Scholen

Eco-Schools is hét wereldwijde programma voor scholen die met leerlingen werk maken van duurzaam denken en doen. Bekijk hieronder welke Eco-Scholen er al actief zijn. Sluit jij je ook aan bij deze internationale beweging? Je kunt Eco-School worden als je basisschool, middelbare school of mbo bent.

Zij doen al mee

Al meer dan 59.000 scholen in maar liefst 68 landen zijn actief binnen Eco-Schools. In Nederland zijn meer dan 160 scholen actief binnen Eco-Schools. Tijdens het proces komen scholen in aanmerking voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat van Eco-Schools.

Sluit je aan bij de community

Wil jij ook met je leerlingen aan de slag voor een duurzame toekomst? Of ben je al actief en wil je de volgende stap zetten? Wil je concrete handvatten en begeleiding voor de verduurzaming van jullie school? Dan is Eco-Schools er ook voor jou.

Begeleiders

Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Dit is een expert op het gebied van duurzaamheid en onderwijs. De begeleider ondersteunt de deelnemende Eco-Scholen in het proces naar de Groene vlag. Hiertoe zijn begeleiders door Eco-Schools Nederland bevoegd en getraind.

Omdat een begeleider op lokaal of regionaal niveau werkzaam is, kan deze expert helpen om aan te sluiten op ontwikkelingen en kansen in de omgeving van de school. Begeleiders zijn werkzaam bij een uitvoeringspartner van Eco-Schools in de omgeving van de school, zoals de gemeente of een centrum voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE).

Wie is er al actief?

Bekijk hieronder welke uitvoeringsorganisaties al betrokken zijn als begeleider.

31 juli 2025

Supporter MicroFix helpt scholen om E-waste tegen te gaan

E-waste is een groot probleem dat gevolgen heeft voor mens en de planeet. MicroFix gaat E-waste tegen door IT-apparaten voor scholen te repareren zodat ze langer mee kunnen. Als supporter van Eco-Schools vertellen ze meer over hun missie! Jullie motto is: Samen tegen e-waste. Wat is E-waste en…
14 juli 2025

Zomeractiviteiten rondom duurzaamheid

In de vakantie is er geen onderwijs, maar je kan je natuurlijk nog steeds laten inspireren rondom duurzaam onderwijs. Leer op een leuke manier over thema's als voedsel, biodiversiteit en water bij jouw lokale NDE-centra! We zetten een paar leuke activiteiten op een rijtje, om zelf te doen, met je…
04 juli 2025

Eco-Schools workshops: actief aan de slag met schoolleiders en leerlingen!

Het Eco-Schools Nederland team bestaat uit professionals met elk hun eigen expertise rondom duurzaam onderwijs. We helpen scholen graag, zowel bestaande Eco-Schools als scholen die nog aan het begin van hun duurzame reis staan. De afgelopen periode hebben we drie heel verschillende, maar stuk voor…
26 mei 2025

Eco-School van de maand: Helen Parkhurst

Onderlinge uitwisseling is ontzettend waardevol binnen de Eco-Schools beweging. Wat voor jou heel normaal is, is voor een andere school een hele bruikbare tip. De Helen Parkhurst school in Almere is Eco-School van de maand en vertelt hoe zij binnen Almere leren van andere scholen! Wat zijn een…
13 mei 2025

Eco-Schools draagt bij aan wereldburgerschap

Deze maand bracht de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs 2025 uit. In deze publicatie brengt de Inspectie feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. In het rapport wordt aangegeven dat meer dan ooit…
12 mei 2025

Eco-School van de maand: de Starter

Bewustzijn creëren is voor veel Eco-teams een belangrijk onderdeel van Eco-Schools. Hoe motiveer je anderen om je duurzaam te gedragen? De Starter heeft op een leuke manier een gedragscampagne op stelten gezet rondom hun groene schoolplein. Ze vertellen hier meer over als Eco-School van de maand!…
17 april 2025

