Communicatie-uiting/actie
We hebben besloten om via de locatieleiding te proberen om de lunches van docenten duurzamer te laten worden.
De eco-coach heeft deze activiteit bedacht en georganiseerd. Er wordt al langere tijd nagedacht over het negatieve effect van de lunches die geserveerd worden door de cateraar die ook de kantine bestiert. Niet gezond, veel dierlijk en niet lokaal geproduceerde ingrediënten. We hebben na gesprekken het advies gekregen een mail te sturen met daarin onze adviezen aan de schoolleiding. Het leuke is dat er na deze mail bij de eerst volgende studiedag een veganistische lunch met deels lokale producten is geserveerd.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven over communicatie van jullie Eco-Team?: Schrijf vanuit je gevoel. Doe achtergrond onderzoek over je onderwerp. Durf directie aan te spreken op hun verantwoordelijkheid als eco school. Overleg waar mogelijk met het team over de toon van een bericht. Gebruik nieuwsbrieven om regelmatig van jezelf te laten horen als eco-team. Blijf relevant en actueel. Gebruik sociale media om nieuwsberichten te communiceren. Netwerk met docenten en leerlingen en directie rondom je doelen en wensen. Volg je hart, het weet de weg en heb dan het lef om er iets mee te doen.
- Wat was het doel van deze communicatie-actie en wie wilde jullie bereiken?: Het doel was om een duurzamere lunch te laten serveren. Er werken meer dan 150 docenten op Pantarijn en een plantaardigere lunch zou naast dierenleed verminderen ook een mooi voorbeeld afgeven aan al deze collega's. Dit zorgt niet alleen voor een duurzamere lunch op dat moment maar geeft ook een signaal richting alle docenten. Wij zijn een steeds duurzamere en bewustere school! We wilde dus alle collega's bereiken met deze actie. Een mooie bijvangst van deze actie was dat deze kleine cateraar nu bij meer mensen in beeld komt.
- Hoe hebben jullie dit georganiseerd/met wie?: Deze actie is voornamelijk georganiseerd door de eco-coach. Wel gedeeld met het team uiteraard. Deze mail is een vervolg geweest op een eerste mail die adviserend was aan de directie om iets te doen met de catering en evenementen op het Pantarijn. De reactie van de directie is super geweest, ze hebben namelijk zelf gehandeld en een collega van de administratie contact laten opnemen met de duurzame cateraar. Als eco-coach is er contact geweest met de cateraar in een eerder stadium, ook om te oriënteren op de prijzen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de financiële drempel lager was om met deze fijne flexibele cateraar in zee te gaan als Pantarijn.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: RSG Pantarijn
Artikel geschreven door Ester Bullens van schoolpleinvandetoekomst n.a.v. eerste subsidie voor vergroening van het schoolplein
Deze activiteit is als volgt georganiseerd: Ester heeft contact opgenomen met de duurzaamheidscoördinator van onze school, Bram Thielen. Ze wilde graag een rondleiding over het groene plein van het Stedelijk Gymnasium Breda. Hiervoor heeft Ragne van Engelen een datum geregeld, 11 november, waarbij Ester langskwam en een rondleiding heeft ontvangen van het Eco-team, wat haar van alles vertelde over de al uitgevoerde plannen en de nog aankomende ontwikkelingen en ambities van de school. Ester heeft op de site van schoolpleinvandetoekomst.nl een artikel hierover geschreven
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven over communicatie van jullie Eco-Team?: Vestig de aandacht op jullie school, via allerlei soorten kanalen. Sociale media helpen altijd, maar dat is vaak voor een bepaalde doelgroep en als men niet van jullie account gehoord heeft is het lastig om hen te bereiken. Artikelen zijn hiervoor een goede oplossing. Ook nieuwsitems van jullie lokale omroepen kunnen jullie bekendheid en de boodschap, die jullie als ecoschool willen uitdragen, veel breder trekken. Dit allemaal om van jullie school, stad en uiteindelijk Nederland een groene en duurzame plek te maken.
- Wat was het doel van deze communicatie-actie en wie wilde jullie bereiken?: Het doel van deze communicatie-actie was een grotere bekendheid van onze school en wat wij allemaal al hebben gedaan als Ecoschool. Kijk naar ons groene schoolplein, maar ook de planten binnen in school en het groene sedemdak. Plus het grote enthousiasme van de leerlingen van het ecoteam. Ook is het als een inspirerende actie bedoeld. Ester wilde graag schrijven over het groene plein, omdat de organisatie schoolpleinvandetoekomst zich hier hard voor inzet! Zo kunnen andere scholen leren van onze acties en behaalde doelen. Zo kunnen andere scholen ook zien wat er allemaal mogelijk is met zo'n subsidie.
