Zone.college Twello (2).jpg

Eco-Schools vernieuwt vanaf schooljaar 2021-2022: wat verandert er? Wat blijft hetzelfde? Ruth van Eco-Schools Nederland legt dit uit en geeft antwoord op jullie vragen. Wil je de FAQ in video-vorm zien? Bekijk deze hieronder!

1. Wat is de reden voor de vernieuwing?

Jullie beter ondersteunen en beter inspelen op jullie behoeftes. We hebben dit gedaan door veel klankbordsessies te houden waar leerlingen, docenten en begeleiders input leverden.

2. Wat verandert er aan het werkboek?

Het werkboek gaat weg en wordt vervangen door een portfolio. Ook kun je praktisch aan de slag met een toolkit.

3. Wat houdt de toolkit in?

De toolkit is een online bibliotheek vol met praktische tools voor leerlingen en docenten van het Eco-team. Dit wordt allemaal weergegeven op max. 2 A4'tjes. Denk bijboorbeeld aan inspiratie voor ieder thema en hoe je hier actie in kunt ondernemen of een werkblad over stap 5 curriculumvernieuwing met succesvolle voorbeelden en een vernieuwde Eco-scan.

4. Wat is het portfolio?

Dit is een document waarin je 5 tot 10 gebeurtenissen verzamelt waar jullie als Eco-team trots op zijn. Zo orden je jullie tofste acties op één plek. Het portfolio lever je in bij een auditaanvraag. 

5. Moet ik mijn audit brons, zilver of groen anders voorbereiden?

Deels. Je levert nog steeds een vast aantal documenten aan. Je krijgt een checklist van ons waarin staat welke documenten dat zijn. Denk aan het portfolio, de Eco-scans en een vragenlijst ter reflectie op jullie groei. Het werkboek hoeft dus niet meer.

6. Wat is er anders aan de audit?

Je levert andere dingen aan. Verder komen we nog steeds op school langs voor de audit Groene Vlag en blijven brons en zilver deskaudits.

7. Blijven de deadlines hetzelfde? Blijven Brons, Zilver en de Groene Vlag bestaan?

Ja. Deadlines voor auditaanvragen blijven twee keer per jaar, uiterlijk 1 juni en 1 december. Ook werk je nog steeds  in 1 jaar naar Brons, 1,5 jaar naar Zilver en in 2 jaar aan de Groene Vlag. Langer kan natuurlijk ook, als jullie dat nodig hebben.

8. Wat verandert aan de thema’s?

We houden tien thema’s. Sommige thema’s waren echter verouderd. Daarnaast sluiten de nieuwe thema’s beter aan bij de SDG’s van de UN en de ontwikkelingen in onderwijsland. Daarom hebben we een paar nieuwe thema’s ontworpen: Mensen, Geld, Klimaat en Spullen. De naam van andere thema’s is net iets anders, maar de inhoud is hetzelfde.

9. Veranderen de zeven stappen?

Nee, die blijven hetzelfde.

10. Waar werk je precies naartoe?

Je werkt naar het worden van een duurzame school via de vijf pijlers: 

  1. Leerlingen staan centraal (leerlingen centraal)
  2. De school zet steeds duurzame stappen – groot of klein (proces)
  3. Duurzaamheid heeft een vaste plek in het onderwijs (onderwijs)
  4. Duurzaamheid is zichtbaar in het gebouw en de omgeving (gebouw)
  5. Iedereen in en rond de school doet mee (community)

11. Verandert de begeleiding?

Nee, de begeleiding verandert niet. Jouw begeleider brengen wij op de hoogte van de vernieuwing. Dat is in de volgende begeleidersbijeenkomst. Zo kun je lekker blijven samenwerken.

12. Verandert de Eco-scan?

De scan is aangepast op de vier nieuwe thema’s. Daarnaast is de taal begrijpelijker gemaakt voor leerlingen. Ook hebben we online vragenlijsten ontwikkeld die het Eco-team naar alle andere leerlingen kan versturen om te testen hoe anderen over een bepaalde situatie denken.

13. Wanneer is het nieuwe materiaal beschikbaar?

De nieuwe Eco-scan, een aantal tools, inloggegevens voor begeleiders en Eco-teams zijn begin september gereed. Dus een frisse start! 1 december kun je nieuwe audits aanvragen.

Heb je nog meer vragen?

Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. zodat we deze in de FAQ kunnen opnemen.