Wereldrecord Wortelles

Tijdens de Week van de Schooltuin organiseert de Alliantie Schooltuinen het Wereldrecord Schooltuinles met de Grote Wortelles en duiken met zoveel mogelijk kinderen tegelijk in de wereld van de wortel! Een lastige opgave? Welnee! En al helemaal niet als jij ook meedoet. Wil jij je inzetten voor…
08 april 2025

Pilot Duurzaamheidscoördinatie in het Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek van Leren voor Morgen en SME blijkt dat duurzaamheid nog weinig structureel verankerd is in het onderwijs. Ook is er behoefte aan en draagvlak voor ondersteuning rondom duurzaamheid in het onderwijs. Deelnemende VO scholen aan het Eco-Schools programma in Nederland herkennen deze…
03 april 2025

Global Action Days 2025

Global Action Days 2025: Samenwerken om de ecosystemen van onze planeet te herstellen! Van 22 april tot 6 mei 2025 vinden de Global Action Days 2025 plaats, een campagne die volledig gericht is op het herstel van ecosystemen. Deze campagne valt samen met de UN Decade on Ecosystem Restoration en…
31 maart 2025

Twee Eco-Schools winnen Duurzame Docent Verkiezing 2025

Op 26 maart vond de Duurzame Docent Verkiezing 2025 plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar de meest inspirerende docenten op het gebied van duurzaamheid in het zonnetje werden gezet. Het thema van dit jaar ‘Samen leven: van ego naar eco’, benadrukte de kracht van onderwijs in verbinding…
28 maart 2025

Eco-School van de maand: Elzendaalcollege

Wie aan natuur denkt, denkt misschien aan bergen of koraalriffen. Maar in Nederland hebben we prachtig en unieke natuurgebieden. Door hier meer over te leren en het te waarderen, kunnen leerlingen én docenten er beter zorg voor dragen en zo duurzamer denken en handelen. Het Elzendaalcollege ligt…
14 maart 2025

LAKS en Eco-Schools lanceren flyer met duurzame acties voor leerlingen

Leerlingen moeten de regie in handen hebben van hun eigen toekomst, dat is iets waar LAKS en Eco-Schools het over eens zijn. Leerlingen hebben zelf namelijk veel creatieve en inspirerende ideeën om het onderwijs te veranderen, mede-leerlingen inspraak te geven en hun geluid te laten horen. Dit…
04 maart 2025

Eco-School van de maand maart: Hoeksch Lyceum

Student-led change is een belangrijk principe in het Eco-Schools programma. Leerlingen staan voorop en hun ideeën moeten leidend zijn voor verduurzaming. Maar vervolgens is het natuurlijk ook belangrijk om hun inzet organisatorisch in goede banen te leiden. Hoe zorg je voor een goede balans tussen…
03 februari 2025

Eco-School van de maand februari: RGO Middelharnis

Leerlingen en docenten buiten het Eco-team inspireren om bezig te gaan met duurzaamheid, dat kan best een uitdaging zijn. RGO Middelharnis vond een creatieve manier die voor hun school heel goed werkt, namelijk met een fotowedstrijd! Op deze manier stimuleren zij leerlingen en personeel om de…
21 januari 2025

Een Boomfeestdag laat kinderen de natuur ervaren

Stichting Nationale Boomfeestdag zet zich al sinds 1957 in om elk kind in aanraking te brengen met de natuur. Dat doen ze met educatiemateriaal en door scholen de mogelijkheid te bieden ommee te doen aan een Boomfeestdag, waar leerlingen zelf bomen mogen planten. Sinds kort zijn ze supporter van…
16 december 2024

Eco-School van de maand januari: OBS de Klimroos

OBS de Klimroos heeft in december hun zilveren audit gehaald, door hun diverse duurzame inzet voor bijvoorbeeld een insectenhotel, een schone omgeving en duurzaam en gezond voedsel. Voor hun route richting de Groene Vlag zetten ze ambitieuze doelen. Ze delen hun resultaten tot nu toe én hun…
02 december 2024

Eco-School van de maand december: RSG Pantarijn

Voor een school is het belangrijk om dat duurzaamheid omarmd wordt op alle niveaus binnen de school, van facilitair tot bestuursniveau. Bij RSG Pantarijn is het inmiddels zo ver dat de directie duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, een mooie prestatie. Hoe kan je als Eco-Team hier naartoe werken?…
19 november 2024

Hoe draag je met aandacht voor natuur en milieu bij aan een Gezonde School?

