Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat dankzij het team ook duurzaamheid in het schoolplan. Als Eco-School van de maand vertellen ze hier meer over.

Hoe sluit jullie deelname aan Eco-Schools aan bij jullie duurzame visie als school?

‘’Als Eco-team vinden wij duurzaamheid natuurlijk heel belangrijk. Sinds dat wij met dit project bezig zijn, heeft de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur (KSE) zelfs duurzaamheid expliciet in het schoolplan opgenomen! Hier zijn we heel blij mee, want dat betekent dat duurzaamheid ook hoog in het vaandel van de school staat en dat er een duurzame visie wordt gemaakt voor de hele school.’’

Op welke thema’s richten jullie je en welke activiteiten hebben jullie gedaan?

‘’We richten ons vooral op de thema's afval en groen. Zo hebben wij onder andere een start gemaakt aan het afval scheiden in de personeelskamers. Dit zouden we ook graag schoolbreed willen introduceren. Ook zijn we bezig om het gebruik van papieren bekertjes bij ons op school te stoppen en om alle statiegeld flesjes en blikjes in te zamelen. Tot slot zijn we hard bezig met het maken van plannen voor groenere schoolpleinen.’’

Eerder hebben jullie met het Eco-Team LOB dagen georganiseerd rondom afval en circulariteit.Welke doelstellingen hebben jullie hiervoor gesteld?

‘’Vorig schooljaar hebben wij als leerlingen van het Eco-team tijdens de loopbaanoriëntatie en -begeleiding dagen lesgegeven aan onze brugklassen over afval scheiden en recyclen. Dit hebben we gedaan om leerlingen mee te geven wat het belang is van duurzaamheid, recyclen en afval scheiden zodat zij dit kunnen toepassen wanneer de afvalscheidingsbakken overal staan. Want wanneer ze er staan betekent dit natuurlijk niet dat iedereen ze direct ook goed gebruikt. We hebben hier van tevoren goed over nagedacht zodat we geen verkeerde informatie mee zouden geven aan de kinderen en zodat we ons Eco-Team konden promoten binnen onze school.’’

Wat staat er voor komend jaar op de planning voor jullie Eco-Team? Waar kijken jullie naar uit?

’Wij hebben voor het komende jaar onze ogen op het vervangen van de papieren wegwerp bekertjes voor mokken. Wij kijken vooral uit naar het verder introduceren van afvalscheiding binnen het thema afval en de start van het recyclen van plastic flesjes door het gebruik van de statiegeldmachines. 

Ook willen we ons richten op de inhoud van het onderwijs. We willen leerlingen iets leren over het milieu door middel van het projectonderwijs waar wij projecten voor gaan schrijven!’’