- Hoe hebben jullie dit georganiseerd/met wie?: Deze activiteit is als volgt georganiseerd: Ester heeft contact opgenomen met de duurzaamheidscoördinator van onze school, Bram Thielen. Ze wilde graag een rondleiding over het groene plein van het Stedelijk Gymnasium Breda. Hiervoor heeft Ragne van Engelen een datum geregeld, 11 november, waarbij Ester langskwam en een rondleiding heeft ontvangen van het Eco-team, wat haar van alles vertelde over de al uitgevoerde plannen en de nog aankomende ontwikkelingen en ambities van de school. Ester heeft op de site van schoolpleinvandetoekomst.nl een artikel hierover geschreven
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: Stedelijk Gymnasium Breda
Actie week van de Afvalhelden
De leerkrachten van het ecoteam hebben via de leerkrachten van de groepen de leerlingen van de onderbouw gevraagd voor deze actie de kleurplaten op A3 formaat in te kleuren. In de klas hebben alle groepen in de pauze een kort fimpje gekeken van de website. Via het interne communicatiesysteem heeft de school een bericht met foto geplaatst. De jongste groep heeft een tractatie met de zelfgemaakte poster op de grote afval rolcontainers geplaatst toen deze aan de beurt was om opgehaald te worden.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven over communicatie van jullie Eco-Team?: Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Houd de tekst kort en duidelijk, liefst met een afbeelding en vermelding van de website van de (landelijke) actie. Liefst in een link, zodat de lezer meteen op de juiste plek is en niet zelf hoeft te zoeken. Beschrijf een en ander zo positief mogelijk. Geef bijvoorbeeld aan waar de kinderen op school mee bezig zijn geweest en wat men thuis zelf nog kan doen. Denk aan AVG: leerlingen van achter op de foto of gezichten onherkenbaar maken.
- Wat was het doel van deze communicatie-actie en wie wilde jullie bereiken?: We wilden de kinderen van onze school betrekken bij de maatschappij en goed burgerschap aanleren. En hierbij de ouders informeren en laten zien dat deze landelijke actie bestaat en er bij stilstaan dat het fijn is dat deze mensen dagelijks voor onze maatschappij in de weer zijn. We hopen bewustzijn, begrip en respect te creeeren voor deze soms onzichtbare/vanzelfsprekende beroepen door in voorbeeld deze mensen in het zonnetje te zetten en te trakteren. Hiernaast hebben de leerlingen ook een klein beetje kennis opgedaan van waar ons afval blijft en wat er mee gedaan wordt.
- Hoe hebben jullie dit georganiseerd/met wie?: We hebben deze actie alleen met onze school georganiseerd. Een leerkracht heeft de traktaties (zakjes stroopwafel) gekocht. De leerkracht van groep 1/2 heeft samen met de groep, tijdens buiten speeltijd de container bij de weg gezet en de tractatie en de poster op de container gezet. Ze hebben gekeken of de vrachtwagen al in aantocht was en bij het uitgaan van de school gecontateerd dat de poster en de traktatie opgehaald en geleegd was. We hopen dat de afvalhelden ervan gesmuld hebben.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- School: OBS Roxenisse
Opening van de week van duurzaamheid bij gemeente Eindhoven
We zijn zelf uitgenodigd om met ons Eco-team naar de gemeente Eindhoven te komen om de klimaatplan aan de wethouder te overhandigen. We zijn met de leerlingen naar het gemeentehuis gefietst en hebben daar binnen in de vergaderzaal gesproken met de wethouder.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven over communicatie van jullie Eco-Team?: Nodig de gemeente en wethouders uit op je eigen school, dan krijg je korte lijntjes en kom je bekend te staan om aandacht voor duurzaamheid.
- Wat was het doel van deze communicatie-actie en wie wilde jullie bereiken?: Om de week van de duurzaamheid te openen voor de gemeente Eindhoven
- Hoe hebben jullie dit georganiseerd/met wie?: We zijn uitgenodigd omdat we als school bij de gemeente bekend staan om de aandacht voor duurzaamheid.
- Onderwijstype: Basisonderwijs
- School: De Talisman
Een video over een juiste manier van afval scheiden op school voor op de digitale borden in het Atrium en in de aula.
Leden van het Ecoteam. Zij hebben een animatiefilm gemaakt over de afvalscheiding op school.
- Welke tips wil je andere Eco-teams geven over communicatie van jullie Eco-Team?: Wees positief, vrolijk en opbouwend in de communicatie
- Wat was het doel van deze communicatie-actie en wie wilde jullie bereiken?: Doel: beter scheiden van het afval. Vorig jaar wordt er dankzij het Ecoteam gescheiden afval opgehaald. Er zijn 2 soorten afvalbakken: rest en plastic. De conciërge geeft aan dat de scheiding niet goed gebeurt en vroeg om een voorlichtingsvideo. Aan het eind van het filmpje staat tevens hoe je lid kan worden van het Ecoteam met als doel nieuwe leden werven.
- Hoe hebben jullie dit georganiseerd/met wie?: Ecoteam heeft de voorlichtingsvideo gemaakt en de conciërge maakt het mogelijk dat het op de informatieschermen op school te zien is.
- Onderwijstype: Voortgezet onderwijs
- School: Castor College