Hoe zorg ik dat leerlingen zich betrokken voelen bij een online bijeenkomst? Is de balans tussen zenden en interactie goed verdeeld? Komt mijn boodschap duidelijk over? Dit zijn allemaal vragen die online samenwerken met zich meebrengt. Tijdens een webinar nam Ruth van Eco-Schools Nederland alle tips en tricks door die je hierbij  kunnen helpen.

Het sociale (groeps)proces valt weg of is veel minder aanwezig tijdens online bijeenkomsten. Dat is erg vervelend, omdat dit voor de motivatie van leerlingen  juist een essentieel onderdeel is. Om deze reden is het extra belangrijk om dit sociale aspect meer aandacht te geven. Dit kan je doen door te letten op de basisbehoeften van een groep; namelijk de behoefte aan invloed (mijn mening doet ertoe) en acceptatie (erbij horen).

Energizers

Hoe versterk je dit sociale deel nou online? Dit kan door onder andere gebruik te maken van energizers. Dit is een kleine opdracht die zorgt voor afwisseling in de les, voor het losmaken van energie en voor het richten van de aandacht. De energizer kan je aan het begin van een bijeenkomst doen, zodat iedereen er meteen lekker in zit. Ook kan dit halverwege effectief zijn, wanneer de energie wat is gezakt onder de deelnemers. Voorbeelden van energizers zijn een Dancebomb, Check-in of handtrucjes (zie Hugo Bakker op Youtube). Voor de Dancebomb laat je leerlingen zelf een Spotify-lijst samenstellen voor de bijeenkomst. Zet iedereen op mute en laat ze hun afspeellijst afspelen. Je kan dit zo gek maken als je zelf wilt. Laat de leerlingen bijvoorbeeld dansen in slow-motion, in kleine groepjes of huppelend. Wees creatief!

De Check-in spreekt eigenlijk al voor zichzelf. Hiervoor neem je 15-30 minuten de tijd om dingen te vragen zoals ‘’Wat was het eerste waar je vanochtend aan dacht?’’ of ‘’Welke vraag houd je op dit moment bezig?’’. Op deze manier weet je wat zich afspeelt bij de leerlingen en kunnen zij hun gedachten ook even verzetten. Andere tips zijn veel complimenten uitdelen, let op non-verbale signalen en benoem deze en werk zoveel mogelijk samen.

online goed samenwerken 2

Fysieke omgeving

Ook zijn er veel manieren om ICT en de fysieke omgeving in te zetten bij het samenwerken op afstand. Maak de lay-out van je presentatie zo voorspelbaar mogelijk. Op deze manier weten de leerlingen wat ze kunnen verwachten. Daarnaast is het tijdens sessies  belangrijk dat de leerlingen ook even ván het scherm af gaan. Verzin een opdracht waarbij leerlingen even naar een andere ruimte gaan, zoals:

  • Stuur leerlingen naar buiten met een foto-opdracht. Maak een foto van de groenste voortuin of de mooiste bloem;
  • Zoek een voorwerp in de woonkamer dat symbool staat voor jouw doel in het Eco-team, jouw eigen kracht of wat je dit jaar wil bereiken in het Eco-team;
  • Wedstrijdje in de pauze: loop naar de keuken en neem één theezakje mee. Toon dat voor de camera.

Afspraken en verwachtingen

Mede door de online prikkels is structuur aanbrengen online heel lastig. Maak helder wie, wat, wanneer, waar en hoe, want er is veel behoefte aan duidelijkheid. Om dit te bereiken kan je in de eerste bijeenkomst een waardencontract opstellen. Een waardencontract zorgt voor gezamenlijke verantwoordelijkheid, hoge betrokkenheid en het waarborgt de sfeer en veiligheid. Bespreek welke waarden belangrijk zijn voor de groep. Leg vaste keuzeopties voor, zoals bijvoorbeeld respect, aanwezig zijn, plezier hebben en focus. Maak daarna afspraken over tijd: hoe lang, hoe vaak en wanneer zien we elkaar? Tip: heb je het contract samen af? Zorg dan voor commitment, door met z’n allen ‘’Ja dit wil ik’’ te zeggen.

Webinar gemist?

Voor vragen of opmerkingen rond dit thema kan je contact opnemen met Ruth Pasternak via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.