Je kunt aan de hand van veel verschillende thema's werken aan de gezondheid van leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, welbevinden, mediawijsheid en beweging. Maar ook met aandacht voor milieu en natuur draag je bij aan de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen en meer bewustzijn…
19 november 2024

30 jaar Eco-Schools: mijlpalen van Nederlandse Eco-Schools

Eco-Schools bestaat wereldwijd 30 jaar dit jaar! En ook in Nederland is dat reden voor een feestje, want ook hier zijn scholen die al flink lang aan de weg timmeren. Duurzaamheid is immers niet iets van de laatste jaren: juist van de koplopers die al lang bezig zijn, valt veel te leren. In dit stuk…
28 oktober 2024

Eco-School van de maand november: De Amersfoortse Berg

Als Eco-Team is het essentieel om in kaart te krijgen waar de belemmeringen zijn in de reis naar een duurzame school. Waar zitten de knelpunten voor mensen in de school om hieraan te werken? En hoe kan je hen daarbij helpen? De Amersfoortse Berg heeft dit voor hun school in kaart gebracht én…
11 oktober 2024

Eco-School van de maand oktober: KSE

Hoe zorg je ervoor dat een duurzaam alternatief ook echt gebruikt wordt? KSE werkt als Eco-School aan het thema afval. Zij werken niet alleen aan recycling en afvalscheiding, maar ook hard aan het motiveren van leerlingen om dit ook daadwerkelijk te doen en hier samen over te leren. Daarnaast staat…

Each school participating with Eco-Schools has its own mentor. This mentor is a professional in the field of sustainability and education. He or she works at an Eco-Schools implementation partner in the vicinity of the school, such as the municipality or a center for nature and environmental education (NME).

These counselors are affiliated with Eco-Schools.

Portfolio

Welcome! In our online Eco-Schools community we show each other how we work on sustainability at school.

Inspire each other

Via your own portfolio you can add actions that you as an Eco-Team are proud of. You can enter this on your My Eco-Schools page. You can view someone else's portfolio below. In this way we inspire and help each other!

Maandag 12 april vond het webinar over de Eco-Schools vernieuwing plaats. Scholen, begeleiders en andere geïnteresseerden kregen een inkijkje in de filosofie achter Eco-Schools, de ambitieniveaus en de praktische invulling van het programma. Vanaf het nieuwe schooljaar 2021/2022 is het vernieuwde Eco-Schools operationeel en kunnen Eco-teams een frisse start maken met nog meer duurzaam denken en doen op school. In dit artikel lopen we het webinar nog even door en bespreken we de vragen die we van scholen hebben gehad.  Wil je de webinar ook nog terugkijken? Dat kan via deze link!

Community

Tijdens het webinar zijn we zeven punten met de bijbehorende vernieuwingen langsgegaan. Te beginnen met ‘Community’. Vanuit Eco-Schools komt er meer ondersteuning om scholen met elkaar te verbinden en onderling mooie voorbeelden te delen. Voor dit onderdeel worden er de komende maanden meer concrete punten met jullie gedeeld, dus houd je mail goed in de gaten.

Filosofie met vijf pijlers

De filosofie van Eco-Schools bestaat uit de volgende vijf pijlers:

  1. Leerlingen staan centraal (leerlingen centraal)
  2. De school zet steeds duurzame stappen – groot of klein (proces)
  3. Duurzaamheid heeft een vaste plek in het onderwijs (onderwijs)
  4. Duurzaamheid is zichtbaar in het gebouw en de omgeving (gebouw)
  5. Iedereen in en rond de school doet mee (community)

Deze vijf punten omschrijven wat Eco-Schools is. Dit omdat wij merkte dat er behoefte was aan het grotere plaatje: Waar staat Eco-Schools nu echt voor? Het belangrijkste punt hierbij is dat leerlingen centraal staan.  

