Een school midden in een groene omgeving, dat moet wel inspireren om aan de slag te gaan met Eco-Schools! Yuverta Ottoland is een vmbo school die al een aantal Groene Vlaggen op hun naam heeft staan. Ze werken op heel uiteenlopende manieren aan duurzaamheid en vertellen hun verhaal als Eco-School van de maand september.
Hoe sluit jullie deelname aan Eco-Schools aan bij jullie duurzame visie als school?
‘’Onze school staat in een groene omgeving, letterlijk tussen de weilanden, dus dat inspireert. Als groene christelijke school hebben we een grote verantwoordelijkheid om duurzaam bezig te zijn en de kinderen hiervan bewust te maken. Vanuit de directie is er dus veel aandacht voor duurzaamheid en we krijgen als Eco-Team veel ruimte om mee te denken. Het team bestaat uit leerlingen uit klas 1 t/m 3. Maar ook bedrijven uit de omgeving denken mee d.m.v. bijeenkomsten, workshops en gastlessen!’’
Op welke thema’s richten jullie je en welke activiteiten hebben jullie gedaan?
‘’Een steeds terugkerend thema is afval. Het Eco-Team geeft voorlichting in de klassen over hoe ze het afval thuis en op school goed kunnen scheiden. Daarnaast zijn er ook filmpjes gemaakt die in de aula te zien zijn.
Een ander thema waar we veel mee bezig zijn, is energie. We hebben bijvoorbeeld warme truiendagen georganiseerd, en er zijn zonnepanelen gerealiseerd mede door de inzet van het Eco-Team. Ook zijn de energieresultaten gemonitord en meer inzichtelijk gemaakt. De conciërge houdt dit goed in de gaten en bespreekt dit met de betrokkenen.
Tot slot is natuur is een heel belangrijk thema. Daar zijn we met de groenlessen mee bezig. We doen bijvoorbeeld projecten op boerderijen rondom natuurlijke oevers. In de Slingelandse plassen is een moestuin gerealiseerd waarvan de opbrengst naar de voedselbank gaat. Ook worden er moestuinen bij scholen met de leerlingen aangelegd. Daarnaast gebruiken we ook onze eigen moestuin bij school om daar mee te koken tijdens de kooklessen.’’
Afgelopen schooljaar kwamen er opa’s en oma’s van de leerlingen eten om over duurzaamheid te leren tijdens jullie Duurzame Week. Kan je daar wat meer over vertellen? Waarom en op welke manier betrekken jullie mensen buiten de school bij Eco-Schools?
‘’Ieder jaar organiseren we een duurzame week, georganiseerd voor en door de tweede klas. Leerlingen aan de slag met het bedenken van een duurzaam idee voor de school, en wordt er gekeken naar de duurzaamheid van de leerlingen zelf. Bij godsdienst werd bijvoorbeeld de vraag gesteld in hoeverre leerlingen zelf ook een rentmeester zijn. Er is een bezoek gebracht aan een biologische boer en een plantenkwekerij om te zien wat zij aan duurzaamheid doen.
Ook organiseerden we een lunch voor alle opa’s en oma’s die volledig door de leerlingen wordt verzorgd met de producten die uit onze eigen tuin komen. De leerlingen leidden hun grootouders rond en vertellen wat meer over de school en de duurzaamheid.
We betrekken mensen buiten school bij Eco-Schools door bedrijven uit te nodigen om iets te vertellen over duurzaamheid of door ze workshops te laten geven aan mensen uit de omgeving tijdens een avond gevuld met duurzame workshops. Daarnaast gaan de leerlingen ook op pad om allerlei duurzame activiteiten te doen bij scholen, boerderijen en natuurgebieden. Het was mooi om te zien dat leerlingen deze week meer inzicht gekregen hebben in wat het thema duurzaamheid nu werkelijk inhoudt en dat het iets is wat iedereen raakt!’’