Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

Extern nieuws | Bron: www.sdgnederland.nl


leerlingen kunnen iets belangrijk vinden als er vanaf wetenBinnenkort start SDG Nederland redacteur Caius Nijstad zijn opleiding tot leraar. Voordat hij van start gaat wilde hij meer weten over de rol duurzaamheid in het Nederlandse onderwijs. Daarom sprak hij met Giuseppe van der Helm, directeur van de Coöperatie Leren voor Morgen. “Er ontstaan steeds meer initiatieven om het onderwijs in Nederland te verduurzamen. Die initiatieven werken lang niet altijd samen ” vertelt Van der Helm.

Op een koude winterdag ontmoet ik Van der Helm tussen twee vergaderingen, want hij heeft een druk schema, in een café in Utrecht. Zodra de condens van mijn bril is kan het interview beginnen.

Samen sta je sterker

De Coöperatie Leren voor Morgen bestaat uit verschillende organisaties die aan de verduurzaming van onderwijs werken in Nederland, van peuter tot professional, vertelt Van der Helm. Er gebeurt steeds meer op het gebied van duurzaamheid in het onderwijs, maar volgens Van der Helm zijn de partijen lang niet altijd van elkaar op de hoogte: “Nu werken organisaties vaaks langs elkaar heen. Via de Coöperatie verbinden wij partijen zodat we effectiever samenwerken en gezamenlijk meer kunnen doen aan beïnvloeding en bewustwording, We kunnen nu met elkaar naar het ministerie om druk te zetten voor de verduurzaming van het onderwijs..”

Als directeur van de Coöperatie gaat Van der Helm als een spin in het web te werk om al die partijen te verbinden. Wanneer er bijvoorbeeld een vraag van een docent bij hem binnenkomt, zoekt hij, via het netwerk van organisaties, direct een partij die antwoord kan geven. “Wij moeten zorgen dat het netwerk vraagstukken gaat oplossen, met en voor elkaar”, aldus Van der Helm. Ook suggesties of projecten zet van der Helm door. Dat is onderdeel van de speerpunten van de Coöperatie. Van der Helm noemt het de Schakel en Makel functie.

Focus

De Schakel en Makel functie heeft ook als doel om lokale en regionale netwerken te creëren waarin kennis wordt gedeeld, dit probeert de Coöperatie in goede banen te leiden. Hiernaast ligt de focus op lobbyen, ranking en doorbraakprojecten. De Coöperatie lobbyt voor een brede definitie van duurzaamheid, alle SDGs hebben daarmee te maken.  “Als wij één regel in de aangepaste wet onderwijs krijgen, waarin staat dat onderwijsinstellingen moeten aangeven wat ze gaan doen aan de implementatie van de SDGs, dan hebben we een geweldige kapstok om met onderwijsinstellingen in gesprek te gaan en een uitgebreid netwerk om ze te helpen.,” vertelt Van der Helm.

Ranking gaat over scholen beoordelen op hoeverre ze duurzaamheid incorporeren, in het curriculum, het leerproces en in de fysieke omgeving.  “Geen school wil onderaan staan, het is alleen niet altijd duidelijk voor scholen wat duurzaamheid is. Zodra je scholen beoordeelt op duurzaamheid doe je twee dingen, je definieert wat duurzaamheid is en je gaat het meten. We hopen dat de ranking druk zet op schoolleiders, zodat ze zelf gaan kijken wat beter kan,” legt Van der Helm uit.

Duurzaamheid in het Nederlandse onderwijs

“Scholen kunnen drie dingen aanpassen: het curriculum, het leerproces en de fysieke omgeving. Wij willen dat door het hele curriculum de verbinding met de SDGs wordt gezocht, zo ontstaat een vakoverstijgend en holistisch beeld van wat duurzaamheid is. Duurzaamheid heeft te maken met de 21st century skills. Uitdagingen zoals de energietransitie en de circulaire economie moeten nu worden aangepakt zodat we in de 22e eeuw vreedzaam kunnen samenleven. Duurzaamheid gaat niet alleen over de natuur, maar ook over de maatschappij, alles wat je doet is verbonden.” Niet alle scholen zijn hier klaar voor vertelt Van der Helm. Te vaak wordt er volgens hem op scholen nog in hokjes gedacht over het onderwijs en wordt de lesstof niet gekoppeld aan de dagelijkse realiteit van de leerlingen. “Docenten hebben soms moeite met het maatschappelijk bewustzijn van leerlingen. Ik sprak een docent wiens leerling  de holocaust ontkende. Die docent wist niet wat hij hiermee aan moest. Ook de schoolleiding had hier moeite mee. Wij willen dat hier meer aandacht voor komt zodat docenten en scholen hiermee leren omgaan”, aldus van der Helm. Door op de SDGs te focussen hoopt van der Helm dat het maatschappelijk bewustzijn bij docenten en leerlingen wordt vergroot.

Tegelijkertijd zijn er onderwijsinstellingen die al bezig zijn met duurzaamheid. Zo organiseren de MBO’s en HBO’s in Leeuwarden samen met Urgenda, een organisatie voor innovatie en duurzaamheid, een Duurzame Dag om te kijken wat scholen en leerlingen zelf kunnen doen. Daarnaast noemt van der Helm voorlopers, waaronder ecoscholen en Unicefscholen waar duurzaamheid en andere maatschappelijke thema’s centraal staan. “In Utrecht zijn er plannen voor een speciale school met duurzaamheid als levensovertuiging,” vervolgt Van der Helm.

Welk advies kan je meegeven aan docenten in opleiding?

“Bewustwording is belangrijk, mensen moeten weten wat er speelt. Begin vanaf dag één met het leggen van verbanden naar de SDGs. Zo plant IVN bijvoorbeeld Tiny Forests in de buurt van scholen, en met een zogenaamd binnenbos in de klas. Als je dat kan laten zien in de klas begrijpen leerlingen vanzelf wat er gebeurt in de omgeving, dat kan je vervolgens koppelen aan wat er gebeurt in de rest van de wereld. Leerlingen kunnen iets pas belangrijk vinden als ze er vanaf weten. Daar kunnen docenten een mooie rol in spelen,” aldus Van der Helm.

Foto: Sebastien Wiertz

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}