Eco-Schools4.jpg

Vanaf september zal de toolkit ter vervanging van het werkboek gebruikt gaan worden! Ben je ook benieuwd naar hoe de toolkit eruit gaat zien? En wat er achter de schermen gebeurt om een zo goed mogelijke toolkit voor Eco-Scholen te ontwikkelen?  Lees dan verder!

De toolkit

Wat is de toolkit precies? De toolkit is de vervanging van het werkboek en gaat vanaf september online. Deze online bibliotheek staat vol met praktische tools en zijn de nieuwe hulpmiddelen die jullie gaan ondersteunen in het zetten van duurzame stappen. Denk aan: tools over hoe je jouw gebouw kunt verduurzamen, hoe je goed samenwerkt met het Eco-team en inspiratiemaatregelen om aan de tien thema’s te werken. Maar hoe zorgen wij dat Eco-Scholen er écht wat aan gaan hebben? Dit doen wij door de tools samen met leerlingen uit verschillende Eco-Teams te testen. Zo weten we zeker dat de tools goed aansluiten bij jullie behoeftes.

Toolkit testen op het CitaVerde College

Zo hebben wij afgelopen week de toolkit getest op het CitaVerde College in Nederweert. Toen we er aankwamen, viel ons meteen de mooie groene tuin op. Er was een prachtige Wadi aangelegd met veel verschillende planten en bloemen. Ook waren er bijenhotels op de muur te vinden en een kast voor vlinderpoppen. Het was duidelijk te zien dat er hard wordt gewerkt aan meer natuur op het plein door de leerlingen en docenten van het Eco-team, complimenten! Na een mooie rondleiding was het tijd om te beginnen met de klankbordsessie. 

Citaverde Eco Schools

De klankbordsessie

Toen alle 10 de leerlingen uit het Eco-team waren binnengedruppeld, begonnen we allereerst met een korte kennismaking. In het kennismakingsrondje konden de leerlingen verschillende vragen beantwoorden, zoals ‘wat vind je het leukste aan het Eco-team?’, ‘welk thema spreekt jou het meest aan?’ en ‘wat is het eerste wat je zou willen veranderen op jouw school?’. Er kwam al snel naar voren dat het Eco-team de natuur erg belangrijk vindt. Dit betekent meer planten in school, minder tegels op het schoolplein en ze vonden het werken met planten leuk. Daarnaast vertelden leden van het Eco-team dat zij het team zo leuk vinden omdat het een hechte club is en ze het belangrijk vinden om samen te werken aan meer natuur. 

Eco-scans 'mensen' en 'geld'

Twee nieuwe thema's van het Eco-Schools programma zijn de thema's 'mensen' en 'geld'. Na het kennismaken zijn we aan de slag gegaan met het testen van twee tools: namelijk de verdiepende Eco-scans voor deze twee thema's.  In groepjes van twee hebben de leerlingen deze tools uitgevoerd. De leerlingen gaven aan de thema’s leuk en ook erg belangrijk te vinden om aan te werken. Dat was goed om te horen! Daarna hebben we de Eco-scan besproken: wat vonden ze ervan? Er is met stellingen gekeken naar wat de leerlingen goed vinden aan de scan en wat er anders zou kunnen. Ook hebben de leerlingen post-its ingevuld met hun mening. Het was leuk om te zien hoe gedreven de leerlingen aan de slag gingen met het uitvoeren van de tools en nuttige feedback gaven. 

Na de klankbordsessie heeft het Eco-team nog even samen gezeten en zijn er nieuwe plannen bedacht. Zo is het Eco-team vastberaden om te werken aan duurzaamheid, ondanks dat het Eco-team net als veel andere Eco-Scholen dit jaar door de coronacrisis veelal heeft stilgelegen. Het is ook niet makkelijk in deze tijd, maar met de nieuwe toolkit willen we ervoor zorgen dat alle plannen en acties die het Eco-team wilt ondernemen optimaal ondersteunt worden. Door het testen van verschillende tools bij een klankbordsessie zoals deze willen we dat bereiken. Op naar een mooi nieuw schooljaar vol duurzame acties!

Maaike CitaVerde

Ook bijdragen aan de toolkit?

De komende tijd zullen wij verder werken met het (door)ontwikkelen van tools. Echter zullen er ook ná september maandelijks nieuwe tools verschijnen. Zo kan het aanbod blijven groeien op de wensen van Eco-Scholen. Heb je vragen of ideeën over de toolkit? Neem contact met ons op . Wij zullen je ook verder op de hoogte houden over de toolkit via de nieuwbrief.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.