Met Zoom: Light on Small inspireert Eco-Schools samen met NIKON al een aantal jaar, samen met NDE centra, scholen om aan de slag te gaan met de natuur in het klein. Want er krioelen allerlei beestjes, bacteriën en schimmels in de bodem die een essentieel onderdeel vormen van ons ecosysteem. Tot en met eind mei gingen door heel Nederland allerlei scholen aan de slag met dit lespakket en de microscopen van NIKON, waaronder de Willem van Oranjeschool. Hoe inspireerde Zoom: Light on small de leerlingen? We spraken Willemieke Timmer, leerkracht groep 8.
Wat was de aanleiding voor jullie om aan de slag te gaan met ZOOM?
‘’Ik zag het lespakket staan in de nieuwsbrief van het NDE centrum, namelijk het bezoekerscentrum Grote Rivieren. Het is natuurlijk kosteloos om mee te doen wat prettig is, maar vooral inhoudelijk zag ik gelijk aanknopingspunten. Onze school zit namelijk direct naast het bos. Onze bijzondere locatie gebruiken we al in veel lessen en in activiteiten, zoals een rondleiding van de boswachter die we recent volgden. Dus op die manier sluit het ook aan bij de lessen die we geven over het thema natuur wat een mooie match is!’’
Jullie zijn op zoek gegaan naar jullie eigen ecosysteem om gebruik te maken van Zoom, wat kwamen jullie tegen?
‘’In de lessen voordat we met Zoom aan de slag gingen heb ik verteld over ecosystemen, zodat ze die kennis paraat hebben. Toen heb ik ze met plastic bakken het bos in gestuurd. Ze moesten hun eigen mini ecosysteem maken, dus bijvoorbeeld letten op insecten maar ook materiaal dat als hun eten kon dienen. De leerlingen gingen gelijk lekker aan de slag en waren ook benieuwd naar wat andere groepjes hadden, dus het enthousiasme was hoog om daadwerkelijk met de microscopen aan de slag te gaan.’’
En hoe ging dat in z’n werk, hoe reageerden de leerlingen op het lesmateriaal?
‘’De leskaarten van Zoom waren erg uitgebreid. Dat maakt het makkelijk om ze te gebruiken: er wordt al best veel gevraagd van ons als docenten, dus het is erg prettig als er al een complete les ligt die aansluit in het curriculum bij wat we sowieso al op de planning hadden staan.
Ik merkte dat ze het best spannend vonden om hun ecosystemen te bekijken en het gedrag van de insecten te zien. Ik zag bij de leerlingen veel verwondering over de natuur, dat was heel mooi om te zien.’’
Hoe past ZOOM in andere duurzame activiteiten die jullie doen?
‘’Allereerst zijn wij een christelijke school, dus zuinig op de natuur zijn is voor ons belangrijk. We doen wel een aantal activiteiten en lessen rondom duurzaamheid, maar op dit moment zit daar geen grotere doorlopende lijn in. De focus ligt voornamelijk op afval en natuur. Als school zelf zijn we veel bezig met afval en onze eigen grondstoffen, maar ook met de leerlingen hebben we bijvoorbeeld afval geprikt in het bos. Zoals ik al zei maken we graag gebruik van de schoolomgeving, via Staatsbosbeheer hebben we een rondleiding gedaan op zoek naar sporen van de bever. En groep 6 is recent naar het bezoekerscentrum geweest. Ik ben nu ook wel benieuwd naar andere lespakketten in het aanbod van het NDE centrum waardoor er nog wat meer een lopende lijn in zou kunnen komen!’’
Wat blijft je bij aan dit project?
‘’Ik vond het mooi om te zien dat ik de leerlingen nauwelijks hoefde aan te sporen om mee te doen, ze waren direct enthousiast. Zeker leerlingen die niet de hele dag in het klaslokaal achter de boeken willen of kunnen zitten, konden hier helemaal hun ei in kwijt. Bijvoorbeeld wanneer we een boomstam optilden en daar wel vijftig pissebedden zaten, dat soort dingen gaf ze echt ontzag voor de natuur. Ik geloof ook dat verwondering zorgt voor waardering voor de natuur. Dan ga je er immers beter mee om.’’
Zelf aan de slag
Wil jij ook aan de slag met dit lespakket en de NIKON microscopen? Dat kan! Via deze NDE centra kan je ermee aan de slag:
- Hertenkamp (Enkhuizen)
- De Grote Rivieren (Maasdriel, West Maas en Waal, Zaltbommel)
- Natuur en Milieuorganisatie Overijssel
- Papaver Delft
- Utrecht Natuurlijk
- Natuur- en milieueducatie Haarlem
- Stichting GreenArtLab (Zwolle)
- Stad & Natuur Almere