Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

Kunsteducatie in vakken zoals handenarbeid en tekenen zijn een belangrijke activiteit om de creativiteit van leerlingen te stimuleren. Maar deze vakken creëren vaak ook veel afval. Kunstenaar en docent Froukje van de Weg zag als docent beeldende vorming hoeveel afval ze weggooide, en besloot dat dit anders moest. Het Ministerie van Hergebruik heeft als missie dat alle scholen afvalvrije kunsteducatie aanbieden. Ze zijn recent supporter van Eco-Schools geworden.

 In het kort: Wat is de missie van het Ministerie van Hergebruik?

‘’Wij willen kunsteducatie afvalvrij maken. Ik heb zelf een achtergrond in het onderwijs, ik gaf les in handvaardigheid. Ik kon mijn interesse in duurzaamheid niet kwijt in deze lessen. Maar belangrijker nog: ik gooide enorm veel afval weg, twee kliko’s per week. Dat waren daarvoor gewoon gloednieuwe materialen. Dit zette me aan het denken dat andere scholen hier vast ook tegenaan liepen. Ik heb aan de hand van mijn ervaringen berekend hoeveel afval er ongeveer omgaat in deze sector: dat is 3 miljoen kilo afval per jaar voor kunsteducatie!

Ik keek naar een duurzamere oplossing maar kon deze niet vinden. Toen ben ik het zelf maar gaan doen: ik zette het Ministerie van Hergebruik op. Wij bieden lespakketten en materialen aan die volledig uit reststromen bestaan. Daarnaast verhuren we ook gereedschap en kleine machines. Het is zonde als we deze allemaal aanschaffen terwijl we ze ook zouden kunnen delen met elkaar.’’

Hoe doe je dat?

‘’Bij scholen wordt überhaupt veel afval geproduceerd, maar zeker in de kunstvakken. Dat moet en kan anders. Knutselmaterialen zoals cheniledraad, pompons en kurken zijn goed te vervangen door restmateriaal.  Denk hierbij aan hout, textiel, papier en karton. Deze materialen zijn in andere sectoren over en zijn voor hen gewoon afval. Dus daar zie ik een mooie match. Ik haal het restmateriaal bij verschillende zaken op, vooral het MKB. Bijvoorbeeld een interieurstylist die veel gordijnenstalen over heeft. Dat zijn hoogwaardige stoffen, maar zij kunnen hier niks mee en vinden dat zelf ook zonde. Op deze manier krijgen die materialen een tweede leven en kunnen zij als bedrijf bijdragen aan een maatschappelijke missie.’’

Hoe zien de lessen eruit uit de lespakketten?

‘’Ik bied de pakketten voornamelijk aan basisscholen aan, maar ook ander onderwijs kan er gebruik van maken. Aan het VO lever ik restmateriaal voor hun eigen lessen. De lespakketten bestaan uit vijf lessen. Ik heb deze ontwikkeld aan de hand van de theorie van authentieke kunsteducatie. Je wilt hierbij aansluiten bij de hedendaagse praktijk, professionele kunstpraktijken, de belevingswereld van leerlingen en actuele maatschappelijke thema’s. De overlap tussen dit alles geeft ruimte voor een relevante les voor de leerling! 

Ik vind het belangrijk dat leerlingen ervaren hoe het is om samen iets te maken, en samen te werken binnen deze opdrachten. De SLO doelen spelen ook een rol: de structuur die zij aanhouden is onderzoeken, ontwerpen, uitvoeren en presenteren. Allereerst gaan ze bezig met vooronderzoek. Bijvoorbeeld aan de hand van een item uit het Jeugdjournaal van twee jongens die in een eco-wijk wonen waar ze energieneutraal wonen en veel dingen gemeenschappelijk doen.

Vervolgens onderzoeken ze hoe kunstenaars werken en maken ze schetsen: hoe maak je eigenlijk een boomhut? Ik vind het belangrijk dat ze eigenaarschap hebben over het maakproces. Maar breder vragen we ze ook na te denken over een samenleving in deze opdracht en zo koppelen we kunsteducatie ook aan burgerschap. Hierna presenteren ze hun ontwerp en tot slot reflecteren ze op het maakproces. Het gaat hierbij dus niet alleen om het eindresultaat, maar juist ook over het proces!’’

Hoe zit duurzaamheid verweven in de lespakketten die je aanbiedt?

‘’De leerlingen kijken op een andere manier naar afval na de lessen. Ze realiseren zich ineens dat je met alles iets kan maken! Dat is fantastisch om te zien. Op een school namen de leerlingen nog allemaal eigen verzameld restmateriaal mee als aanvulling. Een leerling woonde op een boerderij en kwam met dozen resthout aanzetten.

Ik hoop ook dat de lessen duurzaamheid in bredere zin aankaarten. Uiteindelijk is het het mooiste als  ik mezelf overbodig heb gemaakt. Dat het systeem op scholen zo werkt dat ze volledig met restmaterialen kunnen werken. Zo’n systeemverandering kost natuurlijk tijd, maar deze lessen zijn een stap die kant op!’’

Sinds een jaar ben je ook supporter van Eco-Schools. Waarom ben je Eco-Schools supporter geworden?
‘’Ik zie een grote overlap in onze missies. Scholen willen echt minder afval produceren en de leerling meenemen hierin. Maar het is ook een grote uitdaging want op elke school speelt wel iets, van algemene drukte tot lerarentekort. Iets nieuws oppakken kan als eng en groot voelen.

Scholen willen middels mijn lessen of via een andere weg een apart project rondom duurzaamheid doen. Maar ik wil ook vast in het curriculum iets kunnen betekenen. Ik wil, net zoals Eco-Schools, duurzaamheid in het DNA van de school zetten!

Op die manier sluiten de lessen aan in een breder verhaal dat we leerlingen leren. We moeten allemaal, leerlingen en volwassenen, anders omgaan met de materialen die we hebben. De volgende generatie speelt daarin een grote rol. Laten we hen iets waardevols meegeven: namelijk dat afval niet bestaat.’’

Wat zou je Eco-Schools scholen willen meegeven die overwegen bezig te gaan met kunsteducatie met restmaterialen?

‘’Het is echt makkelijker dan je denkt om met restmateriaal te werken, en het is véél breder dan je denkt! Van binnenbanden van fietsen tot hout, er zijn onwijs veel mogelijkheden. Neem vooral contact op want ik denk graag met je mee.

Bovendien ben ik ook niet bang voor een challenge. Als je één opdracht met een specifiek materiaal wilt uitvoeren dan kan dat. Ik vind het juist een uitdaging om op zoek te gaan naar restmaterialen en zo precies te bieden wat een school zoekt.  Daarnaast denk ik graag mee hoe je één van je materialen misschien wel kunt vervangen voor restmateriaal. Als iedereen één materiaal dat standaard in het curriculum wordt gebruikt vervangt voor restmateriaal, is dat al een super mooie stap!’’

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}