Les

Waterberging in de stad
Begrijpen van hoe waterberging in de stad in zijn werk gaat en waarom het belangrijk is.
- Waarom ben je trots op deze les?: Omdat de leerlingen aan de hand van ons eigen schoolterrein kunnen zien hoe je ervoor kunt zorgen dat regenwater in de grond zakt en niet afstroomt naar het riool.
- Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Kijk eens in de directe omgeving of je ook van dit soort voorbeelden kunt vinden en ga er langs met je klas.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: Stedelijk Gymnasium Breda

Sedumcassettes inzaaien
Tijdens de les Groen hebben onze leerlingen sedumcassettes ingezaaid. De plantjes worden in de maanden hierna gekweekt, zodat in het voorjaar wanneer de plantjes groot genoeg zijn, de cassettes op het dak van ons buitenlokaal geplaatst kunnen worden.
- Waarom ben je trots op deze les?: We werken tijdens de lessen aan een tastbaar resultaat voor onze school, waar we nog jaren plezier van hebben.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: Yuverta mavo Nederweert

Wekelijkse ecoschools bijeenkomst
AGENDA BIJEENKOMST ECO-TEAM Betreft: Doelstelling en resultaat van betreffende bijeenkomst Aan: Van: Finn Weckseler, lid van Eco-Team Pantarijn Datum en tijd: 13.15, 23/02/2023 Plaats: Lokaal 0.30, Pantarijn 1. Opening • Aan het begin van de bijeenkomst zijn wij elk lid langsgegaan om te horen wat die afgelopen les heeft gedaan en hun plan voor deze bijeenkomst. Een paar leden konden er vorige les niet bij zijn, maar de rest van ons Eco-Team was vorige keer aan de slag gegaan met hun eigen opdrachten. Elk van deze opdracht draagt bij aan ons gemeenschappelijk doel: Pantarijn meer natuurvriendelijk en duurzaam maken, van het gebouw tot het klasmateriaal. Na deze terugkomst op vorige bijeenkomst, zijn de groepen zelf aan de slag gegaan. 2. Mededelingen • Bij het aankomend Pantarijn festival is er een plan voor het Eco-Team om de groene vlag te hijsen. De vlag en overige benodigdheden moeten nog geregeld worden met Eco-Schools. 3. Agendapunten • Inventarisering (Terugblik vorig overleg) • Actie- en aandachtspunten • W.V.T.T.K • Rondvraag & Afsluiting 4. Verslag vorig overleg en actiepunten • Het Merch-Team: Vorig overleg is het Merch-Team naar een kunstdocent gegaan voor een uitleg van de drukpers. Het Merch-Team is bezig met het ontwerpen van duurzame truien met het zelfgemaakte logo van ons Eco-Team. Het Team is bezig met het drukken van deze truien en de keuzes die zij hierbij moeten maken. De vraag is of ze dit zelf willen doen met de drukpers op school, of met de hulp van een bedrijf. Ook zijn ze langs de LO-sectie geweest, sinds er daar vraag was om truien van het Eco-Team. Nadat er een overleg was over het beeld dat de docenten hier bij hadden, bleek het dat de wens die de LO-sectie had niet overeenkwam met het ontwerp van het Merch-Team. Dit zorgde vooral dat het Merch-Team minder last op de schouders had, sinds deze vraag zorgde voor best wat extra werk naast de dingen die zij al moesten doen. • Het Plantenteam: Vorig overleg is dit team aan de slag gegaan met een plattegrond van een lokaal tekenen. Dit zou gebruikt kunnen worden om docenten aan te tonen waar in hun lokaal het beste planten kunnen staan. Ons schoolgebouw is de laatste tijd al een stuk groener geworden en er zijn veel meer planten te zien dan voorheen, maar dit kan altijd nog beter. Ook hebben zij onderzoek gedaan naar de verschillende soorten planten die in deze lokalen neergezet kunnen worden. • Het Kunstteam: Vorig overleg is dit team aan de slag gegaan met hun muurschildering. Voor deze schildering hebben zij al een plek in gedachten. Deze plek op de muur hebben zij opgemeten om zo een realistisch ontwerp te kunnen maken. Ze zijn ook aan de slag gegaan met dat ontwerp en hadden als onderdeel daarvan foto’s opgezocht. Deze foto’s horen aan te tonen wat wij met ons Eco-Team tot nu toe gedaan hebben en zullen verwerkt worden in de schildering. Vervolgens zijn wij per team nog een keer langsgegaan om te vragen wat hun volgende acties zijn. • Het Merch-team: Deze bijeenkomst zal het Merch-Team verder werk verrichten om hun truien ontwerp te perfectioneren. Hiermee zullen zij aan de slag gaan door het design op de rug verder af te maken. • Het Plantenteam: Dit team gaat nu verder aan de slag met de vergroening van verschillende lokalen op het Pantarijn. Ook gaan zij speciale posters ontwerpen voor de prullenbakken in onze school. • Het Kunstteam: Het Kunstteam gaat nu aan de slag met het schrijven van tekst die bij de foto’s van de muurschildering kunnen. Dit team gaat ook nog verder met het verbeteren van het concept van de schildering zelf. Het idee voor deze muurschildering moet ook nog gepresenteerd worden. Deze presentatie gaan zij nu voorbereiden. Verder gaat het Kunstteam op zoek naar een back-up locatie in het geval dat de originele plek van de muurschildering niet mogelijk is. 5. W.v.t.t.k. Later in onze bijeenkomst werd er nog iets gemeld richting het Kunstteam. Volgende keer wanneer wij als Eco-Team bijeenkomen, hebben zij de mogelijkheid om te praten met Laura, de PR-manager van het Pantarijn. Met haar kunnen zij een verder gesprek voeren over wat er precies kan met het ontwerp van de muurschildering. 6. Rondvraag Nadat elk team liet weten wat zij vorige bijeenkomst hadden gedaan en hun plannen voor deze keer, was het voor iedereen duidelijk wat zij nu konden gaan doen. Er waren geen verdere vragen. https://eco-schools.nl/mijn-eco-schools/audit-aanvragen/groene-vlag
- Waarom ben je trots op deze les?: Omdat deze les wederom heeft laten zien hoe het het team lukt om meerdere projecten aan te pakken en om de leerlingen in hun eigen kracht te laten staan.
- Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Maak meerdere subgroepjes wanneer het team wat groter is (zoals nu bij ons het geval). Laat leerlingen zelf kiezen aan welk project ze willen werken.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: RSG Pantarijn