Ambitieniveaus

Wij zien Eco-teams als bomen in een context: soms op zichzelf, soms als onderdeel van een levendig ecosysteem. Wij hebben hier 4 ambitieniveaus aan gekoppeld: boom, tuin, park en bos. Waarbij het Eco-team de boom is die soms helemaal alleen staat en soms omringd door anderen. Dit wordt verder toegelicht in onderstaande afbeelding.

ambitieniveaus

Wij willen met deze ambitieniveaus scholen helpen met de vragen: Wat is jouw plan? Wat is jouw ambitieniveau? Waar denk je dat je staat en waar wil je naar toe groeien? Op deze manier kunnen wij elk Eco-team op haar eigen ambitieniveau begeleiden en vervolgens gerichte adviezen geven in het audit rapport.

Toolkit

Eén van de manieren waarop wij Eco-scholen gaan begeleiden is via de toolkit. Dit is een online bibliotheek vol praktische tools voor Eco-teams om mee aan de slag te gaan. De toolkit komt in plaats van het handboek. De toolkit is:

  • praktisch toepasbaar en gemakkelijk te downloaden via werkbladen;
  • uit te voeren en te begrijpen voor leerlingen;
  • een manier om samen te werken en inspiratie op te doen voor verschillende thema’s.

De toolkit wordt een dynamisch systeem. Dit houdt in dat er dingen bij en af gaan. Wanneer er bijvoorbeeld iets niet goed werkt of verouderd is, wordt dit weggehaald. Het 60 pagina’s tellende handboek wat er nu is wordt omgezet naar praktisch toepasbare tools.

Portfolio

Een ander aspect wat Eco-teams veel gaat helpen is het portfolio. Dit gaat een plek worden waar het Eco-team laat zien waar ze trots op is. Verder inspireert het andere Eco-teams en is het de basis voor audits. Voor het portfolio geldt dat er veel vrijheid is in hoe jullie je duurzame stappen presenteren. Dit kan bijvoorbeeld via filmpjes, posters, mindmaps.. alles kan! Deze zijn via de website gemakkelijk te bekijken waardoor andere scholen hier inspiratie uit kunnen opdoen.

Audits

Het doel van de audits blijft hetzelfde: laten zien waar je trots op bent en het stimuleren van reflectie. Met de audits sla je een mijlpaal in het proces waar je zo lang aan hebt gewerkt en laat je zien waar je als Eco-team nu staat. We laten de stappen zoals die nu zijn los en gaan de filosofie van de vijf pijlers als referentiepunt gebruiken. Het aanvragen van de audit bestaat straks uit de volgende onderdelen:

  • Portfolio aanleveren (Eco-team)
  • Vragenlijst invullen (coördinerend docent en schoolleider samen)
  • Bijlagen uploaden (verslagen, actieplan, etc.)

Vernieuwing van de thema’s

De bedoeling van de thema’s is dat Eco-teams praktisch aan de slag gaan met duurzaamheid in en rond de school. Dit hebben wij vernieuwd, omdat niet alle thema’s even praktisch en begrijpelijk waren, werden gewaardeerd of niet veel werden gebruikt. Met de vernieuwing hebben wij toegewerkt naar een thema set die voor de leerlingen leuk is en inspeelt op hun leefwereld/belevingswereld zodat Eco-Schools echt ván leerlingen is. 

themas

De bovenstaande afbeelding laat de oude en de nieuwe thema’s zien. De nieuwe thema’s hebben de volgende inhoud:

