Door mee te doen aan Eco-Schools kan je als school hét internationale keurmerk voor duurzame scholen ontvangen: de Groene Vlag. Je behaalt de Groene Vlag door het Zevenstappenplan te doorlopen. Hier doe je ongeveer twee jaar over. Heb je de Groene Vlag behaald? Dan blijf je jezelf ontwikkelen als duurzame school. Elke twee jaar krijg je opnieuw een audit (een keuring) om te kijken of je de Groene Vlag mag behouden.
Op weg naar de eerste Groene Vlag
In het traject naar de eerste Groene Vlag vinden twee audits plaats: voor het Bronzen certificaat en het Zilveren certificaat. Met deze certificaten laat je zien dat jullie school op weg is naar de Groene Vlag.
De audit voor het Bronzen certificaat kan worden aangevraagd na het doorlopen van stap 1 tot en met 4. Dit is voor de meeste scholen één jaar na de start. Het Zilveren certificaat kan worden aangevraagd na het doorlopen van stap 5. Dit is ongeveer een half jaar na het behalen van het Bronzen certificaat.
Om in aanmerking te komen voor deze certificaten vraag je een audit aan via je eigen inlogpagina op deze website. Vanuit Eco-Schools Nederland voeren wij de audits uit. Dit doen we op kantoor, op basis van het ingevulde werkboek. Na de audit ontvang je van ons een rapport, waarin we terugblikken op wat jullie hebben gedaan en aanbevelingen geven voor de volgende stappen.
De Groene Vlag
De Groene Vlag kan je als school aanvragen na het doorlopen van alle zeven stappen. Ook deze audit kan je aanvragen via je eigen inlogpagina op deze website. Om deze audit te doen komt er iemand van Eco-Schools Nederland naar jullie school. Ook na deze audit krijg je een rapport met een terugblik en aanbevelingen voor het vervolg.
De Groene Vlag is een proceskeurmerk. Dat wil zeggen dat het veranderproces centraal staat. Het keurmerk wordt toegekend aan scholen:
- met de wil en motivatie om steeds verder te groeien als duurzame school,
- die continu bezig zijn om duurzaamheid in alle aspecten van de school te integreren,
- waar de betrokkenheid van leerlingen, docenten en management groeit,
- waar leerlingen de ruimte krijgen om initiatief te nemen en actief betrokken worden bij het verduurzamen van de school,
- die ook buiten de school steeds meer mensen weten te betrekken om samen te werken aan duurzaamheid, bijvoorbeeld buurtbewoners, lokale organisatie en bedrijven en de gemeente,
- die gestructureerd werken aan het verduurzamen van het curriculum,
- en steeds meer verbanden weten te leggen rond duurzaamheid.
Met de audit kijken we dus naar jullie mooie resultaten, maar vooral ook naar de ontwikkeling die jullie als school doorlopen. Bij de Groene Vlag staat het proces centraal, omdat de weg naar een duurzame school er voor iedere school anders uitziet. Iedere school heeft een andere beginsituatie en andere uitdagingen. Ook zien we duurzaamheid niet als een eindpunt, maar als een ontwikkeling, waarbij het duurzaam denken en doen van mensen erg belangrijk is.
Na de eerste Groene Vlag
De Groene Vlag is twee jaar geldig. Het is daarom belangrijk om ook na het behalen van de Groene Vlag de school te blijven verduurzamen met behulp van Eco-Schools. Na twee jaar vindt er opnieuw een audit plaats. Hierbij wordt gekeken of jullie school zich heeft verbeterd en ontwikkeld in vergelijking met de vorige audit. Na elke audit mag je de vlag weer twee jaar hijsen.
Criteria
Om te beoordelen of een school voldoet aan de vereisten voor het Bronzen certificaat, het Zilveren certificaat en de Groene Vlag maken we gebruik van criteria. Deze criteria beschrijven wanneer een school een voldoende, heel goed of uitstekend scoort. Je kunt de criteria downloaden om te zien waar je allemaal aan moet voldoen.
Download de criteria van Eco-Schools
Lees de criteria van links naar rechts. Je begint bij de beschrijving onder voldoende. Kan je die afvinken? Ga dan naar goed. Kan je ook deze allemaal afvinken? Ga dan door naar heel goed etc.
In totaal zijn er 32 criteria voor voldoende. Een school die voor het Bronzen of Zilveren certificaat gaat of de eerste Groene Vlag mag op drie onderdelen onvoldoende scoren.
Als er goede redenen voor zijn kunnen de criteria door de auditeur flexibel worden gebruikt. Zo kan het gebeuren dat een school niet letterlijk aan de criteria voldoet, maar wel een vergelijkbaar niveau of resultaat heeft. Daarnaast kan het zijn dat bepaalde criteria niet, nog niet of niet meer relevant zijn voor een school.
Meer weten over audits
Wil je meer weten over hoe het werkt met audits? Hier vind je alle informatie over het aanvragen en uitvoeren van audits.