Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

Extern nieuws | Bron: www.hetkind.org


Ons onderwijs is verworden tot een verlengstuk van de economie. Leerlingen krijgen niet of nauwelijks de noodzakelijke basiskennis en –competenties voorgeschoteld om de wereldwijde duurzaamheidsproblemen het hoofd te bieden. In plaats daarvan bereiden scholen leerlingen hoofdzakelijk voor op een leven lang flexibel werken om inkomen te generen.

Dit artikel is eerder verschenen in het themanummer ‘Duurzaamheidseducatie’ van het tijdschrift Milieu (2016), p. 26-27.
Op donderdag 12 april verzorgt Arjen Wals, hoogleraar Transformatief Leren voor Sociaal-ecologische Duurzaamheid/Unesco Chair te Wageningen, de onderwijsavond in Driebergen. De titel van zijn lezing is: Duurzaam ontplooien in een on-duurzame wereld – toekomstbestendig onderwijs in tijden van crises.

girl 516341 1280 768x431Duurzaamheid omvat meer dan het sluiten van kolencentrales of de overstap op elektrische auto’s. Een duurzamere wereld vraagt om een transitie in ons denken en in de waarden die we nastreven. De rol van onderwijs bij het realiseren van een dergelijke transitie wordt enorm onderschat en krijgt nauwelijks aandacht in het duurzaamheidsbeleid. Integendeel, het huidige onderwijs is vooral gericht op het aanleren van bekwaamheden om te kunnen opereren binnen het huidige economische systeem. Voorop staat de voorbereiding op een leven lang flexibel werken om inkomen te generen. Inkomen dat het liefst zo snel mogelijk weer wordt uitgegeven om de economie draaiende te houden. Los van de vraag of het leven geen andere betekenis heeft dan werken en ‘consumeren’, wordt steeds duidelijker dat er ecologische grenzen zijn waarbinnen we moeten leren leven. Permanente groei voor iedereen, overal en voor altijd, is sowieso een illusie.

Hybride leeromgeving
Nu is integreren van duurzaamheid in onderwijs geen eenvoudige zaak. Het begrip ‘duurzaam’ is niet eenduidig. Vragen als ‘Zijn biologische groenten beter voor het milieu?’ of ‘Zijn zonnepanelen duurzaam?’ worden gelukkig steeds vaker en door steeds meer mensen gesteld, maar de antwoorden erop zijn niet altijd gemakkelijk te geven en ze veranderen in de tijd. Het wordt nog lastiger wanneer deze onduidelijkheid door bedrijven bewust word gecultiveerd en misbruikt om ons huidige op groei en consumptie gerichte systeem in stand te houden.

Deze onzekerheid en verwarring mag niet worden aangewend als een excuus om maar niets te doen, want daarvoor zijn problemen als klimaatverandering en extreme ongelijkheid te urgent. Wachten op duidelijkheid en zekerheid en tot die tijd doorgaan op de huidige weg is geen optie. Daarmee verwordt duurzaamheid feitelijk tot een permanente zoektocht waar zoveel mogelijk mensen bij betrokken moeten raken. Om de jongste generaties hiertoe goed uit te rusten, speelt ander onderwijs een sleutelrol. De competenties voor duurzaamheid zijn veelsoortig en breed en vereisen nieuwe hybride leeromgevingen die in tijd, plaats en interacties wisselen. Daarbij dienen de grenzen tussen disciplines, generaties, culturen, instellingen en sectoren te vervagen. We moeten scholen creëren die duurzaamheid ‘ademen’.

Ander onderwijs
Vanuit het perspectief van leren heeft duurzaamheid een aantrekkelijke onduidelijkheid. Hier gaat een uitnodiging vanuit om – met de kennis van nu – als school, wijk, gemeente of bedrijf zelf betekenis te geven aan duurzaamheid en zonodig te herijken. Dat lijkt vaag en abstract maar gebeurt op steeds meer plekken in de alledaagse praktijk. Zo zijn er wereldwijd al tienduizenden ecoschools: scholen die duurzaamheid integraal benaderen door in het curriculum ruimte te maken voor onderzoekend en ontdekkend leren, gericht op vraagstukken rondom energie, water, biodiversiteit, voeding en gezondheid. Daarnaast ‘vergroenen’ steeds meer scholen hun schoolomgeving en ontwikkelen zij relaties met partijen die zich rondom de school bevinden: gemeente, bedrijven, zorginstellingen.

Handelingsperspectieven
Kinderen moeten in een vernieuwd onderwijsstelsel competenties ontwikkelen die hen in staat stellen het handelen van de mensheid te wegen in termen van duurzaamheid. Daarbij dient niet langer eenzijdig de focus te liggen op de economie, maar op het creëren van een geïntegreerd beeld van een leefbare wereld. Het gaat immers niet alleen om de mens, maar om alle plant- en diersoorten en ecosystemen. Daarbij behoort veel aandacht uit te gaan naar het handelingsperspectief: naast aandacht voor het ontwikkelen van begrip en betrokkenheid, oefenen leerlingen in handelen en veranderen. Dit betekent niet dat rekenen, taal, lezen en andere basisvaardigheden niet meer nodig zijn. Integendeel, die blijven essentieel en ondersteunen onze jongste generatie juist in de zoektocht naar een duurzaam en betekenisvol leven. De overheid moet ruimte scheppen voor scholen om op deze manier vorm te geven aan hun maatschappelijke opgave. Duurzaamheid is gebaat bij ander onderwijs, waarbij het gaat om een heroriëntatie op mens en aarde.

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}