Eco-Schools
  • Over Eco-Schools
      • Back
      • Hoe het werkt
      • De Groene Vlag
      • Waarom Eco-Schools?
      • Internationaal
      • Het team
  • Doe mee!
      • Back
      • Aanmelden als school
      • Aanmelden als supporter
      • Veelgestelde vragen
  • Community
      • Back
      • Scholen
      • Begeleiders
      • Supporters
      • Leerlingen
      • Portfolio
  • Aan de slag
      • Back
      • De stappen
      • Thema's
      • Workshops
      • Projecten
      • Etalage
      • Webshop
  • Actueel
      • Back
      • Agenda
      • Nieuwsbrief
      • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen

Selecteer de taal

  • English (UK)

Les

Chocolate Makers

Groep 7 ging op excursie naar Chocolate Makers in Amsterdam. Dit bedrijf maakt 100% verantwoorde chocolade, waarbij ze veel aandacht besteden aan duurzaamheid en eerlijke handel. We kregen uitleg over het hele proces: van de cacaoboon tot de chocoladereep. We leerden waar de bonen vandaan komen, hoe ze verwerkt worden, en waarom het belangrijk is om eerlijke chocolade te kopen. Het leukste moment? De chocolade proeven natuurlijk! We mochten verschillende soorten proberen en ontdekten hoe lekker verantwoorde chocolade kan zijn. Het was een leerzaam én lekker uitje dat ons heeft laten zien dat chocolade maken veel meer is dan alleen snoepen!

  • Waarom ben je trots op deze les?: We weten nu meer over eerlijke handel. We hebben geleerd wat het betekent als chocolade "verantwoord" en "fairtrade" is, en waarom dat belangrijk is voor boeren en het milieu. We hebben met eigen ogen gezien hoe chocolade gemaakt wordt. Van boon tot reep – we snappen nu het hele proces en weten dat er veel werk achter een stukje chocolade zit. We maakten bewuste keuzes. Door dit bezoek beseffen we dat we zelf kunnen bijdragen aan een betere wereld, gewoon door te letten op wat we kopen. We stelden goede vragen en luisterden aandachtig. We waren betrokken, nieuwsgierig en lieten zien dat we echt geïnteresseerd waren. We deden mee aan een duurzame toekomst. Door te leren over milieuvriendelijke productie dragen we bij aan een wereld waarin respect voor mensen en natuur centraal staat.
  • Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Bereid je klas voor met voorkennis Lees of kijk van tevoren iets over cacao, eerlijke handel of duurzaamheid. Dan herkennen de leerlingen tijdens het bezoek sneller wat ze zien en horen. Neem vragen mee Laat de leerlingen van tevoren vragen bedenken over chocolade, duurzaamheid of het maken van chocolade. De gids vindt het leuk als kinderen nieuwsgierig zijn! Proeven hoort erbij Laat leerlingen weten dat ze chocolade mogen proeven – misschien ook smaken die ze niet gewend zijn. Stimuleer ze om open te staan voor iets nieuws! Let goed op het productieproces Van boon tot reep: het is interessant én leerzaam. Let op de machines, de stappen en de uitleg, want het vertelt veel over hoe je met respect voor mens en natuur kunt produceren. Maak er een project van Koppel het bezoek aan vakken zoals wereldoriëntatie, natuur & techniek of taal. Laat leerlingen een verslag schrijven, een poster maken of een presentatie geven. Denk aan duurzame reisopties Chocolate Makers zet zich in voor het milieu. Als het kan, kom dan met het OV of de fiets – dat past goed bij het thema! Vraag of je foto's mag maken Zo kun je later in de klas of met ouders delen wat jullie geleerd en gedaan hebben. Check wel eerst of dit mag. Verbind het aan je eigen schooldoelen Of het nu gaat om burgerschap, duurzaamheid of voedseleducatie – dit bezoek past bij veel leerdoelen.
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: IKC De Kleine Reus

Bezoek Joost Barendrecht van stichting Breda Stad in een Park

Ecoteam. Tijdens de startdag van MDT-traject heeft Joost Barendrecht van Breda Stad in een Park de leerlingen voorgelicht over het belang van een groene stad. Hierbij was er aandacht voor de noodzaak van waterberging in de stad en het effect van vergroening op de buitentemperatuur en op de temperatuur in gebouwen. Hij vertelde ook over de community van de Stichting Breda Stad in een Park en de vele vrijwilligers die zich inzetten voor een groener Breda en hoe het Stedelijk Gym daaraan heeft bijgedragen en dat nog doet.

