Voor het derde schooljaar op rij kunnen scholen het gratis lespakket Zoom: Light on Small bestellen. Zoom: Light on Small is een gratis lespakket voor het VO waarbij leerlingen van de eerste en tweede klas gaan kijken naar de wondere wereld van kleine dingen. Of het nu om beestjes, plantjes, mos, afval of de grond is, alles ziet er totaal anders uit als je het 20 keer vergroot. Deelnemende scholen krijgen gratis een aantal veldmicroscopen te leen. Ook dit jaar hebben scholen gebruik gemaakt van het lespakket en de eerste mooie resultaten zijn binnen. We spraken met een docent over het lespakket en haar ervaringen.

De school

Van deze school doen ongeveer 85 leerlingen van het eerste en tweede jaar VMBO mee aan ZOOM. Er wordt gewerkt met projecten, de onderbouw heeft geen ‘standaard’ les biologie. De afgelopen weken was de school bezig met het thema duurzaamheid, in combinatie met biologie zijn de docenten op zoek gegaan naar een lespakket wat op dit thema aansluit. Na een zoektocht via internet zijn ze uitgekomen bij Zoom.

2019 12 Zoom3

De ervaring van de school

De eerste ervaring van de school was positief! “Het is heel tof, we kregen een doos met alle spullen erin en hebben hier de leerlingenopdrachten uitgehaald om deze te bekijken. Wij zijn allemaal geen biologiedocenten bij de onderbouw, dus hebben we de docenten van de bovenbouw om hulp gevraagd. De docentenhandleiding was op sommige gebieden wel heel theoretisch, dus wij hebben onze eigen draai er aan gegeven.” Om het toch simpel uit te leggen heeft de school een pizza als voorbeeld gebruikt. De gehele pizza stond voor een ecosysteem. Alleen een bodem is niet genoeg, hier moet wat op. Niet alle combinaties op een pizza zijn lekker met elkaar, dus dan komt er een tweede pizza (een tweede ecosysteem; bijvoorbeeld een vijver). Deze benadering werkte voor de school en laat zien dat scholen een eigen draai kunnen geven aan de invulling.

Naar buiten!

“Het leuke van dit lespakket is dat de leerlingen naar buiten mochten, hierbij was het belangrijk dat de leerlingen met docenten met respect met de gevonden materialen omgaan. Ze mochten bijvoorbeeld geen takken afbreken, maar alleen takken gebruiken die al op de grond lagen.” De docent vond het leuk om te zien dat sommige leerlingen vooral tussen de bomen naar materialen zochten, anderen gingen juist naar de vijver om andere dingen te ontdekken. Hier komt het verhaal over de verschillende ecosystemen (pizza’s) duidelijk naar voren! Dat de leerlingen in verschillende ecosystemen hebben gezocht gaf veel variatie in de bijzondere vondsten.

2019 12 17 Zoom1

Fototoestel de leukste opdracht

“De opdracht met het fototoestel en de microscoop was echt super! Die was ook verplicht voor de leerlingen om uit te voeren.” De school geeft aan niet alle opdrachten te hebben uitgevoerd. Bijvoorbeeld de opdracht met het kijken naar fruit of selderij. Ze vonden het zonde om dat te kopen en er na de tijd niks meer mee te doen.

Invulling van de lessen

De school heeft ervaren dat de uitvoering van het lespakket flexibel is. Sommige groepen hadden de posterpresentatie al gedaan, andere groepen moesten dit toen nog doen. “Bij ons waren groepen die in één week alle projecturen aan Zoom hadden besteed, andere groepen hebben ervoor gekozen om vier uur per week hier aan te werken en daardoor over meerdere weken verspreid.” Wel was de school kritisch over de groepsgrootte die wordt gehanteerd met het lespakket, maar dit heeft de school zelf op een creatieve manier opgelost: “Wij vonden het werken in groepen van 5 á 6 leerlingen te groot. Wij hebben ervoor gekozen om de opdrachten in duo’s uit te laten voeren. Met zijn vijven aan een poster werken, werkt voor ons niet. Hierdoor hadden we te weinig materiaal, maar dit hebben wij zelf bijgemaakt.”

Wij zijn erg blij met dit positieve verhaal! Kun jij na het lezen van dit verhaal ook niet wachten om het Zoom lespakket te ontvangen of wil je meer weten? Bekijk dan snel deze webpagina.

2019 12 Zoom2