Eco-Schools
  • Over Eco-Schools
      • Back
      • Hoe het werkt
      • De Groene Vlag
      • Waarom Eco-Schools?
      • Internationaal
      • Het team
  • Doe mee!
      • Back
      • Aanmelden als school
      • Aanmelden als supporter
      • Veelgestelde vragen
  • Community
      • Back
      • Scholen
      • Begeleiders
      • Supporters
      • Leerlingen
      • Portfolio
  • Aan de slag
      • Back
      • De stappen
      • Thema's
      • Workshops
      • Projecten
      • Etalage
      • Webshop
  • Actueel
      • Back
      • Agenda
      • Nieuwsbrief
      • Nieuws
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen

Selecteer de taal

  • English (UK)

Les

Bezoek en activiteit Aat Rietveld

Maandag 28 oktober 2024 is het MDT-traject van start gegaan. Hierbij is voor klas 5 een ochtend van voorlichting geweest door verschillende sprekers. Namelijk het Bredaas Bijenhouderscollectief, Aat Rietvelt, die voor de jaarlaag de urgentie van het uitstervingsprobleem van de bijen uiteen heeft gezet. De verschillen tussen wilde bijen en honingbijen en daarmee juist het belang van bloembollen in het voorjaar. Aat hield een verhaal en is met de leerlingen het schoolterrein opgegaan om biologische bloembollen te planten. Daarnaast zijn de leerlingen de buurt ingegaan en hebben zij bloembollen uitgedeeld en geplant bij de buren. Flyers waren hier ook onderdeel van, ontworpen door de getalenteerde striptekenaar Jayden Weise. Zij bevatten alle nodige informatie over het Eco-team en de opstart van dit MDT-traject.

  • Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
  • School: Stedelijk Gymnasium Breda

schoolfruit en moestuin

Welk schoolfruit krijgen we vandaag (pomelo) en waar/hoe groeit dit? Zou dit in ons land kunnen groeien? nee, wat wel? hoe? zie les "help de tuinvrouw, leg de moestuin aan": voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/94 -onkruid wieden, tuin zaaiklaar maken -zaadjes voorzaaien en id moestuin planten -moestuin verzorgen en oogsten

  • Waarom ben je trots op deze les?: onze eigen plantjes voorgezaaid. ouders hebben met hun eigen kind en 1 of 2 vriendjes in de moestuin gewerkt n.a.v. de oproep (parro). plantjes samen met de leerlingen verzorgd en groeien goed! hopelijk resultaat over een paar maanden en dan oogsten!
  • Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: denk klein. bijv. oproep: wie wil volgende week met zijn eigen kind onze moestuinbak (1x1m) onkruidvrij maken? kleuters kunnen heel goed alle plantjes (ook van de andere groepen) met hun gieters water geven tijdens het buiten spelen.
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: OBS Roxenisse

Plantenpaspoort

Met leerlingen van groep 3 gekoppeld aan leerlingen van groep 7 gaan een plantenpaspoort maken. Ze kiezen een plantje uit het voedselbos dat gaan ze bekijken/natekenen/meten. Ze noteren allerlei dingen over de plant en bekijken later in het jaar (zomer) hoe de plant veranderd is.

  • Waarom ben je trots op deze les?: Het is leuk dat de leerlingen van groep 3 gekoppeld en begeleid worden door leerlingen van groep 7. Het is voor beide leeftijden leerzaam. Op deze manier wordt schrijven/taal/rekenen/biologie aan elkaar gekoppeld.
  • Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Wij hebben een voedselbos geplaatst m.b.v. het IVN. Daarbij zaten de plantenpaspoorten en andere lesideeën.
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: De Talisman

Groei en bloei

Een groepje kinderen mag zelf zaadjes planten met potgrond. De zaadjes komen van het eigen fruit. Bijvoorbeeld appelpitjes en snoeptomaatjes. Ze snijden de tomaatjes en ze schrijven op ijsstokjes de namen van de vruchten.

  • Waarom ben je trots op deze les?: Dat je op een heel simpele manier de kinderen kunt leren waar het eten vandaan komt. Het is juist extra leuk dat het uit hun eigen broodtrommeltje komt.
  • Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Doe dit soort dingen in kleine groepjes in een circuit of tijdens hoekenwerk, zodat niet iedereen tegelijk bezig is. Maak gebruik van de materialen die beschikbaar zijn, eigen fruit, eierdozen, ijsstokjes enzo.
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: De Talisman

Opening van het Voedselbosje

Tijdens de opening van het voedselbosje hebben we andere extra activiteiten toegevoegd, zodat we met 6 klassen (3x groep 3 en 3x groep 7) actief bezig konden zijn. - wormenhotels maken - wormen onderzoek - aanplanten van voedselbosje - knippen van takken voor bijenhotel - kruiden proeven en thee maken - naamkaarten maken voor de verschillende planten/bomen in het voedselbosje

  • Waarom ben je trots op deze les?: Het was leuk dat alle kinderen actief bezig konden zijn en dat het ook nog heel erg leerzaam was. Ook was het heel mooi om te zien dat de groepen 3 en 7 elkaar konden helpen.
  • Welke tips wil je aan andere Eco-Teams geven met betrekking tot deze les?: Het is leuk om meerdere activiteiten te combineren en dit in circuit-vorm uit te voeren.
  • Onderwijstype: Basisonderwijs
  • School: De Talisman
  1. gastles afvalruimen
  2. plastic soep zone.college
  3. duurzaamheids quizz
  4. gymles dag van de duurzaamheid

Pagina 2 van 8

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

fDelen
Whatsapp

eco schools rgb

Eco-Schools Nederland
info@eco-schools.nl
030 635 89 20

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Inschrijven

Over Eco-Schools

  • Hoe het werkt
  • De Groene Vlag
  • Internationaal
  • Thema's
  • De stappen

Doe mee!

  • Aanmelden als school
  • Aanmelden als supporter
  • Veelgestelde vragen
  • Privacyverklaring
  • Deelnamevoorwaarden
Omhoog
Inloggen Mijn Eco-Schools

Bewerk je profiel, beheer je portfolio in en krijg toegang tot alle belangrijke documenten van Eco-Schools.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Login My Eco-Schools

Edit your profile, manage your portfolio and acquire access to all important documents.

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief:

Inschrijven