Logo MarklandCollegeOp het Markland College Zevenbergen staat in de week van 14 t/m 18 november het thema Duurzaamheid op het lesprogramma. Onlangs heeft de school voor voortgezet onderwijs aan de Gildelaan 82 het certificaat voor Koplopers in Duurzaamheid gekregen. Tevens is de school dit schooljaar gestart met het programma Eco-Schools.
Read More
 
Het creëren van een verbeterde leefomgeving in en om de school en een versterking van de bewustwording van het eigen leefmilieu zijn enkele redenen voor de school om hier mee te starten.De school doorloopt een zevenstapppenplan om uiteindelijk officieel erkend te worden als duurzame school en het internationale keurmerk de Groene Vlag te ontvangen. Inmiddels is er een intentieverklaring ondertekend en is er een werkgroep actief bestaande uit leerlingen, docenten en een directielid.
 
Tijdens de themaweek van 14 t/m 18 november staan er voor de leerlingen van de mavo, havo en het vwo diverse duurzaamheidsactiviteiten op het onderwijsprogrammaAlle leerlingen gaan aan de slag met een dvd over duurzaamheid. Voorts verwerken ze deze week de informatie van de door alle leerlingen ingevulde vragenlijst. Over de uitkomsten zal een klassengesprek worden gevoerd. Naast de schoolbrede activiteiten gaan de derdejaars aan de slag met de informatiepakketten Consumentenkeuze en duurzaamheid en Energy! (energie en klimaat). De leerlingen van het tweede leerjaar gaan werken met het tijdschrift Lekker belangrijk en krijgen een practicum waarbij vervuild water wordt gezuiverd. Het tijdschrift Lekker belangrijk staat ook op het lesprogramma van de brugklasleerlingen, die tevens van afvalmaterialen een kunstwerk gaan maken.

Ook de medewerkers (docenten en onderwijsondersteunend personeel) gaan in de themaweek aan de slag met duurzaamheid. Dinsdag 15 november wordt voor hen van 14.30 tot 15.45 uur op school de ‘Duurzaam doe je zelf-show’ van COS Brabant gehouden. Dit is een interactieve quiz met kennisvragen, doe-activiteiten en interactieve spellen, waardoor de deelnemers op een ludieke en laagdrempelige manier kennismaken met duurzaamheid.

Na de themaweek wordt de volgende stap gezet: er wordt een milieuscan (een vragenlijst over onderwerpen die met duurzaamheid te maken hebben, maar dan vooral gericht op de school) ingevuld. Bovendien zal er onderzoek worden gedaan naar de biodiversiteit van de catering op school. Na het uitvoeren van de scan volgt een actieplan, waaraan de leerlingen een actieve bijdrage gaan leveren. Ze zullen onder meer betrokken worden bij het opstellen en eventueel wijzigen van de gedragsregels en het kiezen en initiëren van activiteiten.