Klimaat: doet recht aan de klimaatactie die leerlingen willen
De bedoeling van de thema’s is dat Eco-teams praktisch aan de slag gaan met duurzaamheid in en rond de school. Dit hebben wij vernieuwd, omdat niet alle thema’s even praktisch en begrijpelijk waren, werden gewaardeerd of niet veel werden gebruikt. Met de vernieuwing hebben wij toegewerkt naar een thema set die voor de leerlingen leuk is en inspeelt op hun leefwereld/belevingswereld zodat Eco-Schools echt ván leerlingen is. Bovenstaande afbeelding laat de oude en de nieuwe thema’s zien. De nieuwe thema’s hebben de volgende inhoud:

Geld, Mensen en Spullen: doen recht aan duurzame economieën, sociale duurzaamheid, nieuwe economie en circulaire economie

Natuur: meer aandacht voor waarde van groen en biodiversiteit

We hebben naast de nieuwe thema’s ook een aantal thema’s laten vervallen. Dit is waarom:

Communicatie: is nu verweven in pijler ‘community’ en is van toepassing op alle thema’s

Gebouw & omgeving: is nu een pijler en heeft te maken met allerlei thema’s: energie, natuur, water, afval etc.

Gezondheid & hygiëne: bepaalde gezondheidsaspecten zijn nu verweven in thema’s voedsel en vervoer. Bijvoorbeeld duurzame schoonmaakmiddelen is nu verweven in het thema ‘spullen’.

Veiligheid & burgerschap: fysieke veiligheid is vervallen, inclusieve omgeving (rolstoeltoegankelijk, etc.) is verweven in het thema ‘mensen’ net zoals dat de sociale veiligheid en burgerschap nu verweven is in het thema ‘mensen’.

Verder hebben wij voor alle thema’s deelonderwerpen vastgesteld. Dit zijn 3 á 4 onderwerpen die onder het thema hangen om concreet en tastbaar te maken waar je dan aan kunt werken als je met dat thema aan de slag gaat.

Q&A over de vernieuwing

  • Brengt de vernieuwing meer werk voor ons met zich mee?

Het is niet méér, maar leuker werk. Het zit beter en efficiënter in elkaar. Minder papierwerk, meer inspiratie, meer verbinding tussen scholen en tools die inspelen op de actualiteit en behoefte van de Eco-teams. 

  • Hoe ga ik om met de vernieuwing?

Behoud wat je doet, alles is in te passen in de vernieuwde aanpak. De online omgeving van Eco-Schools is het centrale punt waar je vanaf het nieuwe schooljaar alles terug kunt vinden en documenteren. Mochten er vragen zijn, dan kun je je vraag stellen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of je begeleider.

  • Wat doe ik met de audits?

Je kan voor de zomer (uiterlijk 1 juni) een audit aanvragen. Voor de meeste scholen zal de reguliere auditvorm nog plaatsvinden, een beperkt aantal scholen kunnen meedoen aan de pilot van de vernieuwde audit. Na de zomer gaan de nieuwe auditvorm voor alle scholen van start. Vul het werkboek niet meer in, maar documenteer wel wat je doet. Bewaar verslagen bijeenkomsten, foto’s van PR-momenten, het Eco-team in actie, posters en online acties.

  • Waar blijven het werkboek en handboek?

Vul het werkboek niet meer in als je voor de zomer geen audit meer gaat aanvragen, maar documenteer wel wat je doet. Bewaar verslagen bijeenkomsten, foto’s van PR-momenten, het Eco-team in actie, posters en online acties. Alles wat je nu in het werkboek vastlegt, leg je straks vast in je portfolio of stuur je simpelweg op als bijlagen bij je auditaanvraag. We gooien niks weg. Deze zomer halen we het werkboek offline, we zorgen wel dat hij beschikbaar blijft. Meer informatie hierover volgt.

  • Veranderen de kosten?

Nee, we blijven werken met het abonnementsmodel en de kosten blijven gelijk. Alleen wat je ervoor terugkrijgt, vernieuwt!

Jouw begeleider

Jouw begeleider

{phocagallery view=tag|tagname=Inspiratie|detail=8|limitcount=9}