.
  • Een Eco-Schools module in de bovenbouw.
  • Een extra Eco-Schools uur in de onderbouw.
  • Meedoen aan een PWS duurzaamheidswedstrijd binnen Amersfoort.
  • Een vast onderdeel worden in de actiefweken op de Amersfoortse Berg voor de leerlingen van de onderbouw.

Daarnaast hebben de docenten binnen het Eco-Team op vele manieren tegenover het personeel aangegeven graag hulp te willen bieden bij het verduurzamen van het curriculum! Hierbij treedt het Eco-Team dus proactief op!''

Een opvallende activiteit is de samenwerking met de circulaire werkplaats. Hoe ziet deze samenwerking eruit en hoe heeft het thema ‘circulaire economie’ een plaats in jullie school?

''Het doel van deze samenwerking is om sloopmateriaal uit het oude gebouw een nieuwe bestemming te geven in het nieuwe gebouw. Hier kwam het project uit voort waarbij de brugklassers ten eerste kennis maakten met circulair werken. Daarnaast kregen zij de kans om objecten te ontwerpen van het oude sloopmateriaal. De leerlingen konden kiezen uit: een eettafel met stoelen voor in de aula, een chillplek of een inzamelplek voor statiegeldflesjes en -blikjes.

Het project duurde twee dagen. De eerste dag startte met een korte uitleg over het project en vervolgens fietsten de leerlingen naar de Circulaire Werkplaats Amersfoort. Op locatie gaven Peter en Inez uitleg over circulair werken, brainstormen en ontwerpen. Terug op school, helemaal in de creatieve vibe, werd de eerste stap gemaakt van het ontwerpen. In groepjes van vier begonnen de leerlingen te brainstormen over het door hun gekozen object. Vervolgens werd het eerste ontwerp op papier gezet en een bijbehorende pitch voorbereid.

Dag 2 startte met deze pitch. Het doel hiervan was om feedback op te halen bij klasgenoten ter verbetering van het ontwerp. Hierna kwamen scharen, wc rolletjes, ijsstokjes, lijm, karton, dozen en allerlei ander knutselmateriaal tevoorschijn en werd een 3D model van het object gefabriceerd. Peter en Inez zorgden voor de creatieve ondersteuning. Toen iedereen was uit geknutseld volgde een tweede korte presentatie over het ontwerp. Leerlingen konden hierbij hun keuzes toelichten en hun ontwerp aanprijzen. We nemen deze ontwerpen mee en misschien lukt het om er plaats voor te maken in de nieuwe school!’’