tijdschakelaar
aan het begin moesten wij een milieu scan doen. uit die milieu scan bleek dat er heel veel stroom verloren gaat. dit komt doordat de lampen buiten dag en nacht branden. ook houden ze geen rekening met de vakantietijden. wij hebben toen bedacht om een tijdschakelaar op te hangen met vakantietijden en de mogelijkheid om de lampen ongeveer 3 uurtjes per dag te laten branden. wij hebben hiervan de kostprijs berekend en we hebben iemand ingeschakeld om te kijken of ons idee mogelijk is. we hebben ook een presentatie gemaakt en deze hebben we gepresenteerd aan de directeur
- Waarom ben je trots op deze les?: wij zijn trots op deze lessen want we hebben veel tijd besteed aan de presentatie en de eco scan. wij zijn trots omdat we alles af kregen ondanks dat we nog heel laat zijn gewisseld van onderwerp omdat andere dingen niet mogelijk waren.
- Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: probeer heel goed door te werken en zorg er voor dat je in een groepje komt te zitten waarin dit mogelijk is. ook moet je je heel goed voorbereiden op het geven van de presentatie aan de directeur, want anders vallen er heel veel doodse stiltes en dit is erg ongemakkelijk
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: Zone.college, Locatie Zwolle

Water Zone.College
wij als leerlingen merkten dat we moeilijk een bidon onder de kraan kregen. en ook dat het watertappunt niet opvalt en vel lopen is. daarom is ons plan om Water drinken te stimuleren op het Zone.College. wij hebben hiervoor 2 plannen gemaakt. plan 1 is om extra watertappunten te plaatsen in de school. plan 2 is om de kranen bij de kleedkamers te verhogen en te vervangen met een sensor. we hebben bij ons idee gelukkig ook hulp gehad van de conciërges en docenten. met die hulp hebben we een prachtige presentatie gemaakt om te zorgen dat waterdrinken normaler wordt op school.
- Waarom ben je trots op deze les?: Omdat wij een hele mooie presentatie hebben gemaakt en het OMT het ook een goed idee vond. We zien nu ook al resultaat naar aanleiding presentatie. namelijk dat de koffiemachine verplaatst is zodat het huidige water tap punt beter zichtbaar is.
- Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Laat de klas niet zelf de groepjes maken, laat de docent groepjes maken van ongeveer 3 personen. en als docent zijnde: zorg dat je de groepjes zo veel mogelijk ondersteunt en helpt waar nodig is. als je vragen hebt moet je ook gewoon om hulp vragen.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: Zone.college, Locatie Zwolle