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Stedelijk Gymnasium Breda

Bezoek en activiteit Aat Rietveld

Maandag 28 oktober 2024 is het MDT-traject van start gegaan. Hierbij is voor klas 5 een ochtend van voorlichting geweest door verschillende sprekers. Namelijk het Bredaas Bijenhouderscollectief, Aat Rietvelt, die voor de jaarlaag de urgentie van het uitstervingsprobleem van de bijen uiteen heeft gezet. De verschillen tussen wilde bijen en honingbijen en daarmee juist het belang van bloembollen in het voorjaar. Aat hield een verhaal en is met de leerlingen het schoolterrein opgegaan om biologische bloembollen te planten. Daarnaast zijn de leerlingen de buurt ingegaan en hebben zij bloembollen uitgedeeld en geplant bij de buren. Flyers waren hier ook onderdeel van, ontworpen door de getalenteerde striptekenaar Jayden Weise. Zij bevatten alle nodige informatie over het Eco-team en de opstart van dit MDT-traject.

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Stedelijk Gymnasium Breda

schoolfruit en moestuin

Welk schoolfruit krijgen we vandaag (pomelo) en waar/hoe groeit dit? Zou dit in ons land kunnen groeien? nee, wat wel? hoe? zie les "help de tuinvrouw, leg de moestuin aan": voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/94 -onkruid wieden, tuin zaaiklaar maken -zaadjes voorzaaien en id moestuin planten -moestuin verzorgen en oogsten

  • Waarom ben je trots op deze les?: onze eigen plantjes voorgezaaid. ouders hebben met hun eigen kind en 1 of 2 vriendjes in de moestuin gewerkt n.a.v. de oproep (parro). plantjes samen met de leerlingen verzorgd en groeien goed! hopelijk resultaat over een paar maanden en dan oogsten!
  • Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: denk klein. bijv. oproep: wie wil volgende week met zijn eigen kind onze moestuinbak (1x1m) onkruidvrij maken? kleuters kunnen heel goed alle plantjes (ook van de andere groepen) met hun gieters water geven tijdens het buiten spelen.
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: OBS Roxenisse

Plantenpaspoort

Met leerlingen van groep 3 gekoppeld aan leerlingen van groep 7 gaan een plantenpaspoort maken. Ze kiezen een plantje uit het voedselbos dat gaan ze bekijken/natekenen/meten. Ze noteren allerlei dingen over de plant en bekijken later in het jaar (zomer) hoe de plant veranderd is.

  • Waarom ben je trots op deze les?: Het is leuk dat de leerlingen van groep 3 gekoppeld en begeleid worden door leerlingen van groep 7. Het is voor beide leeftijden leerzaam. Op deze manier wordt schrijven/taal/rekenen/biologie aan elkaar gekoppeld.
  • Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Wij hebben een voedselbos geplaatst m.b.v. het IVN. Daarbij zaten de plantenpaspoorten en andere lesideeën.
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: De Talisman
  1. Groei en bloei
  2. Opening van het Voedselbosje
  3. gastles afvalruimen
  4. plastic soep zone.college

Pagina 2 van 8

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

fDelen
Whatsapp

eco schools rgb

Eco-Schools Nederland
info@eco-schools.nl
030 635 89 20

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Inschrijven

Over Eco-Schools

  • Hoe het werkt
  • De Groene Vlag
  • Internationaal
  • Thema's
  • De stappen

Doe mee!

  • Aanmelden als school
  • Aanmelden als supporter
  • Veelgestelde vragen
  • Privacyverklaring
  • Deelnamevoorwaarden
Omhoog
Inloggen Mijn Eco-Schools

Bewerk je profiel, beheer je portfolio in en krijg toegang tot alle belangrijke documenten van Eco-Schools.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Login My Eco-Schools

Edit your profile, manage your portfolio and acquire access to all important documents.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief:

Inschrijven